Geactualiseerde Governancecode Funderend Onderwijs vastgesteld: samen bouwen aan sterk bestuur en intern toezicht
05 juni 2025
De actualisering van de governancecode is tot stand gekomen in samenwerking met de PO-Raad en de VTOI-NVTK. Met deze gezamenlijke code sluiten we aan bij bredere ontwikkelingen rond governance, medezeggenschap en professionalisering in het funderend onderwijs. De code speelt bovendien in op de toename van besturen die zowel primair als voortgezet onderwijs verzorgen.
De code bevat een set van tien lidmaatschapseisen die gelden voor alle leden van de VO-raad.
Wat is nieuw?De Governancecode Funderend Onderwijs draait om vijf kernprincipes: verantwoordelijkheid, verbinding, lerend vermogen, integriteit en openheid. Voor leden van de VO-raad gelden tien lidmaatschapseisen, waaronder drie nieuwe, concrete toevoegingen:
|
Ingangsdatum
De nieuwe code treedt formeel in werking op 25 juni 2025, de dag waarop de Algemene Ledenvergadering van de VTOI-NVTK plaatsvindt. De leden van de PO-Raad hebben eveneens op 5 juni ingestemd. Op 25 juni zullen we de Code publiceren.
Komende jaren samen aan de slag met accreditatie
De accreditatie is meer dan een toets: het is een traject gericht op persoonlijke reflectie, professionele ontwikkeling en gedeeld leren. Inhoudelijke basis voor accreditatie is het beroepsprofiel voor bestuurders in het funderend onderwijs. Het beroepsprofiel en de accreditatiesystematiek zijn in samenwerking met de PO-Raad en VvOB tot stand gekomen. Deelname is al mogelijk; in 2025 zijn er reeds 50 aanmeldingen. Uiterlijk 1 januari 2026 is de onafhankelijk accreditatieorganisatie opgericht. Deze organisatie heeft voldoende capaciteit om de gehele doelgroep van bestuurders in het funderend onderwijs te accrediteren, zodat uiterlijk 1 januari 2031 wordt voldaan aan de nieuwe lidmaatschapseis.
Lees meer over de totstandkoming van de accreditatiesystematiek.
Vragen? Casus inbrengen? Commissie Code Goed Onderwijsbestuur helpt verder
Heb je een vraag over de nieuwe code? Wil je sparren over toepassing in jouw praktijk? Of wil je een casus aandragen over bestuurlijke dilemma’s? Neem dan contact op met de Commissie Code Goed Onderwijsbestuur. De commissie denkt mee, biedt reflectie en draagt bij aan verdere doorontwikkeling van de code op basis van praktijkervaringen.