Alle onderwerpen

Onderwerp

Professionalisering bestuurders

Scholen ontwikkelen zich steeds meer als professionele schoolorganisaties die in beweging komen en blijven om continu eigentijds onderwijs aan te bieden. Dat vraagt goed leiderschap en bestuur. De taken van bestuurders worden steeds complexer. En van alle leidinggevenden, van leraar tot ervaren bestuurder, wordt verwacht dat zij kritisch naar zichzelf kijken en zichzelf blijven ontwikkelen.

Wat speelt er?

Werken aan professionalisering

Leiderschap is essentieel voor de kwaliteit van het voortgezet onderwijs en het optimaal functioneren van een school. Professionalisering is het gedeelde belang van bestuurders en schoolleiders, al hebben zij verschillende rollen en bevoegdheden.

Ook in de Governancecode Funderend Onderwijs is het werken aan de eigen professionaliteit een belangrijk thema. De VO-academie stimuleert bestuurders en schoolleiders hierbij en ondersteunt ze met diverse leeractiviteiten, kennis en informatie. 

Beroepsprofiel bestuurders

De leden van de VO-raad stemden tijdens de algemene ledenvergadering op 29 november 2023 unaniem in met het beroepsprofiel voor bestuurders. Dit beroepsprofiel is een eigen initiatief van de sector funderend onderwijs met als doel de professionele ontwikkeling en doorontwikkeling van bestuurders te bevorderen. Het profiel is in tripartiete samenwerking met de vereniging van onderwijsbestuurders VvOB en de PO-Raad tot stand gekomen. 

Het beroepsprofiel vormt een belangrijk uitgangspunt bij de professionaliseringsactiviteiten van de VO-academie. Tijdens de leertrajecten wordt uitgebreid stilgestaan en gereflecteerd op de inhoud van het beroepsprofiel en hoe persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten hierop aansluiten.