• Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2
  • Onderwerpen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over De VO-raad
  • Pers
  • Contact en helpdesk
  • Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2

*

Shape Created with Sketch.
filters Page 1 Copy 2 Created with Sketch.
Filter:
Jaar
Bekijk meer
Aantal resultaten: 89
okt
7

Inspiratiebijeenkomst Examencommissie – voor langer zittende leden

Agenda • Utrecht
sep
30

Inspiratiebijeenkomst Examencommissie – voor beginnende leden

Agenda • Utrecht

Staatssecretaris gaat tijdens debat examinering niet in op bezuinigingen

Nieuws • 15 mei 2025

Centraal schriftelijke examens eerste tijdvak op 9 mei van start

Nieuws • 08 mei 2025

Cspe’s en flexibele en digitale examens vmbo van start

Nieuws • 01 april 2025

Protocollen centraal examen 2025 beschikbaar

Nieuws • 13 maart 2025

Protocollen centraal examen 2025 (pdf)

Download (PDF)

OCW werkt toe naar meer passend examineren

Nieuws • 20 februari 2025

Samenwerken aan de kwaliteit van schoolexamens via het leernetwerk examencommissies

Praktijkvoorbeeld • 18 februari 2025
Vanuit hoge verwachtingen werken de examencommissies van de scholen van Lucas Onderwijs samen aan de kwaliteit van schoolexamens. Dat doen ze onder meer via het leernetwerk examencommissies, waar examencommissieleden kennis opdoen en ervaringen uitwisselen. Elselien van Tol, senior beleidsadviseur bij Lucas Onderwijs, ondersteunde de scholen daarbij.

Vier sleutels tot succes voor een effectieve examencommissie

Praktijkvoorbeeld • 20 januari 2025
Solide en effectief doet de examencommissie van De Meerwaarde wat ze moet doen: signaleren, evalueren en gevraagd en ongevraagd advies geven aan de schoolleiding. Hoe? De examencommissie vertelt wat hun succesfactoren zijn.

Checklists en handreikingen schoolexaminering geactualiseerd; handreiking geschillen aangepast

Nieuws • 16 januari 2025

Examenresultaten bijna op niveau van voor pandemie

Nieuws • 11 oktober 2024

Project Toetsdruk van start

Nieuws • 24 september 2024

LAKS-monitor: Leerlingen iets minder tevreden

Nieuws • 25 juni 2024

De toetspraktijk op ALASCA: 'Autonomie voor leerlingen speelt een hoofdrol'

Praktijkvoorbeeld • 27 maart 2024
Het onderwijs van ALASCA, de Amsterdam Liberal Arts and Sciences Academie, is er helemaal op gericht dat leerlingen straks vloeiend de stap naar het hoger onderwijs kunnen zetten. Dat is te zien in het lesaanbod én in de toetspraktijk, waar autonomie voor leerlingen een hoofdrol speelt.

Handreiking voor bestuurders 'Hoe te handelen inzake een geschil bij of na de vaststelling van de score voor het centraal examen' (versie 2025-2026)

Download (PDF)
Deze handreiking is in de eerste plaats bedoeld voor de bestuurder als onderdeel van het bevoegd gezag of de gemandateerde en gaat in op de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag bij het oplossen van een geschil dat is ontstaan bij of na het vaststellen van de score voor het centraal examen. Doorgaans is bij een dergelijk geschil ook een andere school (namelijk die van de gecommitteerde) betrokken.

Aandacht voor goed samenspel: examencommissie en wettelijk verplicht advies aan bevoegd gezag

Nieuws • 29 februari 2024

Nieuw: Magazine Aan de slag met doorstroom en waardevol schoolexamen

Nieuws • 13 december 2023

Themamagazine 'Aan de slag met doorstroom en waardevol schoolexamen'

Download (PDF)

Inspectie over kwaliteit schoolexaminering: veel verbeterd en nog veel te doen

Nieuws • 12 oktober 2023

Toelatingsbeleid staatsexamen vo aangepast

Nieuws • 05 oktober 2023

Examenresultaten 2023: 89,4 procent geslaagd

Nieuws • 14 september 2023

Rechterlijke uitspraak over beoordeling examenwerk in lijn regels

Nieuws • 30 augustus 2023

Verander je school, begin bij je vak

Praktijkvoorbeeld • 19 juni 2023
Is het (nog) niet haalbaar om met de hele school een eigen invulling te geven aan toetsing en examinering? Deze drie voorbeelden laten zien dat ook een of meer vakken het verschil kunnen maken.

Reminder: jaarlijks advies van de examencommissie aan het bevoegd gezag

Nieuws • 15 juni 2023

Protocollen centraal examen 2025 (word)

Download (DOCX)

Leerlingen zoeken de uitdaging op

Praktijkvoorbeeld • 20 maart 2023
Is het (nog) niet haalbaar om met de hele school een eigen invulling te geven aan toetsing en examinering? De vakgroep Engels van vmbo-school Het Rijks in Nijmegen laat zien dat ook een enkel vak verschil kan maken.

Minister in reactie #redmijndiploma: geen extra maatregelen centrale examens 2023

Nieuws • 23 februari 2023

Toetsing en examinering: ongelijk is niet oneerlijk

Praktijkvoorbeeld • 21 februari 2023
Moet de inrichting van het programma van toetsing en afsluiting (PTA) van een vak er voor alle leerlingen precies hetzelfde uitzien? Het Agora-team van het Koningin Wilhelmina College in Culemborg vindt van niet. “Je kunt de ruimte die je als school hebt voor een eigen invulling van het schoolexamen prima doorgeven aan de leerling”, zegt conrector Erik Wijnveen.

Adviestabel 2025 eerste en tweede correctie

Download (PDF)
In deze adviestabel staat per vak en examen aangegeven op welke dag de examens binnen zouden moeten zijn bij de tweede en weer terug bij de eerste corrector, om te bereiken dat de nakijktijd zoveel mogelijk geoptimaliseerd is. Dit jaar is de adviestabel aangevuld met een advies voor het tweede tijdvak. Gebruik ervan wordt sterk aangeraden. De tabel is opgesteld door FvOV.

Zelfevaluatie-instrument schoolexaminering (versie 2025-2026)

Download (PDF)
Met behulp van dit instrument kunnen schoolbestuurders en schoolleiders nagaan of de processen rondom de schoolexamens in de eigen instelling zijn ingericht volgens de wet- en regelgeving, of de verantwoordelijkheden goed zijn belegd en of de procedures correct verlopen.

Handreiking 'Examensecretaris' (versie 2025-2026)

Download (PDF)
De VO-raad heeft de handreiking geactualiseerd waarmee scholen kunnen werken aan een goede positionering van de examensecretaris. Aan de hand van de geboden informatie en adviezen kunnen waar nodig stappen worden gezet. De handreiking maakt deel uit van een serie actielijnen van de VO-raad ter versterking van de schoolexaminering en is ook te gebruiken als inspiratiebron voor de taakomschrijving examensecretaris die vanaf 1 augustus 2021 verplicht is.

Handreiking 'Examencommissie' (versie 2025-2026)

Download (PDF)
De VO-raad heeft een handreiking voor examencommissies opgesteld. De handreiking is bedoeld om de leden van examencommissies, maar ook het bevoegd gezag, de directeuren en de examensecretarissen, te ondersteunen bij het inrichten, positioneren en doorontwikkelen van een onafhankelijke en effectieve examencommissie.

Handreiking 'Collegiale consultatie examinering' (versie 2025-2026)

Download (PDF)
Hoe borgen andere scholen de kwaliteit van de schoolexaminering, waar lopen ze hierbij tegenaan en hebben ze nog advies en/of voorbeelden van goede aanpakken? Met het organiseren van een collegiale consultatie rond het thema schoolexaminering kun je collega’s en collega-scholen hierover bevragen en zo waardevolle kennis en inspiratie opdoen om de aanpak op je eigen school op dit vlak verder te verbeteren. De VO-raad heeft de handreiking geactualiseerd waarin je kunt lezen hoe je tot een dergelijke collegiale consultatie kunt komen. De handreiking geeft enkele praktische voorbeelden van collegiale consultatie schoolexaminering, benoemt voorwaarden voor een effectieve inrichting en uitvoering daarvan en geeft een reeks mogelijke gespreksvragen en gespreksthema's.

Handreiking voor bestuurders: 'Verantwoordelijkheid in het schoolexamen' (versie 2025-2026)

Download (PDF)

Checklist 'De kwaliteit van schoolexaminering' (versie 2025-2026)

Download (PDF)
Naast het ‘Zelfevaluatie-instrument Kwaliteitsborging schoolexaminering’ kan gebruik worden gemaakt van deze checklist. Deze gaat in meer in detail in op kwaliteitsvraagstukken van schoolexaminering. Er is aandacht voor de conceptuele kwaliteit (visie en kaders) en voor de procesmatige, vakinhoudelijke en toetstechnische kwaliteit. Deze checklist is vooral bedoeld voor functionarissen die hier direct mee belast zijn (directeuren, examensecretarissen, e.d.). De checklist maakt deel uit van een reeks; de andere checklists gaan in op het examenreglement en het PTA.

Checklist 'Programma van Toetsing en Afsluiting' (versie 2025-2026)

Download (PDF)
Naast het 'Zelfevaluatie-instrument Kwaliteitsborging Schoolexaminering' kan gebruik worden gemaakt van deze checklist. Deze gaat meer in detail in op de uitvoeringspraktijk en is vooral bedoeld voor de functionarissen die hier direct mee belast zijn (directeuren, examensecretarissen e.d.). De checklist maakt deel uit van een reeks; de andere checklists gaan in op het examenreglement en de kwaliteit van schoolexaminering.

Checklist 'Examenreglement' (versie 2025-2026)

Download (PDF)
Naast het 'Zelfevaluatie-instrument Kwaliteitsborging Schoolexaminering' kan gebruik worden gemaakt van deze checklist. Deze gaat meer in detail in op de uitvoeringspraktijk en is vooral bedoeld voor de functionarissen die hier direct mee belast zijn (directeuren, examensecretarissen e.d.). De checklist maakt deel uit van een reeks; de andere checklists gaan in op het programma van toetsing en afsluiting en de kwaliteit van schoolexaminering.

Leerdoelgerichte rubrics helpen leerlingen groeien

Praktijkvoorbeeld • 19 januari 2023
Toetsen voor een cijfer? Leerlingen van het Marcanti College (vmbo/havo) krijgen er pas in het derde leerjaar mee te maken. De school werkt liever met rubrics omdat die veel beter laten zien waar leerlingen staan en wat ze nog te doen hebben. “Bij ons draait het onderwijs om groeikansen en zo hebben we ook de toetsing ingericht”, zegt adjunct-directeur Linda Spierings.

VO-raad pleit opnieuw voor extra herkansing centrale examens 2023

Nieuws • 17 januari 2023

Examens 2023: terug naar ‘normaal’ met drie kleine maatregelen

Nieuws • 22 november 2022

Stichtse Vrije School: ‘Durf je PTA een eigen invulling te geven’

Praktijkvoorbeeld • 09 november 2022
De Stichtse Vrije School (mavo/havo/vwo) had al een schooleigen schoolexamen lang voordat dit een begrip werd. Dat is kenmerkend voor het vrijeschoolonderwijs, zegt schoolexamencoördinator Wisse de Blaauw: “We werken aan de brede ontwikkeling van de leerling en dat laten we terugkomen in de afsluiting.”

‘Meer kleur in het schoolexamen’ - Acht praktijkvoorbeelden van schooleigen examenkeuzes

Praktijkvoorbeeld • 13 oktober 2022
Het schoolexamen biedt, anders dan het centraal examen, scholen de ruimte om binnen en naast de voorgeschreven stof in de examenprogramma’s eigen keuzes te maken. Een toenemend aantal scholen gebruikt steeds meer van deze ruimte en doet daarmee recht aan een breed curriculum en/of aan de onderwijsvisie. De wijzigingen in het voormalige Eindexamenbesluit (sinds 1 augustus 2022 opgenomen in de WVO 2020 en het Uitvoeringsbesluit WVO) ondersteunen deze ontwikkeling. Hoe kan zo’n schooleigen invulling eruitzien? Lees hier een greep uit de praktijkvoorbeelden.

Portfolio en assessment: onderzoekend leren in het schoolexamen

Praktijkvoorbeeld • 13 oktober 2022
Bij De Nieuwste School in Tilburg loopt onderzoekend leren als een rode draad door het onderwijs. Voor havo/vwo-leerlingen met een natuurprofiel komt dit onder meer terug in het schoolexamen nlt. De leerlingen stellen een portfolio samen met bewijzen van hun onderzoeksvaardigheden en voeren daarover een assessmentgesprek.

Voorlopig geen handhaving verschil resultaten schoolexamen en centraal examen

Nieuws • 06 oktober 2022

Het schoolexamen op Spring High: ‘Zoek de ruimte op’

Praktijkvoorbeeld • 25 augustus 2022
Op Spring High (po/vmbo/havo/vwo) krijgen leerlingen zo lang mogelijk heterogeen les. Daarom kiest de school voor eenjarige PTA’s. Ook dan is een rijke invulling van het schoolexamen mogelijk, stelt schoolleider Camyre de Adelhart Toorop. Als je maar bewuste keuzes maakt.

De examencommissie trekt het schoolexamen naar een hoger plan

Artikel • 25 april 2022
De wijziging van het Eindexamenbesluit VO stelt scholen voor een aantal uitdagingen. Zo moet elke school een examencommissie hebben, die zorgt voor de kwaliteitsborging van de schoolexaminering. Hoe zorg je dat de examencommissie haar werk goed doet en het examenbeleid wordt gedragen en uitgevoerd? Aan het woord: het Christelijk Lyceum Delft, Curio en het Eerste Christelijk Lyceum Haarlem.

Goed afsluitend schoolexamen heeft een ‘strak’ PTA

Artikel • 20 april 2022
De wijziging van het Eindexamenbesluit VO stelt scholen voor een aantal uitdagingen. Zo moet het afsluitend karakter van het schoolexamen goed zijn geregeld. Hoe doe je dat, op een manier die past bij jouw school? Hoe krijg je docenten mee in het terugbrengen van het aantal toetsen en kun je formatief evalueren én leerlingen gemotiveerd houden? Aan het woord: het Bindelmeer College, Curio en !mpulse Leeuwarden.

‘Mag ik doorgaan tot ik een 10 heb?!’

Artikel • 10 april 2022
‘Keuzemogelijkheden voor iedereen’, staat in de visie van het Scala College in Alphen aan den Rijn. Dat biedt aanknopingspunten voor een eigen invulling van het schoolexamen. Enkele secties lopen daarbij voorop, zoals de sectie Nederlands van Nelleke van der Meer. Daarnaast zijn er individuele docenten die stappen zetten, zoals Christina van der Tuin bij het vak Frans.

Praktijkvoorbeelden schoolexaminering

Artikel • 29 maart 2022
Per 1 augustus 2021 zijn er aanpassingen in het Eindexamenbesluit VO van kracht met als doel om de kwaliteit en de kwaliteitsborging van de schoolexaminering te versterken. De aanpassingen vormen het formele sluitstuk van de verbeteringen die de sector via negen actielijnen heeft ondernomen na het examenincident van 2018.  Op deze pagina vindt u voorbeelden van (groepen) scholen die aan de slag zijn gegaan met de aanpassingen.
1 2 Volgende Laatste
logo Created with Sketch.
  • Contact en helpdesk
  • Pers
  • summary (en)
  • Privacy Statement
Volg ons op:
Group Created with Sketch. Shape Created with Sketch.