Communicatie over het eindexamen op Het Element: tijdig, begrijpelijk en interactief

01 april 2021

“Iedereen – van leerlingen tot ouders en medewerkers – wil dit jaar nog meer geïnformeerd worden over het examen dan andere jaren, daar moet je je van bewust zijn.” Aldus Mirjam Lenters-Vinke, beleidsmedewerker en examensecretaris van vmbo-school Het Element in Amersfoort. De school ontwikkelde hiertoe zelf een informatieoverzicht voor de ouder(s)/verzorger(s), een informatieboekje voor docenten én een boekje en presentatie gericht op leerlingen. “Na die presentatie hoorde ik: He, nu snap ik eindelijk hoe het zit!”

Lenters merkt dat veel leerlingen het examen dit schooljaar extra spannend vinden. Ze vragen zich af of ze er klaar voor zijn, en hoe het allemaal in zijn werk gaat. “Het leeft erg onder leerlingen. Ze gaan gelukkig ook weer redelijk veel naar school, dan kan je ze er ook goed bijhouden. Maar een aantal dingen is dit jaar echt anders - voor leerlingen, ouders en medewerkers - en de regels zijn ingewikkelder. Als school vonden we het daarom belangrijk om goed en tijdig over de examens te communiceren.”  

Als examensecretaris zette Lenters de grote lijnen op dit vlak uit, met betrokkenheid van de directeur en examencommissie. Zo stelde ze direct nadat de nieuwe examenmaatregelen bekend waren geworden, het informatieoverzicht voor ouders/verzorgers op en stuurde dit rond via de nieuwsbrief. Daarna volgde een informatieboekje voor docenten en een informatieboekje specifiek voor leerlingen. “Het is belangrijk om naar ouders en medewerkers toe zo feitelijk mogelijk te zijn”, aldus Lenters. “Zodra je andere woorden gaat gebruiken, loop je het risico dat het anders wordt geïnterpreteerd. Voor leerlingen probeerde ik zo kort en bondig mogelijk te zijn, echt de kern eruit te halen. Ik focuste op de vraag: wat moeten ze echt weten om het te kunnen begrijpen? En checkte de website van het LAKS: welke soort taal gebruikten ze daar over de examens?” Om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen, kregen ze samen met het boekje ook een goodiebag, met daarin naast het examenrooster wat hebbedingetjes, zoals drinken en een geduldspelletje.  

Daarnaast ontwikkelde Lenters ook een dia-presentatie voor leerlingen in de klas. “Deze vorm werkte voor hen het beste”, stelt ze. “Het is heel begrijpelijk en ze zijn er op een interactieve manier mee bezig.” Qua inhoud besteedde ze hierbij veel aandacht aan de vraag wanneer leerlingen geslaagd of gezakt zijn. “Daar was veel onduidelijkheid over, vooral over de 5,5 regel. Deze geldt wel voor leerlingen die in leerjaar 4 hun praktijkvak afronden, maar weer niet voor leerlingen die vorig jaar (2020) in leerjaar 3 hun praktijkvak hebben afgerond.” 

De presentatie werd behandeld door hun mentoren, een bewuste keuze. “Ze zeiden, ga jij als examensecretaris maar langs alle klassen om uitleg te geven – maar als je de mentoren er ook bij betrekt, gaan zij ook zelf nog beter snappen hoe het allemaal zit.” 

De komende tijd worden de informatieboekjes nog besproken op school, en leerlingen kunnen met vragen bij hun mentor terecht. Voor 23 april moeten leerlingen aangeven in welk tijdvak ze examen willen doen. Op het Element wordt met elke leerling hierover het gesprek aangegaan. Lenters: “Je kan dit ook via Magister regelen. Maar wij hebben hier bewust niet voor gekozen. We vinden het belangrijk dat er eerst een gedegen gesprek is tussen leerling en mentor over de keuze, waarbij wordt uitgelicht wat het betekent als je bijvoorbeeld start in tijdvak twee. Zodat leerlingen niet snel iets aanklikken in Magister, maar echt goed over hun keuze nadenken.”

Voor meer informatie over de aanpak van Het Element kunt u contact opnemen met Mirjam Lenters via  MLenters@hetelement.eu.