Alle projecten

Project

Digitaal Veilig Onderwijs

Binnen het onderwijs is digitalisering niet meer weg te denken. Het biedt prachtige kansen, zoals meer flexibiliteit en maatwerk. Digitalisering betekent ook dat gevoelige informatie en gegevens digitaal worden verwerkt. Leerlingen, maar ook ouders en medewerkers vertrouwen hun gegevens toe aan scholen. Doordachte gegevensverwerking én goede gegevensbeveiliging zijn dus van groot belang om digitaal veilig onderwijs te kunnen bieden.

Digitaal Veilig Onderwijs

Over het programma

Met het programma Digitaal Veilig Onderwijs bundelen het ministerie van OCW, Kennisnet, SIVON, de PO-Raad en VO-raad hun krachten voor een onderwijssector waarin iedere leerling digitaal veilig kan leren en medewerkers digitaal veilig kunnen werken. Het programma biedt schoolbesturen heldere leidraden en een concreet ondersteuningsaanbod. Zo kunnen zij voldoen aan hun verantwoordelijkheid om een digitaal veilige organisatie te realiseren. Stap voor stap, Bit by Bit. 

Leidraad: Normenkader Informatiebeveiliging en Privacy voor het Funderend Onderwijs

Schoolbestuurders hebben de verantwoordelijkheid om samen met schoolleiders en IBP’ers een digitaal veilige omgeving voor hun leerlingen en medewerkers te realiseren. In 2027 moeten alle schoolorganisaties in het primair en voortgezet onderwijs voldoen aan het Normenkader Informatiebeveiliging en Privacy voor Funderend Onderwijs en zal er vanuit het ministerie van OCW toezicht en handhaving plaatsvinden. Het Normenkader IBP FO beschrijft de normen voor een digitaal veilige schoolorganisatie en biedt concrete voorbeeldmaatregelen. Het is daarom een belangrijk hulpmiddel om jouw school digitaal veilig te maken.

Belangrijk: dit is een eerste versie van het normenkader, die beproefd zal worden in de praktijk. Heb je vragen of opmerkingen? Laat dan zeker van je horen via ibp@kennisnet.nl.

Groeipad: de wegwijzer door het Normenkader IBP FO

Het Normenkader IBP FO is omvangrijk en vraagt veel van scholen. Daarom komt er in 2024 een Groeipad beschikbaar. Het Groeipad is een wegwijzer door het normenkader, zodat je stapsgewijs de digitale veiligheid in jouw school op orde brengt. Waar kun je het beste mee beginnen, wat doe je daarna, en wat pak je als laatste op? Afhankelijk van waar jouw school staat, kun je instappen en werken aan de veiligheid. Als je het Groeipad volgt, bereik je het doel in een realistisch tempo en neem je de maatregelen die passen bij wat nodig is voor jouw school. Kennisnet houdt scholen op de hoogte van de actuele planning van het Groeipad en nieuwe versies van het Normenkader IBP FO.

Scholen kunnen nu al de eerste stappen zetten om zich te beschermen tegen hoge en medium veiligheidsrisico's met deze 11 basismaatregelen op Kennisnet.  

Ondersteuningsaanbod

Vanuit het programma Digitaal Veilig Onderwijs is een divers ondersteuningsaanbod beschikbaar om scholen te helpen om digitaal veiliger te worden, zoals de Dienst Verwerkersovereenkomsten, de toetsen op verwerkersovereenkomsten, Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) en het Netwerk Informatiebeveiliging en Privacy.

De PO-Raad en VO-raad werken actief samen binnen de thema's privacy, security, digitale leermiddelen, ethiek, infrastructuur, innovatie en digitale vaardigheden. Vanuit het programma Digitaal Veilig Onderwijs organiseren de raden tot eind 2027 gezamenlijk bewustwordings- en professionaliseringsactiviteiten voor schoolleiders en bestuurders. Aankomende activiteiten:

Themacommissie digitalisering po/vo

De Themacommissie Digitalisering adviseert het bestuur van zowel de VO-raad als PO-Raad over digitalisering en nieuwe technologieën in het onderwijs. Dit betreft een breed spectrum aan dossiers – uiteenlopend van de digitale infrastructuur en cybersecurity tot digitale leermiddelen, digitale vaardigheden, ethische vraagstukken en nieuwe technologieën – waaronder AI.

De voorloper van de Themacommissie Digitalisering was de Adviesgroep Regie op ICT. Hun adviezen zijn de afgelopen 2 jaar gepubliceerd via de volgende artikelenreeks, die nog steeds erg relevant is: