Scholen zijn over enkele jaren verplicht digitale geletterdheid op te nemen in hun lesprogramma. Voor scholen die alvast aan de slag willen met digitale vaardigheden en die daarbij willen leren van collega’s, publiceerde Kennisnet op 24 november 2017 het Handboek Digitale Geletterdheid. Het handboek is bedoeld voor schoolleiders en schoolbestuurders, die digitale geletterdheid een structurele plek in het onderwijs willen geven.

Het gratis te downloaden Handboek Digitale Geletterdheid is het praktische antwoord op de Monitor Jeugd en Media 2017 van Kennisnet. Uit dat onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit Twente, blijkt dat jongeren minder digitaal vaardig zijn dan gedacht. Om scholen te helpen álle leerlingen - van basisonderwijs, via vmbo tot vwo en mbo – komt het handboek, met daarin de wetenschappelijke inzichten tot nu toe en veel best practices van scholen.

Nieuwe kerndoelen

Veel scholen besteden al wel aandacht aan digitale vaardigheden, maar vaak gebeurt dat nog ad hoc of met lesmateriaal dat niet altijd even effectief is. Dat moet in de nabije toekomst veranderen, aan de hand van nieuwe kerndoelen en eindtermen voor onder andere digitale geletterdheid. De voorbereidingen daartoe worden momenteel getroffen door Curriculum.nu – een samenwerkingsverband met onder andere de PO-Raad en de VO-raad, waarin ontwikkelteams van leraren met ondersteuning van het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO de basis voor het nieuwe curriculum leggen.

Presentatie

De lancering van het Handboek Digitale Geletterdheid vond plaats tijdens een onderwijsconferentie over digitale geletterdheid in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum op 24 november 2017.
Deze conferentie markeerde meteen het einde van de Week van de Mediawijsheid, die liep van 17 tot en met 24 november. Dit jaar is het thema van de week: Generatie Media: samen mediawijs. Tijdens deze week roept de organisatie Mediawijzer.net samen met partners als Kennisnet docenten, professionals, ouders, kinderen en jongeren op om zowel thuis als in de klas samen het gesprek aan te gaan over ons online gedrag en mediawijze vaardigheden.