Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden 2023 opengesteld
Van 27 maart tot 14 april kunnen scholen een aanvraag indienen voor de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden 2023. De regeling heeft tot doel een kwaliteitsimpuls te geven aan de vaardigheden van leerlingen op het gebied van taal, rekenen/wiskunde, en burgerschap of digitale geletterdheid. De subsidie is een van de maatregelen uit het Masterplan Basisvaardigheden.

Minister Wiersma stuurde een brief over de subsidieregelingen verbetering basisvaardigheden 2023 naar de Tweede Kamer. De nieuwe regeling wijkt op een aantal punten af van de subsidieregeling die in het najaar van 2022 was opengesteld. Zo vindt de toekenning van de subsidie – bij overschrijding van het subsidieplafond - niet langer plaats op basis van een loting, maar op basis van de score op de CBS-indicator. De VO-raad heeft bij het ministerie ook aangedrongen op een andere systematiek dan loting en meer mogelijkheden voor besturen en scholen om de middelen in te zetten op de plaatsen waar deze het hardst nodig zijn. Ook zijn de bedragen voor het primair en voortgezet onderwijs gelijkgetrokken en voor het vo iets lager dan de subsidieregeling 2022. Onveranderd is de verplichte inzet van bewezen effectieve interventies. Ook kunnen scholen wederom een beroep doen op de inzet van onderwijsadviseurs van het ministerie.
Twee regelingen
Voor de toekenning van de subsidie in 2023 zijn twee regelingen gemaakt: één voor prioriteitsscholen – dit zijn vestigingen met een onvoldoende of zeer zwakke afdeling - en één voor (overige) scholen in het funderend onderwijs. In totaal is in het kader van beide regelingen voor het vo ruim 260 miljoen beschikbaar. Voor beide regelingen is het subsidiebedrag € 1000,00 per leerling voor een periode van twee schooljaren. De regeling voor prioriteitsscholen kent daarnaast een extra aanvraagtijdvak van 1 september 2023 tot en met 15 september 2023. Bij overschrijding van het subsidieplafond van de subsidieregeling voor de (overige) scholen wordt de achterstandsscore op basis van de CBS-indicator doorslaggevend. Scholen worden dan gerangschikt van de hoogste naar de laagste achterstandsscore, op basis van de peildatum 1 oktober 2021 (zonder drempel per leerling per vestiging).
Subsidievoorwaarden
Om in aanmerking te komen voor de subsidie dienen scholen:
- tussen 1 september 2023 en 14 oktober 2023 bij DUS-I een activiteitenplan in te dienen met een omschrijving van de activiteiten die met de subsidie zullen worden verricht. De gekozen interventies dienen evidence-informed te zijn. De medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht op dit activiteitenplan.
- ten behoeve van de monitoring uiterlijk 30 november 2023 een nulmeting uit te voeren voor in ieder geval de prestaties op het gebied van taal, rekenen of wiskunde onder alle leerlingen m.u.v. leerlingen die vier jaar of korter in Nederland zijn en om die reden de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.
- De activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt uit te voeren uiterlijk tot en met 31 juli 2025.
Voor de tweede aanvraagtermijn voor prioriteitsscholen gelden aangepaste termijnen. Scholen die de subsidie 2022 hebben ontvangen, komen niet in aanmerking voor deze regeling. De termijn voor het uitvoeren van de activiteiten is voor deze groep scholen verlengd tot 31 juli 2024.
Subsidie aanvragen?
U kunt de subsidie aanvragen via het digitale aanvraagformulier van de website van DUS-I.
In dit aanvraagformulier vermeldt u:
- de naam van het bevoegd gezag;
- het in RIO geïdentificeerde nummer van de vestiging waarvoor de aanvraag wordt ingediend;
- de contactpersoon;
- een verklaring waaruit blijkt dat de medezeggenschapsraad van de school is geïnformeerd over de aanvraag; en
- een verklaring of het bevoegd gezag gebruik wil maken van de ondersteuning van een basisteam.
Verantwoording
Voor deze subsidieregeling geldt het verantwoordingsmodel G1. Daarbij is sprake van een aangescherpte/aangepaste systematiek voor de toekenning en vaststelling van de subsidie. De middelen worden verstrekt op voorschotbasis. Scholen dienen een activiteitenprogramma op te stellen en verantwoording af te leggen over het uitvoeren van deze activiteiten. Indien blijkt dat de door subsidie gefinancierde activiteiten niet of slechts deels zijn uitgevoerd, kan een lager subsidiebedrag worden vastgesteld. Het teveel ontvangen bedrag wordt in dat geval teruggevorderd.
VO-raad pleit voor duurzame aanpak en waarborgen voor structurele financiering
De verbetering van de basisvaardigheden vergt een integrale en duurzame aanpak. De VO-raad blijft dan ook pleiten voor structurele financiering voor alle scholen in plaats van incidentele financiering voor een deel van de scholen. Alleen met de zekerheid van een structurele financiering kunnen scholen en leraren hun aanpak gericht op het versterken van de basisvaardigheden duurzaam vormgeven.
