Terugblik: geslaagde netwerkbijeenkomst intervisiebegeleiders op 21 mei

27 mei 2025

Op woensdag 21 mei jl. kwamen 9 Intervisiebegeleiders van de VO-academie bijeen om samen te reflecteren op hun rol. Onder leiding van Pascale Lucassen (projectleider VO-academie) en Erna Brummel (intervisiebegeleider en VO-managementcoach) gingen we in gesprek over prikkelende stellingen en ingebrachte casussen dit jaar. Lees hieronder een terugblik met relevante links naar trajecten waarin intervisie een belangrijk onderdeel vormt.

Na een check-in door Pascale Lucassen kregen de intervisiebegeleiders meer informatie over VO-connect: een nieuwe ledendienst ontwikkeld door de VO-raad om collega-schoolleiders en bestuurder met elkaar in contact te brengen. Binnenkort zullen we meer informatie delen over dit platform, dus houd onze LinkedIn en nieuwsbrief goed in de gaten!
 

Gesprek op voeten en reflectie op je eigen rol

Onder leiding van Erna Brummel bespraken de intervisiebegeleiders meerdere stellingen aan de hand van een Gesprek op voeten: een dynamische gespreksvorm om te reflecteren op een stelling en actief zichtbaar te maken hoe je je tot een onderwerp verhoudt. Dit leverde mooie gesprekken op waarbij verschillende argumenten naast elkaar kunnen bestaan en zorgen voor verdieping.

Na het gesprek op voeten gingen we aan de slag om gezamenlijk te reflecteren op de rol van intervisiebegeleider: wat ging er goed, wat ging er minder goed, maar vooral: waardoor kwam dit? Er werd o.a. genoemd dat het gebruik van verschillende intervisiemethodes interessant is, zeker als de methode gekozen wordt op basis van het onderwerp van de casus. En dat een goede voorbereiding zorgt voor zelfvertrouwen bij de intervisiebegeleider en voor een maximale opbrengst bij de deelnemers.

Ook de vraag ‘hoe zorg je voor een maximaal leereffect bij de deelnemers?’ zorgde voor een mooie uitwisseling. Iedereen is uiteraard betrokken vanwege het stellen van vragen aan de casusinbrenger en het geven van advies. Maar door ook expliciet aan de andere deelnemers te vragen wat zij (h)erkennen uit de casus en nemen naar hun eigen context vergroot je de leeropbrengst.  

Intervisie als leervorm
Intervisie is een vorm van collegiaal leren waarin professionals met elkaar problemen en vragen uit hun dagelijkse werkpraktijk bespreken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deelnemers uit intervisietrajecten tal van effecten op hun persoonlijk functioneren melden, zoals: meer zelfvertrouwen en zelfbewustzijn, meer tevredenheid over hun werk, meer stressbestendigheid, meer vakinhoudelijke kennis en meer professionele competenties. Lees meer op de themapagina van de VO-academie.


Casussen bespreken en vooruitblikken

Ook gingen we in gesprek over de ingebrachte casussen van het afgelopen schooljaar en de verschillen tussen trajecten. Zo constateerden we dat het bij middenmanagers vaak gaat over het omgaan met weerstand van collega’s bij veranderingen in de school, het voeren van moeilijke of confronterende gesprekken, samenwerking, grenzen aangeven en werkdruk. Bij de eindverantwoordelijk schoolleiders gaat het vaak om (het gebrek aan) rolvastheid van collega’s, de rol bij de professionele schoolcultuur, hoe krijg je iedereen mee bij veranderingen, samenwerking en soms het gevoel van eenzaamheid in de rol.

Het was een geslaagde middag, waarin we het netwerk verder hebben versterkt en met een goed gevoel vooruit konden blikken op het schooljaar ‘25/’26. Zoals een deelnemer verwoordde ‘superleuk om bij deze groep te horen’!
 

Trajecten met intervisie

Wil jij samen met collega-schoolleiders en/of -bestuurders problemen en vraagstukken uit je dagelijkse werk bespreken? In meerdere trajecten besteden we aandacht aan intervisie en geven we deelnemers de tijd en ruimte voor diepgaande reflectie op eigen, actuele casussen. Bekijk hieronder welke leertraject het beste bij jou past; wie weet krijg je dan wel professionele begeleiding van één van onze opgeleide intervisiebegeleiders.