Nieuwe gespreksleidraad onderwijstijd: van papieren afspraak naar gedeelde investering

De gespreksleidraad ontwikkeltijd is gepubliceerd. Deze handleiding helpt schoolleiders om het gesprek over ontwikkeltijd aan te gaan met hun team. In vijf stappen breng je de wensen, doelen en mogelijkheden in kaart. Je onderzoekt of er voldoende steun is en zorgt ervoor dat het ontwikkelplan goed wordt uitgevoerd, zodat ontwikkeltijd een vast onderdeel wordt van jullie organisatie. Zo is collectieve ontwikkeltijd geen papieren afspraak, maar een gedeelde investering in beter onderwijs.

De pilot onderwijstijd loopt al meer dan een jaar. We leren daar als sector veel van en horen steeds meer van andere scholen buiten de pilot dat zij op dit moment nadenken over het inzetten van onderwijstijd als een instrument binnen hun school bij gewenste veranderingen. Om ook deze scholen goed te kunnen ondersteunen willen we deze maand enkele publicaties onder de aandacht brengen, te beginnen met de nieuwe gespreksleidraad .

Bespreek collectieve ontwikkeltijd in 5 stappen

Deze handleiding helpt schoolleiders om het gesprek over ontwikkeltijd aan te gaan met hun team. In vijf stappen breng je de wensen, doelen en mogelijkheden in kaart. Je onderzoekt of er voldoende steun is en zorgt ervoor dat het ontwikkelplan goed wordt uitgevoerd, zodat ontwikkeltijd een vast onderdeel wordt van jullie organisatie. Zo is collectieve ontwikkeltijd geen papieren afspraak, maar een gedeelde investering in beter onderwijs.

Brochure aan de slag met onderwijstijd: kaders en inspiratie voor scholen

De overheid heeft regels vastgesteld voor de onderwijstijd voor leerlingen. Binnen deze regels is er speelruimte om keuzes te maken in de hoeveelheid, verdeling en de vorm van de onderwijstijd. Scholen kunnen maatwerk voor leerlingen en/of meer ontwikkeltijd voor leraren mogelijk maken. In de praktijk blijkt dit voor veel scholen echter nog een flinke puzzel. Om scholen te informeren en inspireren op dit vlak, heeft de VO-raad deze uitgave ontwikkeld.

Wat kan en mag al?

Scholen hebben momenteel al behoorlijk wat ruimte om binnen de verplichte onderwijstijd het onderwijsprogramma op hun eigen manier in te richten, en zo maatwerk voor leerlingen en/of meer ontwikkeltijd voor leraren mogelijk te maken. In de praktijk blijkt dit voor veel scholen echter nog een flinke puzzel. Om scholen te informeren en inspireren op dit vlak, heeft de VO-raad op een rij gezet wat momenteel moet, kan en mag binnen de wet. Zie het kopje wat kan en mag al?

Volgende maand verschijnt er een praktijkverhaal van een praktijkschool over hoe zij de ruimte vonden in de lestaak. Vorige maand schreven we over 'Meer onderwijstijd, en dan?'