VO-sector: ‘Andere oplossingen nodig voor lerarentekort’

Scholen vinden dat er sneller en intensiever gewerkt moet worden aan het terugdringen van het lerarentekort en de aantrekkelijkheid van het lerarenvak. Diverse maatregelen van de afgelopen jaren blijken onvoldoende succesvol. Ook de voortgangsrapportage die het kabinet eerder deze week naar de Kamer stuurt stelt de sector niet gerust. Het overheidsbeleid komt neer op ‘pleisters plakken’, terwijl het lerarentekort bij de wortel moet worden aangepakt. De Ledenvergadering van de VO-raad heeft daarom vandaag besloten meer regie te nemen over het samen opleiden, aantrekken en behouden van leraren.

De afgelopen jaren zijn er diverse initiatieven ontplooid maar die zijn onvoldoende structureel om het lerarentekort terug te dringen en voldoende goede mensen aan te trekken. Scholen hebben steeds meer moeite om de formatie rond te krijgen, waardoor ze soms gedwongen zijn om klassen te vergroten of on(der)bevoegde leraren voor de klas te zetten. Er is een grote kans dat de ontwikkeling naar meer eigentijds onderwijs zal stagneren zonder voldoende goede leraren.

Ook de maatregelen die het kabinet deze week in de voortgangsrapportage Lerarenagenda beschrijft, bieden geen uitzicht op structurele oplossingen voor het VO. Dit terwijl de nieuwe ramingen van het ministerie laten zien dat ook in het vo op termijn groeiende tekorten te verwachten zijn (oplopend tot 1200 fte in 2027). Veel van de aangekondigde maatregelen staan nog in de kinderschoenen, zijn kleinschalig en pakken geen fundamentele knelpunten aan, zoals de weinig flexibele wijze waarop leraren in Nederland worden opgeleid en hun bevoegdheid halen. Ook vraagt de werkdruk onder docenten en de aantrekkelijkheid van het lerarenvak een stevigere en meer structurele aanpak.

Structurele oplossingsrichtingen

Tijdens de ALV op 30 november 2017 hebben de leden van de VO-raad besloten als scholen een aantal structurele oplossingsrichtingen versneld te verkennen, op te pakken en aan te jagen. Ook zal de VO-raad met het kabinet en andere partijen in gesprek gaan om sneller en intensiever te werken aan fundamentele oplossingen voor het lerarentekort:

Hoe nu verder

De VO-raad zet de verschillende oplossingsrichtingen op korte termijn samen met leden om in concrete acties. Daarin wordt ook meegenomen wat hiervoor nodig is vanuit andere partijen zoals het kabinet en de lerarenopleidingen.