“Je doet onze leerlingen in het praktijkonderwijs hiermee ernstig tekort”
28 mei 2025
PRO Emmen is een school in Zuid Oost Drenthe, een regio waar veel gezinnen met een lagere sociaal economische status wonen. “Als school wil je juist deze kinderen extra ondersteuning bieden, net dat steuntje in de rug geven dat ze vanuit huis vaak niet kunnen krijgen, om hen te helpen het maximale uit zichzelf te halen”, aldus Nico. “De middelen uit de Onderwijskansenregeling gebruiken we vooral hiervoor. Kleinere klassen zijn bijna standaard in het pro, maar we hebben ook relatief veel onderwijsassistenten en instructeurs nodig die de leerlingen in kleine groepjes extra begeleiden. Daarnaast hebben we een ondersteuningsteam met onder meer schoolmaatschappelijk werkers en orthopedagogen. Landelijk zien we ook dat de doelgroep van het pro complexer wordt. Door het kansrijk adviseren hebben we bijvoorbeeld meer te maken met zij-instroom van leerlingen die vastliepen in het vmbo. Voor de begeleiding van deze leerlingen, die je vaak weer plezier in het leren en zelfvertrouwen moet bijbrengen, heb je ook tijd en mensen nodig.”
Met het schrappen van de Onderwijskansenregeling verliest de school zo’n 115.000 euro. Nico: “Dit is een klein deel van de begroting en het lijkt daardoor misschien mee te vallen, maar er valt heel veel mee weg. En wat precies ga je dan schrappen? Het ondersteuningsteam, daar moet je gewoon vanaf blijven. Meer dan een derde van onze leerlingen zit in de jeugdhulpverlening, waarvan een derde kampt met multiproblematiek. En zit je niet goed in je vel, dan kan je ook niet goed leren. Je kan kijken naar een eigen bijdrage voor een laptop, maar dat zou toch dieptriest zijn; het gaat om leerlingen wiens ouders dit vaak niet of heel moeilijk kunnen bekostigen en dat betekent dat zij deze device zouden verliezen. En kijk je naar onderwijsassistenten, dan zou dit betekenen dat ik afscheid moeten nemen van drie van hen - op een totaal van vier instructeurs en negen onderwijsassistenten. Dat maakt heel veel uit. Zij kunnen heel veel leerlingen belangrijke en noodzakelijke ondersteuning bieden.”
Grote negatieve gevolgen
Waar je ook voor kiest, er zitten altijd grote gevolgen voor de leerlingen achter, aldus de bestuurder. “Wij hebben de maatschappelijke opdracht te zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en om hen de benodigde vaardigheden bij te brengen, zodat zij later goed kunnen functioneren in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Als we dit goed weten te organiseren met z’n allen, dan hebben we hier later als samenleving ook veel profijt van. Maar met deze bezuinigingen kan je niet verwachten dat we dit goed kunnen blijven doen. Leerlingen zullen minder goed opgeleid en zelfredzaam op de arbeidsmarkt komen en het is nog maar de vraag of ze dan duurzaam werk kunnen krijgen. Op korte termijn lijken deze bezuinigingen het kabinet misschien winst op te leveren, maar dit ga je op een negatieve manier terugzien.“
Hierbij is er ook sprake van een stapeleffect, onderstreept Nico. “Eerst de covid-maatregelen, toen het kansrijk adviseren, nu weer bezuinigingen. Leerlingen zijn steeds de dupe van besluiten die in Den Haag worden genomen. Deze nieuwe bezuinigingen zijn de druppel. Het doet zoveel leerlingen tekort en treft opnieuw met name juist die leerlingen die vaak al achteraan staan. De scheiding tussen kansrijk en kansarm wordt zo ook steeds groter. “
Op de barricade
“We moeten echt met z’n allen de barricade op blijven gaan”, sluit Nico af. “Kan het kabinet blind en doof blijven voor de gevolgen van deze bezuinigingen? Ik hoop dat ze alsnog worden teruggedraaid. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, zou ik het kabinet willen meegeven.”