Rembrandt College: “Zelfverantwoordelijk leren; wij durven het aan”
Vol overtuiging kiest het Rembrandt College in Veenendaal voor het vraaggerichte scenario van de pilot ‘Recht op Maatwerk’ van de VO-raad en OCW. Elke leerling kan er komend schooljaar voor kiezen om zijn eigen onderwijs op maat samen te stellen. Daar komt heel wat bij kijken en de voorbereidingen zijn in volle gang, vertelt rector Bart de Grunt.

Lang heeft De Grunt niet hoeven nadenken over de deelname aan de pilot Recht op Maatwerk, want die sluit naadloos aan bij de visie van de school. “Wij vinden dat de school ieder kind de mogelijkheid moet geven om alles uit zichzelf te halen en zich optimaal te ontwikkelen. In het huidige systeem kan dat niet, doordat we leerlingen een diploma moeten laten halen op het niveau van hun slechtste vak. We zien regelmatig leerlingen die achteroverleunend, met twee vingers in hun neus, hun schoolcarrière doorlopen, omdat ze eigenlijk maar een paar uur per week echt worden uitgedaagd. Dat doet geen recht aan kinderen.”
Maatwerkdiploma
Dat gaat hopelijk per 1 september 2017 veranderen, als het Rembrandt College start met de pilot ‘zelfverantwoordelijk leren’, zoals de school het experiment heeft genoemd. Uitgangspunt is dat elke leerling eigenaar is van zijn eigen leerproces. Daarom krijgen leerlingen het onvoorwaardelijke recht om hun onderwijs te verbreden, te verdiepen en te versnellen. Extra vakken volgen, vakken op een hoger of lager niveau volgen, vakken versneld doorlopen en afsluiten; vanaf volgend schooljaar is het allemaal mogelijk.
De Grunt: “Wij stellen geen voorwaarden, maar zeggen tegen de leerling: geef jij maar aan wat je wilt, dan gaan wij kijken hoe we dat kunnen organiseren. Echt maatwerk dus; we durven het aan. Omdat het de bedoeling is dat deze leerlingen uiteindelijk uitstromen met een gedifferentieerd maatwerkdiploma, moet het vervolgonderwijs trouwens wel meegaan in deze ontwikkeling. Dat is nog wel een punt van zorg, en een opdracht voor onder meer de VO-raad.”
Het vervolgonderwijs moet wel meegaan met het gedifferentieerd maatwerkdiploma
Leercoach
Leerlingen die vinden dat ze onvoldoende worden uitgedaagd, kunnen zich melden bij een leercoach, een nieuwe taak van leraren die deze leerlingen gaan helpen om hun onderwijs op maat vorm te geven. “De leercoach maakt hierover afspraken met de leerling”, vertelt De Grunt. “Om het goed te formaliseren en doorzettingsmacht te bewerkstelligen, doen de leercoaches dat in nauw overleg met het examensecretariaat en de conrector leerlingzaken. Zij zitten met elkaar in een gefaciliteerde werkgroep. De leercoaches zullen ook worden geschoold, want coachen is een vak apart.”
Fouten maken
Leerlingen kunnen op elk willekeurig moment besluiten om aan de pilot mee te doen. Op dit moment – half juni – hebben zich zo’n 40 à 45 leerlingen gemeld. De Grunt is zich er terdege van bewust dat het, zeker het eerste schooljaar, heel wat organisatorische perikelen en uitdagingen met zich mee zal brengen. “Denk aan roosters, Magister, leermiddelen, licenties en bekostigingsregels. De een ziet er tegenop en de ander kijkt ernaar uit, maar het enige dat we zeker weten is dat we fouten gaan maken en dat er dingen mis zullen gaan. Op een informatieavond hebben we dat de ouders ook duidelijk gemaakt. Het is belangrijk om daarover open en eerlijk te zijn en geen sprookjes te vertellen. Ook ouders moeten lef hebben om hun kinderen deze kans te geven.”
Meer informatie
Bart de Grunt
rector@rembrandt-college.nl
Metis Lyceum: “We willen ons maatwerkaanbod echt kunnen waarmaken”
Voor het Metis Montessori Lyceum (MML) is de deelname aan de pilot ‘Recht op Maatwerk’ een goede manier om de bestaande maatwerkpraktijken uit te breiden en te formaliseren. Want als…

Maatwerk: voorbeelden uit de praktijk
Scholen zijn al volop aan de slag met het bieden van maatwerk in hun organisatie. Op deze pagina vindt u een aantal praktijkvoorbeelden, verdeeld in categorieën.
