Onderwerp
Financieel beleid
De financiële positie van middelbare scholen is over het algemeen goed. Dat betekent in dit geval dat er voldoende beschikbare reserves zijn om financiële tegenvallers op te vangen. Deze goede positie levert ook discussie op: als de reserves te ruim zijn, komt het dan wel ten goede aan het onderwijs?
Praktijk & ondersteuningFinanciële ontwikkelingen
De VO-raad wil scholen en schoolbesturen informeren over actuele financiële ontwikkelingen. Deze pagina vervangt de informatie die voorheen in het document ‘Relevante financiële mutaties’ waren te vinden. |
Loon- en prijsbijstelling
Jaarlijks worden de bekostigingstarieven eind juni/begin juli aangepast aan de hand van loon- en prijsbijstelling. Deze percentages kunnen weer gebruikt worden bij het maken van de (meerjaren)begroting van het bevoegd gezag.
Tarieven van bekostiging vo
Met de vereenvoudiging van de bekostiging is met ingang van 2022 een einde gekomen aan een bekostigingssystematiek die vooral veel parameters kende en daardoor onoverzichtelijk en slecht voorspelbaar. Bij de vereenvoudiging wordt voor de basisbekostiging alleen nog maar een tarief gehanteerd voor een hoofdvestiging, een nevenvestiging en een bedrag per leerling dat wel nog wordt uitgesplitst in twee verschillende bedragen.
In aanvulling op de basisbekostiging bestaan er tarieven voor een geïsoleerde vestiging (geïsoleerd wil zeggen geen zelfde aanbod binnen een straal van 8 km, voor PRO geldt 20 km), geïsoleerde brede scholen en vestigingen met een volledig breed aanbod.
De bedragen voor de kalenderjaren 2022 en 2023 in de ‘Regeling bekostiging vo-scholen en samenwerkingsverbanden’ worden verhoogd met 3,29%. Daarnaast wordt er éénmalig 0,16% incidentele loonontwikkeling voor 2021 in de tarieven van 2022 verwerkt.
De nieuwe bedragen voor de basisbekostiging zijn:
234.952,53 euro | voor de hoofdvestiging van een school |
117.476,26 euro | voor de nevenvestiging(en) van een school |
8.033,26 euro | voor alle onderbouwleerlingen. En hetzelfde bedrag voor alle bovenbouw-leerlingen in het vwo, havo, mavo en de gemengde leerweg in het vmbo |
9.450,90 euro | voor alle leerlingen in het praktijkonderwijs. En hetzelfde bedrag voor bovenbouwleerlingen in het vbo. |
Bij de verwerking van de kabinetsbijdrage voor loon- en prijsontwikkeling wordt een verhouding verondersteld van 85% voor loonontwikkeling en 15% voor prijsontwikkeling. Het betekent dat de 0,16% incidentele loonontwikkeling een extra verhoging in de tarieven voor de basisbekostiging veroorzaakt van 0,16 x 85% = 0,136% tot een totaal van 3,43%.
NB: De voorlopige bedragen voor 2023 zullen dus ongeveer 0,136% lager zijn.
Ter vergelijking: Vóór de vereenvoudiging, dus voor 2022, werd er voor de loon- en prijsindexatie gewerkt met een aparte ophoging van de GPL (personele last) en aparte prijsbijstelling voor de ophoging van de exploitatielast.
Subsidies
Naast een hele verzameling aan NPO-middelen bestaan er veel andere subsidies. Onderstaand is getracht een volledige opsomming te geven, met korte omschrijving, van de toepassing zijnde subsidies. Mist u er één? Geef het dan door aan paulhuisman@vo-raad.nl.
Risicomanagement
Scholen worden – mede door onstandvastige en onzekere politieke besluitvorming – in toenemende mate geconfronteerd met risico’s. Voorbeelden van dergelijke risico’s zijn onvoldoende bekostiging vanuit de overheid, incidentele inkomsten die wegvallen, incidenten met een negatief effect op het imago van de school en een onevenwichtige samenstelling van het personeelsbestand.
De VO-raad heeft een aantal hulpmiddelen ontwikkeld die scholen helpen invulling te geven aan hun risicomanagement. De basis van de middelen is gelegd door het Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement.
Hulpmiddelen:
- Inleiding risicomanagementbeleid. Hierin vindt u onder meer een uitgebreide opsomming waarom risicomanagement belangrijk is, een beschrijving van het proces en uitleg bij veel relevante begrippen.
- Handboek risicomanagement. Dit naslagwerk gaat dieper in op een aantal kernbegrippen van risicomanagement. Ook krijgt u een aantal voorbeelden van mogelijke beleidsmaatregelen tegen risico’s aangereikt.
- Overzicht mogelijke risico’s. Hierin vindt u een omschrijving van de belangrijkste risico’s waar vo-instellingen aan blootgesteld kunnen worden, met per risico mogelijke oorzaken en gevolgen. Oorzaken en gevolgen zijn belangrijke aangrijpingspunten voor beheersmaatregelen.
- Een drietal formats voor rapportages:
Format begrotingsrapportage als onderdeel van de begroting
Format verantwoordingsrapportage als onderdeel van het jaarverslag
Format periodieke rapportage aan het management
Graag nodigen we je uit om uw reactie op de ontwikkelde hulpmiddelen te geven. Je kan je commentaar of advies sturen naar Nico van Zuylen, senior beleidsadviseur VO-raad: nicovanzuylen@vo-raad.nl
Schatkistbankieren
Schatkistbankieren betekent dat instellingen de financiële middelen aanhouden bij het ministerie van Financiën (de schatkist). De school krijgt dan een rekening-courant bij de schatkist met de middelen. Vanaf de eigen bankrekening van de school wordt geld naar en van de bankrekening van de schatkist overgeboekt. Voordeel is bijvoorbeeld dat de schatkist een aantrekkelijke rente rekent over leningen.
In het adviesrapport ‘Een lastig gesprek’ van de Commissie Behoorlijk Bestuur wordt gesteld dat schatkistbankieren voor bijvoorbeeld onderwijsinstellingen als gewoonte zou moeten gelden. Hierdoor is in de afgelopen periode steeds meer aandacht ontstaan voor schatkistbankieren.
De VO-raad verwijst scholen die interesse hebben in deelname naar het Agentschap van de Generale Thesaurie (Dutch State Treasury Agency) van het ministerie van Financiën. Dit agentschap biedt praktische informatie en uitleg rond de mogelijkheden, voorwaarden en hoe scholen dit op een goede manier kunnen regelen.