Motivatie-motor

Hoe zorg je er als leraar voor dat leerlingen (meer) gemotiveerd raken om te leren? En welke kennis en instrumenten lever je als schoolleider aan zodat leraren hun onderwijs steeds beter kunnen maken? De Motivatie-motor helpt je concreet op weg.
Motivatie, en de onderliggende aspecten autonomie, competentie en verbondenheid, zijn belangrijke voorspellers van de succesvolle ontwikkeling van onze leerlingen. Gemotiveerde leerlingen leren makkelijker, halen betere resultaten en gaan met meer plezier naar school. De Motivatie-motor is een wetenschappelijk onderbouwd en cyclisch reflectie-instrument dat leraren kan helpen om aan de juiste knoppen te draaien zodat leerlingen (meer) gemotiveerd raken om te leren.

De Motivatie-motor bestaat uit een stappenplan en drie vragenlijsten en is gebaseerd op de zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan (1985). Leraren kunnen er op een onderzoekende manier inspiratie mee opdoen om relevante interventies toe te passen. De tool geeft inzicht in hoe ze:
Als schoolleider kun je de Motivatie-motor inzetten als leidraad voor de (door)ontwikkeling van leraren en hun onderwijs. Gebruik dit instrument bijvoorbeeld:
Bekijk hieronder de uitlegvideo voor de Motivatie-motor.
Het stappenplan is gemaakt door leraren en schoolleiders van vier scholen die elkaar kennen van het Platform Eigentijds Onderwijs (PLEION). Zij hadden de behoefte om meer inzicht te krijgen in hoe je de motivatie bij leerlingen kunt bevorderen. Hun Motivatie-motor is gebaseerd op de Motivatie-motor van Avans Hogeschool, gemaakt door Lottie Raaijmakers (verbonden aan het lectoraat Brein en Leren) met een NWA Startimpuls subsidie aan de NeurolabNL route "Optimale condities voor leren". Het instrument werd ontwikkeld voor docenten in het hbo.
De Motivatie-motor van de PLEION-scholen kwam tot stand in samenwerking met Peter Verkoeijen (lector Brein en Leren van Avans Hogeschool) en Harold Bekkering (hoogleraar sociaal-cognitieve neurowetenschappen Radboud Universiteit Nijmegen). Voor de aanpassing van de vragenlijst voor leerlingen van het pro en vmbo bb en kb, is samengewerkt met Priya Dewkali, en Anastasia van der Kooij – Papadopoulos van het Francois Vatel.
Wil je meer weten of heb je vragen of opmerkingen over deze Motivatie-motor? Neem dan contact op met één van de makers (zie de laatste pagina in de tool) of met annaserraris@vo-raad.nl.
Schoolontwikkeling is een cyclisch en continu proces, waarbij je verschillende fasen doorloopt. Deze toolkit helpt je om aan de slag te gaan met een ontwikkeling op jouw school.

Deze instrumenten kan je zelf gebruiken op jouw school. Breng bijvoorbeeld het gesprek over eigenaarschap van leren op gang of onderzoek hoe leerlingen en collega’s een ontwikkeling op school ervaren.

