Onderwijsministers kondigen onderzoek en maatregelen kansengelijkheid aan

14 maart 2019

Het ministerie van OCW doet verdiepend onderzoek bij de 23 scholen die in 2017 subsidie ontvingen voor meer ontwikkeltijd voor leraren die werken op scholen met veel achterstandsleerlingen. Nog eens twintig scholen zullen ook deze subsidie ontvangen voor de extra begeleiding van leerlingen en het omgaan met verschillen in de klas. Dit is een van de maatregelen voor de bevordering van kansengelijkheid die de onderwijsministers meedelen aan de Tweede Kamer op 13 maart 2019.

In de Kamerbrief worden aangrijpingspunten voor beleid beschreven voor het primair onderwijs tot en met het hoger onderwijs. Voor het voortgezet onderwijs noemen de ministers onder meer de volgende maatregelen:

  • Voor scholen met een opeenstapeling van problemen (denk aan veiligheidsproblematiek, verouderde gebouwen, veel achterstandsleerlingen) wil OCW ondersteuning inrichten. Na de zomer komt het ministerie hier op terug.
  • OCW gaat in gesprek met de inspectie over het opbrengstenmodel voor het voortgezet onderwijs. Dat wordt momenteel herijkt en moet leiden tot een aangepast model in 2020. De inspectie onderzoekt momenteel ook manieren om o.a. gegevens van sociaaleconomische status van ouders van leerlingen te betrekken bij de opbrengstbeoordeling. Dit jaar wordt de kamer hier verder over geïnformeerd.
  • Doorstroomrechten vo: De al eerder aangekondigde wetsvoorstellen voor doorstroomrechten vmbo gl/tl-havo en havo-vwo worden gezamenlijk op korte termijn aangeboden aan de Kamer. Het streven is de voorstellen in werking te laten treden op 1 januari 2020.
  • Een pilot met een kleine groep havo-scholen met meer dan 75% leerlingen uit gebieden met een opeenstapeling van armoedeproblemen (APC-gebieden) onderzoekt of een verlengde onderbouw voor geselecteerde leerlingen een gunstig effect heeft op de resultaten van de leerlingen.
  • Gelijke Kansen Alliantie: De GKA intensiveert en breidt uit: Met de 28 gemeenten waarin nu allianties bestaan, worden er gezamenlijke meerjarige agenda’s opgesteld en het aantal deelnemende gemeenten worden uitgebreid.
  • Indicator middelen onderwijsachterstanden VO: De indicator voor de verdeling van de achterstandsmiddelen – het Leerplusarrangement – wordt herzien. Onderzocht wordt of de po-indicator ook kan worden gebruikt om onderwijsachterstanden in het vo te voorspellen.
  • De ministers herhaalden in de brief de bevindingen uit de Schoolkostenmonitor en hun voornemen om de vrijwillige ouderbijdrage wettelijk te regelen.
     

Los van de bovenstaande punten, geven de ministers ook een overzicht van de al aangekondigde/lopende beleidsinterventies: