“Je krijgt een stukje bagage die je kunt meenemen naar je school”
Artikel
•
22 april 2025
Wat heb je nodig als je start in een nieuwe rol? Voor Alinka Spijkers- de Vos, rector-bestuurder bij het RSG Magister Avinus Sneek, kwam het antwoord op deze vraag in de vorm van het leertraject Beginnend bestuurder. “Het is heel goed om andere startende bestuurders te ontmoeten en met elkaar te sparren: wat betekent deze rol en hoe verhoudt zich dat tot de rol die je hiervoor had?” Wij spraken met haar over haar verwachtingen, ervaringen en nieuwe inzichten uit dit leertraject.
Vraag en antwoord over nieuwe lidmaatschapseis rond belangenverstrengeling
Artikel
•
03 april 2025
In de ALV van december 2024 is de opdracht voor de actualisatie van de Code Goed Onderwijsbestuur VO goedgekeurd. Onderdeel van de opdracht is de uitwerking van een lidmaatschapseis met betrekking tot belangenverstrengeling en integriteit. Aanleiding hiervoor was de Nieuwsuur-uitzending waarin (de schijn van) belangenverstrengeling van bestuurders en toezichthouders in het funderend onderwijs centraal stond.
Commissie Code Goed Onderwijsbestuur
Artikel
•
18 juni 2024
Op 1 januari 2020 is de commissie Code Goed Onderwijsbestuur van start gegaan. Deze commissie heeft een tweeledige opdracht:
Dialoogsessies Beroepsprofiel & Accreditatie voor bestuurders vo
Artikel
•
01 maart 2024
De VO-raad organiseert voor haar leden de komende maanden in het land een aantal dialoogsessies Beroepsprofiel & Accreditatie. Nadat vorig jaar met de goedkeuring van het beroepsprofiel bestuurder in het funderend onderwijs een eerste stap gezet is naar verdere professionalisering van bestuurders, is het inrichten van een systeem van accreditatie nu de volgende stap.
Beroepsprofiel en accreditatie als levendig ontwikkelinstrument
Artikel
•
23 november 2023
“Als zelf ontwikkelen en spiegelen in hoeverre je het goed doet diep in het DNA van het onderwijs zit, dan is het heel goed als dit ook voor de bestuurder geldt. Het bestuurdersprofiel en de accreditatie zijn dan cadeautjes die je als beroepsgroep jezelf mag gunnen“, aldus Ewald van Vliet in het dagelijks leven bestuurder van Lucas Onderwijs in de regio Haaglanden.
De auditor: de andere kant van het accreditatiegesprek
Artikel
•
02 november 2023
“Om een goede auditor te zijn, dien je zelf een heel brede bestuurlijke ervaring te hebben. Het is belangrijk dat je door bestuurders ervaren wordt als een gezaghebbende reflectiebron, daar begint het mee. Dat hoeft niet per sé in dezelfde onderwijssector te zijn. Die brede ervaring, de onderwijssector snappen én deskundig zijn op het vlak van hoe mensen zich ontwikkelen op het vlak van leiderschap zijn essentieel voor een auditor.” Aan het woord is Erica Burggraaff.
“Een grote winst dat het bestuurdersprofiel er nu ligt”
Artikel
•
12 oktober 2023
“Het bestuurdersprofiel is een soort garantie voor de kwaliteit in onze sector. Onderwijs is een ontzettend belangrijke taak in de samenleving. Een van de belangrijkste zelfs! Schoolbesturen vormen zelfstandige organen die de verantwoordelijkheid hebben om deze opdracht te vervullen. Met de accreditatie van bestuurders draagt dit bij aan de waarborging van die kwaliteitstandaard.“ Aan het woord is Alice Vellinga, bestuurder van CS Vincent van Gogh en lid van de ontwikkelgroep voor het bestuurdersprofiel en accreditatie.
Eindadvies Monitoringscommissie Code Goed Onderwijsbestuur 'Betekenisvol besturen'
Download (PDF)
De opdracht van de Monitoringscommissie Code Goed Onderwijsbestuur VO, bestaande uit een onafhankelijk voorzitter, een governance-expert, schoolbestuurders en intern toezichthouders, was om naleving van de Code Goed Onderwijsbestuur VO te stimuleren, de naleving van de code te monitoren en voorstellen voor vernieuwing te doen1.