Dialoogbijeenkomst Toekomst van ons Onderwijs: Ruimte voor leerlingen/studenten om het beste uit zichzelf te halen

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ons onderwijs leerlingen en studenten motiveert om het beste uit zichzelf te halen? Over deze vraag gingen drie tafelgasten en het publiek op 20 februari met elkaar in gesprek tijden de vierde dialoogbijeenkomst in het kader van het discussiestuk ‘Toekomst van ons Onderwijs’.

Te veel leerlingen en studenten verliezen in het huidige systeem en onder de huidige omstandigheden hun plezier in het onderwijs. Zij ervaren dat er (binnen en buiten het curriculum) steeds minder ruimte is voor brede ontwikkeling en persoonsvorming. Bovendien ervaren steeds meer scholieren en studenten zoveel druk dat dit ten koste gaat van hun welzijn en leerprestaties. Jongeren hebben zowel binnen als buiten het onderwijs te maken met een stapeling van onzekerheden als gevolg van bijvoorbeeld het sociaal leenstelsel, flexibilisering van de arbeidsmarkt en drukte op de woningmarkt. Dit veroorzaakt mentale druk en raakt met name kwetsbare groepen, wat de kansenongelijkheid vergroot.

Tijdens de dialoogbijeenkomst gingen de aanwezigen in gesprek over hoe we dit tij kunnen keren, en ervoor kunnen zorgen dat ons onderwijs leerlingen en studenten beter motiveert om het beste uit zichzelf te halen, in een goede balans tussen motivatie, welzijn en prestatie.

De drie tafelgasten die met elkaar in discussie gingen, waren:

  1. Frank Léoné, universitair docent RU
  2. Paul Delnooz, oprichter Innovatie Academie
  3. Jeffry Meijer, student en lid van de centrale medezeggenschap van de Hogeschool van Amsterdam en oprichter van Limitless

Neem ook deel aan de dialoog

Wilt u ook meepraten over de toekomst van ons onderwijs? Op 23 maart vindt nog een dialoogbijeenkomst plaats over 'Waardering en professionele ruimte voor onderwijsprofessionals'.

Ook kunt u uw bijdrage aan de dialoog via de website van Toekomst van ons Onderwijs sturen.

Dialoogdocument 'Toekomst van ons onderwijs'

Download

In dit discussiestuk presenteert een brede coalitie van onderwijsorganisaties – bestaande uit vertegenwoordigers van leerlingen, studenten, docenten, onderwijsondersteuners, schoolleiders, onderwijsbesturen en kinderopvangorganisaties – voorstellen voor groot onderhoud aan het onderwijs.…

  • pdf
  • 3.1 MB

Brede coalitie roept op tot groot onderhoud onderwijs

Nieuws

Een brede coalitie van onderwijsorganisaties, waaronder de VO-raad, slaat de handen ineen. Op 21 januari 2020 presenteerden vertegenwoordigers van leerlingen, studenten, docenten, onderwijsondersteuners, schoolleiders, onderwijsbesturen en kinderopvangorganisaties in het discussiestuk…

Dialoogbijeenkomst Toekomst van ons Onderwijs: levendige discussie over de toegang tot onderwijs en gelijke kansen

Nieuws

Maandag 10 februari vond op het ROC Mondriaan in Den Haag de eerste dialoogbijeenkomst in het kader van het discussiestuk ‘Toekomst van ons Onderwijs’ plaats. Drie tafelgasten gingen met elkaar…

Dialoogbijeenkomst Toekomst van ons Onderwijs: hoe geven we ieder kind al vroeg een sterke start?

Nieuws

Op 13 februari vond de tweede dialoogbijeenkomst rond het discussiestuk ‘Toekomst van ons Onderwijs’ plaats. Deze keer stond de vraag centraal hoe we jonge kinderen een sterke vroege start kunnen…

Dialoogbijeenkomst: Hoe zorgen we voor een brede, sterke leercultuur, waarin een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend is?

Nieuws

In het discussiestuk ‘Toekomst van ons Onderwijs’ wordt een pleidooi gehouden om nieuwe arrangementen op te zetten voor werken, onderzoeken en een leven lang ontwikkelen. Dat vraagt om een andere…