Communicatie over centrale examens 2022: praktijkvoorbeelden en aandachtspunten
29 maart 2022
Evenals in 2021 is er ook in dit schooljaar een aantal aanpassingen in het verloop van de centrale examens. Dat vraagt van de scholen zorgvuldige communicatie naar leerlingen, ouders en medewerkers. Ter inspiratie hieronder geactualiseerde praktijkvoorbeelden van enkele scholen: hoe richten zij de communicatie over de examens in? En daarnaast een reeks aandachtspunten rond de communicatie voor scholen, opgesteld door de VO-raad in samenspraak met verschillende betrokkenen bij de uitvoering van het centrale examen in 2022.
Praktijkvoorbeelden
Communicatie over het CE op Het Element: tijdig, begrijpelijk en interactief
“Iedereen – van leerlingen tot ouders en medewerkers – wil in deze coronajaren nog meer geïnformeerd worden over het examen dan in 'normale' jaren, daar moet je je van bewust zijn.” Aldus Mirjam Lenters-Vinke, beleidsmedewerker en examensecretaris van vmbo-school Het Element in Amersfoort. De school informeerde de ouders via hun reguliere nieuwsbrief én ontwikkelde zelf een informatieboekje voor docenten en een boekje en presentatie gericht op leerlingen. “Na die presentatie hoorde ik: He, nu snap ik eindelijk hoe het zit!” Lees het gehele voorbeeld.
“Iedereen – van leerlingen tot ouders en medewerkers – wil in deze coronajaren nog meer geïnformeerd worden over het examen dan in 'normale' jaren, daar moet je je van bewust zijn.” Aldus Mirjam Lenters-Vinke, beleidsmedewerker en examensecretaris van vmbo-school Het Element in Amersfoort. De school informeerde de ouders via hun reguliere nieuwsbrief én ontwikkelde zelf een informatieboekje voor docenten en een boekje en presentatie gericht op leerlingen. “Na die presentatie hoorde ik: He, nu snap ik eindelijk hoe het zit!” Lees het gehele voorbeeld.
Communicatie over het CE op csg Jan Arentsz: ‘Belangrijk om zoveel mogelijk rust uit te stralen’
Zet alle informatie bondig en overzichtelijk op een rij voor leerlingen, ouders en medewerkers en straal zoveel mogelijk rust uit. Zodat leerlingen straks ook rustig eindexamen kunnen doen. Dat is op csg Jan Arentsz in Alkmaar de kern als het gaat om de communicatie over de examens. “Het is ontzettend belangrijk om hier goed over te communiceren”, stelt Pietjan Blommaart, examensecretaris op de school. “Maar we willen er hierbij wel voor waken dat we meegaan in soms getoonde paniek van ‘heel veel is anders’ en dat we teveel communiceren, zodat het niet meer aankomt bij leerlingen.” Lees het gehele voorbeeld
Zet alle informatie bondig en overzichtelijk op een rij voor leerlingen, ouders en medewerkers en straal zoveel mogelijk rust uit. Zodat leerlingen straks ook rustig eindexamen kunnen doen. Dat is op csg Jan Arentsz in Alkmaar de kern als het gaat om de communicatie over de examens. “Het is ontzettend belangrijk om hier goed over te communiceren”, stelt Pietjan Blommaart, examensecretaris op de school. “Maar we willen er hierbij wel voor waken dat we meegaan in soms getoonde paniek van ‘heel veel is anders’ en dat we teveel communiceren, zodat het niet meer aankomt bij leerlingen.” Lees het gehele voorbeeld
Communicatie over het CE op het Ludger College: ‘betrek iedereen in de school’
“Toen de eerste signalen kwamen van de aanpassingen in het CE dit jaar, zijn we meteen bij elkaar gaan zitten en concludeerden we: dit gaat opnieuw wat vragen van iedereen in de school. En juist daarom is het belangrijk om zowel leerlingen, ouders, mentoren én docenten zo goed mogelijk te informeren en betrekken.” Aan het woord is Gerhard Oosten, afdelingsleider havo/vwo op het Ludger College in Doetinchem. Zijn school stelde onder meer een uitgebreide planning op over de examens en zette daarnaast in op meer interactieve vormen, zoals een vraagbaak. Lees het gehele voorbeeld.
“Toen de eerste signalen kwamen van de aanpassingen in het CE dit jaar, zijn we meteen bij elkaar gaan zitten en concludeerden we: dit gaat opnieuw wat vragen van iedereen in de school. En juist daarom is het belangrijk om zowel leerlingen, ouders, mentoren én docenten zo goed mogelijk te informeren en betrekken.” Aan het woord is Gerhard Oosten, afdelingsleider havo/vwo op het Ludger College in Doetinchem. Zijn school stelde onder meer een uitgebreide planning op over de examens en zette daarnaast in op meer interactieve vormen, zoals een vraagbaak. Lees het gehele voorbeeld.
Aandachtspunten communicatie
De maatregelen met betrekking tot het centraal examen 2022 vragen van scholen om hun eigen examenregelingen daarop aan te passen (examenreglement en eventueel PTA) en een heldere communicatie naar leerlingen (en ouders) en medewerkers te verzorgen. Mede in gesprek met de praktijkvoorbeelden is het volgende lijstje aandachtspunten voor de communicatie opgesteld.
Kernelementen Besluit examens 2022
Essentiële data om te communiceren met leerlingen (en ouders) en medewerkers
Aandachtspunten voor de leerling
Aandachtspunten voor de school
|