• Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2
  • Onderwerpen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over De VO-raad
  • Pers
  • Contact en helpdesk
  • Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2

*

Shape Created with Sketch.
filters Page 1 Copy 2 Created with Sketch.
Filter:
Jaar
Bekijk meer
Provincie
Aantal resultaten: 137
feb
6

Leertraject Rector-bestuurder

Agenda • Utrecht • Driebergen
dec
12

Intersectorale intervisie voor bestuurders

Agenda • Utrecht • Diverse
dec
10

Leertraject Beleidsrijk begroten

Agenda • Utrecht • Driebergen
nov
27

Leertraject Beginnend bestuurder

Agenda • Utrecht • Driebergen
nov
10

Masterclass: Inclusief onderwijs: Universal Design for Learning

Agenda • Utrecht • Omgeving Utrecht
nov
6

Leertraject Regie op digitalisering

Agenda • Utrecht • Driebergen
okt
3

Collegiale bestuurlijke visitatie

Agenda • Utrecht • Omgeving Utrecht
sep
24

Masterclass: Wetenschap over inclusief onderwijs

Agenda • Utrecht • Omgeving Utrecht
sep
24

Event: Besturen on Tour

Agenda • Utrecht • Utrecht & Zeist
sep
11

Opleiding VO-managementcoach

Agenda • Utrecht • Utrecht

Boekrecensie: Het Ai van Columbus: Leren en ontwikkelen met kunstmatige intelligentie (Hoornstra)

Artikel • 27 mei 2025

Terugblik: geslaagde netwerkbijeenkomst intervisiebegeleiders op 21 mei

Artikel • 27 mei 2025
Op woensdag 21 mei jl. kwamen 9 Intervisiebegeleiders van de VO-academie bijeen om samen te reflecteren op hun rol. Onder leiding van Pascale Lucassen (projectleider VO-academie) en Erna Brummel (intervisiebegeleider en VO-managementcoach) gingen we in gesprek over prikkelende stellingen en ingebrachte casussen dit jaar. Lees hieronder een terugblik met relevante links naar trajecten waarin intervisie een belangrijk onderdeel vormt.

Zaaien, Groeien, Oogsten: De Kunst van Regionale Samenwerking | VO-praat met Esther Klaster

Video • 27 mei 2025
In deze aflevering zie en hoor je Esther Klaster, onderzoeker en adviseur op het gebied van regionale samenwerking in het onderwijs. Aan de hand van een metafoor legt ze de paralellen uit tussen het onderhouden van een moestuin en de groeifactoren voor regionale samenwerking.

“Ik geloof in de kracht van diversiteit” - Jannelies Mik, rector

Artikel • 27 mei 2025
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering. 

10 jaar Collegiale bestuurlijke visitaties | Van experiment naar volwassen instrument

Artikel • 27 mei 2025
In 2014 startte de VO-academie met de eerste collegiale bestuurlijke visitaties (CBV). Wat begon als een kleinschalige pilot, is uitgegroeid tot een volwassen instrument voor collegiale consultatie en professionele ontwikkeling. In oktober start de tiende tranche.

“Iedere dag het verschil maken voor iedere leerling”

Artikel • 27 mei 2025
Besturen in het onderwijs is meer dan leidinggeven; het vraagt om visie, strategisch inzicht en een diepgaand begrip van de dynamiek binnen en buiten de schoolorganisatie. Het vraagt ook om professionele ontwikkeling en inzicht van de persoon in zijn of haar leiderschapsrol(len). We spreken Jasmijn Kester, vicevoorzitter van SARO met scholen in po en vo in Rotterdam. Zij vertelt over haar groei en dat eindverantwoordelijk schoolleider een wezenlijk andere rol is dan die van bestuurder.

Leren, inspireren en netwerken | Ervaringen met masterclasses

Artikel • 22 april 2025
Elk jaar organiseert de VO-academie meerdere masterclasses over diverse thema’s zoals digitalisering, inclusief onderwijs en (manieren van) leidinggeven. Tijdens masterclasses delen één of meerdere sprekers interessante praktijkvoorbeelden, kennis en inspiratie. Als deelnemer krijg je de ruimte samen met anderen de dialoog aan te gaan over de thema’s die centraal staan. Maar wat vinden deelnemers van onze masterclasses? Lees hieronder meer over de ervaringen van Jacomina van der Weide, Mariëlle van Valkenburg en Han Snijders.

“Je krijgt een stukje bagage die je kunt meenemen naar je school”

Artikel • 22 april 2025
Wat heb je nodig als je start in een nieuwe rol? Voor Alinka Spijkers- de Vos, rector-bestuurder bij het RSG Magister Avinus Sneek, kwam het antwoord op deze vraag in de vorm van het leertraject Beginnend bestuurder. “Het is heel goed om andere startende bestuurders te ontmoeten en met elkaar te sparren: wat betekent deze rol en hoe verhoudt zich dat tot de rol die je hiervoor had?” Wij spraken met haar over haar verwachtingen, ervaringen en nieuwe inzichten uit dit leertraject.

Later selecteren voor het voortgezet onderwijs vraagt structurele aanpak | VO-praat met Louise Elffers

Video • 22 april 2025
In deze aflevering zie en hoor je prof. dr. Louise Elffers, voorzitter van de Onderwijsraad. Zij gaat in op de kansen(on)gelijkheid in het Nederlandse onderwijs: hoe is het systeem van vroege selectie ontstaan, welke kritiek speelt er, en wat is er nodig om tot verandering te komen?

12 nieuwe coaches geslaagd voor opleiding tot VO-managementcoach!

Artikel • 22 april 2025
Op donderdag 17 april jl. vond de diploma-uitreiking van de opleiding tot VO-managementcoach plaats. Tijdens een feestelijke bijeenkomst reikten Eefke Meijer en Martin Hulsen namens de VO-academie de diploma’s uit. Ook Peter Gossen – die samen met Yvonne Veenendaal de trainingen verzorgt tijdens de opleiding – was aanwezig. 

“Het is prachtig om te zien hoe collega’s groeien wanneer ze de ruimte krijgen” - Rob van Velthoven, rector-bestuurder

Artikel • 22 april 2025
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering. 

Boekrecensie: Rijp - Impactvol Systemisch Leiderschap (Hoogenboom, van Lingen)

Artikel • 22 april 2025

Nieuw katern ‘Een school om (op) te bouwen’ gelanceerd op het VO-congres

Nieuws • 01 april 2025

Luister nu naar de nieuwe podcasts van VO-praat (seizoen 4, deel 1)

Artikel • 24 maart 2025
In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal 10 minuten een inspirerend verhaal over leiderschap. We hebben weer nieuwe podcasts beschikbaar van de afgelopen reeks VO-praat (seizoen 4)! Met onder andere Gert Biesta over polarisatie in het gesprek over onderwijs, Mieke Koeslag-Kreunen over werkplezier en Marc van der Meer over een andere benadering van het lerarentekort.

"Het creëren van een lerende organisatie zou centraal moeten staan" - Robbert van der Veer, directeur

Artikel • 24 maart 2025
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering. 

Boekrecensie: Ben jij wel een gezonde baas? Zadel je medewerkers niet op met jouw onzekerheden, frustraties en trauma's (Seinen)

Artikel • 24 maart 2025

Boekrecensie: Waarom zegt niemand er wat van?! Lastige gesprekken voeren in teams (Heins)

Artikel • 25 februari 2025

Wat is leiderschap? Duik in jouw (collega’s) mentale model | VO-praat met Angela de Jong

Video • 25 februari 2025
In deze aflevering zie en hoor je Angela de Jong, senior onderzoek bij het lectoraat Werken in Onderwijs van de Hogeschool Utrecht. Zij gaat in op de vraag ‘wat is leiderschap?’ en legt uit hoe je meer bewustwording creëert van de mentale leiderschapsmodellen van jezelf en collega’s.

"Dieper inzicht in je persoonlijk leiderschap is de grootste winst." - Mark de Kievit, rector

Artikel • 25 februari 2025
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering. 

Sneak-preview katern 'Een school om (op) te bouwen'

Artikel • 03 februari 2025
Een gebouw is meer dan muren, vloeren en ramen. Voor leerlingen, leraren en schoolleiders is het de plek waar ze een groot deel van de dag doorbrengen. Daarom moeten leerlingen en personeel zich thuis voelen om optimaal te leren en werken. Een goed schoolgebouw dat onderwijsadaptief, inclusief, gezond, duurzaam en betaalbaar in de exploitatie is zorgt daarvoor.

Leren vragen stellen over het lerarentekort | VO-praat met Marc van der Meer

Video • 28 januari 2025
In deze aflevering gaat Marc van der Meer, zelfstandig onderzoeker en onafhankelijk adviseur, in op het lerarentekort en hoe we dit vraagstuk op een andere manier kunnen benaderen.

"Een visie op onderwijs geeft voeding aan professionalisering" - Ruud van de Hoef, teamleider

Artikel • 28 januari 2025
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering. 

Boekrecensie: Archetypen en leiderschap. Kwaliteiten en schaduwkanten (van Santen)

Artikel • 28 januari 2025

“Zit iedereen op de juiste stoel?” | Interview met Jeanette Warmels

Artikel • 28 januari 2025
Jeanette Warmels nam 4 jaar geleden als rector van het Cals College deel aan het leertraject Oriëntatie op besturen. De intentie om bestuurder te worden was er toen al, en inmiddels werkt ze 3 jaar als rector-bestuurder bij CSG Willem van Oranje. In haar huidige functie plukt ze vandaag de dag nog steeds de vruchten van het traject dat ze in 2021 volgde. “Door het traject word je je bewust van wat je eigenlijk al weet en kan, het gaf mij nog meer zekerheid om de stap te wagen.”

Boekrecensie: De bestuurssecretaris: essentieel voor excellent bestuur (Kraan)

Artikel • 17 december 2024

Hoe we voorbij de polarisatie in het gesprek over onderwijs kunnen komen | VO-praat met Gert Biesta

Video • 17 december 2024
In deze aflevering van VO-praat hoor je Gert Biesta, hoogleraar ‘Educational Theory and Pedagogy’ aan de University of Edinburgh in Schotland en hoogleraar ‘Public Education’ aan Maynooth University in Ierland. Hij gaat in op de vraag: hoe komen we voorbij de polarisatie in het gesprek over onderwijs?

"Het beste van jezelf geven, dat is wat je kan doen" - Harald Huijssoon, rector-bestuurder

Artikel • 17 december 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering. 

VO-academie - Sector aan het woord met Harald Huijssoon

Download (PDF)

Nederland organiseert ICP Council Meeting 2027: impressie van editie 2024 in Mombasa, Kenia

Artikel • 13 december 2024
Nederland organiseert in 2027 de Council Meeting van de International Confederation of Principals (ICP), een evenement voor schoolleiders van over de hele wereld. Tijd om die organisatie op de kaart te zetten, vinden onze projectmanager Marieke van Tienhoven en inmiddels voormalig voorzitter Karin Wouters. Zij vertellen over hun ervaringen en belevenissen tijdens de editie die afgelopen zomer in de Keniaanse hoofdstad Mombasa werd gehouden.

Sectorrapportage VO: trends rondom leren en professionaliseren

Artikel • 10 december 2024

Het retroperspectief van beroepsprofiel en accreditatie

Artikel • 05 december 2024
De ‘wording’ van het beroepsprofiel en accreditatie in retroperspectief zetten is niet alleen terugblikken op wat wel of niet goed ging, maar ook vooruitkijken naar hoe de sector en de beroepsgroep onderwijsbestuurders zich verder ontwikkelen. Een vraaggesprek met scheidend vicevoorzitter Ingrid de Bonth die vanuit de VO-raad deze ‘wording’ in portefeuille heeft.

Regie op digitalisering: 10 lessen

Artikel • 03 december 2024
Hoe houd je regie op digitalisering in en voor jouw schoolorganisatie? Deze 10 lessen - afkomstig uit het leertraject 'Regie op digitalisering' van de PO-Raad en VO-raad – helpen je op weg. Op 13 maart start een nieuw leertraject; de aanmelding hiervoor staat open.

"Als mensen ruimte ervaren en merken dat hun inbreng ertoe doet, dan ontstaat er beweging."- Maaike Bosman, schoolleider

Artikel • 26 november 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering. 

Boekrecensie: Trots op je team! Vliegend van start als teammanager (Ijszenga)

Artikel • 19 november 2024

Betrouwbaar voortgezet onderwijs, hoe kun je dat zichtbaar maken? | VO-praat met Marc Vermeulen

Video • 19 november 2024
In deze aflevering hoor je Marc Vermeulen, hoogleraar bij TIAS School for Business and Society en lid van het algemeen bestuur van Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Hij gaat in op de meerwaarde van accreditatie in het voortgezet onderwijs.

Handreiking accreditatie

Download (PDF)
De accreditatiesystematiek voor onderwijsbestuurders in het vo en po is een proces en tegelijk een procedure. In een nieuwe handreiking van de VvOB, PO-Raad, VO-raad en VTOI-NVTK is die systematiek omschreven.

Accreditatie toegelicht in nieuwe handreiking | aanmelding voor nieuwe tranche staat open

Nieuws • 14 november 2024

"Relatie gaat voor prestatie" - Arend Smit, bestuurder

Artikel • 22 oktober 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering. 

Boekrecensie: Professionele leergemeenschappen – Van theorie naar praktijk (Huijboom, Rusman, van Meeuwen, Vermeulen)

Artikel • 22 oktober 2024

Wat is belangrijk voor meer werkplezier in het onderwijs? | VO-praat met Mieke Koeslag-Kreunen

Video • 22 oktober 2024
In deze aflevering van VO-praat hoor je Mieke Koeslag-Kreunen, lector Werken in Onderwijs en directeur van Kenniscentrum Leren en Innoveren van de Hogeschool Utrecht. Zij gaat in op de vraag: wat is belangrijk voor meer werkplezier in het onderwijs?
1 2 3 Volgende Laatste
logo Created with Sketch.
  • Contact en helpdesk
  • Pers
  • summary (en)
  • Privacy Statement
Volg ons op:
Group Created with Sketch. Shape Created with Sketch.