BSL Ontwerptool
De BSL-Ontwerptool* helpt scholen in kaart te brengen aan welke criteria voor een goede begeleiding van startende leraren wordt voldaan en op welke criteria verdere ontwikkeling gewenst is. Op basis van de resultaten biedt de scan handvatten om een effectieve start voor leraren mogelijk te maken. Dit instrument ondersteunt bij het bepalen van visie en beleid voor de begeleiding van startende leraren en het creëren van de juiste randvoorwaarden voor het goed organiseren ervan.
*BSL staat voor begeleiding startende leraren
Hoe werkt het?
Deze scan wordt aangeboden door het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren. Ga naar de website en doe de scan. Met deze scan meet je de volgende zes criteria:
- Werkdrukvermindering
- Enculturatie
- Professionele ontwikkeling
- Observatie en begeleiding in de klas
- Intervisie en gerichte begeleiding
- Organisatie en borging
De scan neemt ongeveer 5 minuten in beslag.
Achtergrond
Van 2014 tot 2019 heeft het ministerie van OCW subsidie verstrekt waarmee in negen regio’s een impuls is gegeven aan de begeleiding van startende leraren (het landelijke BSL-project). Voor de start van dit project zijn door OCW criteria voor inductietrajecten vastgesteld. Deze criteria komen voort uit eerder onderzoek naar de begeleiding van startende leraren en bieden duidelijke richtlijnen voor het begeleidingsprogramma. De BSL-Ontwerptool helpt scholen om snel in kaart te brengen aan welke criteria en randvoorwaarden al wordt voldaan en op welke criteria verdere ontwikkeling gewenst is.
Meer weten?
Bekijk voor meer informatie de website van de BSL-Ontwerptool of ga naar platformsamenopleiden.nl.
Aanpak schoolontwikkeling
Schoolontwikkeling is een cyclisch en continu proces, waarbij je verschillende fasen doorloopt. Deze toolkit helpt je om aan de slag te gaan met een ontwikkeling op jouw school.

Overzicht instrumenten voor schoolontwikkeling
Deze instrumenten kan je zelf gebruiken op jouw school. Breng bijvoorbeeld het gesprek over eigenaarschap van leren op gang of onderzoek hoe leerlingen en collega’s een ontwikkeling op school ervaren.
