• Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2
  • Onderwerpen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over De VO-raad
  • Pers
  • Contact en helpdesk
  • Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2

*

Shape Created with Sketch.
filters Page 1 Copy 2 Created with Sketch.
Filter:
Jaar
Bekijk meer
Provincie
Aantal resultaten: 75
sep
24

Event: Besturen on Tour

Agenda • Utrecht • Utrecht & Zeist
jun
19

Lunchcollege 'Strategisch personeelsbeleid in het onderwijs'

Agenda • Online

Leren vragen stellen over het lerarentekort | VO-praat met Marc van der Meer

Video • 28 januari 2025
In deze aflevering gaat Marc van der Meer, zelfstandig onderzoeker en onafhankelijk adviseur, in op het lerarentekort en hoe we dit vraagstuk op een andere manier kunnen benaderen.

“Het goede gesprek: daar draait het om als teamcoach”

Praktijkvoorbeeld • 19 december 2024
Op het Stedelijk College miste verbinding. Zowel tussen de docenten en de schoolleiding als tussen de docenten onderling. De schoolleiding pakte daarom enkele jaren geleden de organisatiestructuur aan. Hierin spelen teamcoaches, in plaats van teamleiders, een rol. Een docent, teamcoach en schoolleider vertellen hoe dat bevalt.

Van ‘t (Eigen) Huis: academie als kweekvijver van talent

Artikel • 24 oktober 2024
Stichting Quadraam uit regio Arnhem, Liemers en Overbetuwe startte zo’n 7 jaar geleden met haar eigen huisacademie: Quriuz. Medewerkers vanuit alle 14 scholen – docenten, OOP’ers en leidinggevenden – maken hier gebruik van de expertise en talenten van hun collega’s om te netwerken en verder te professionaliseren. Wij spraken trainer Babs Hermsen, Hans de Reus (HR-directeur) en Lizanne Hompe (HR&O-netwerkpartner). We lichten de huisacademie uit ter inspiratie voor andere scholen en stichtingen, en gaan in op de plek die het leertraject Oriëntatie op leiderschap van de VO-academie heeft gekregen in de loopbaanlijn voor leidinggevenden.

Continuering middelen versterking strategisch personeelsbeleid in 2025

Nieuws • 03 oktober 2024

TAO op Amadeus Lyceum: Onderwijsteams zorgen voor focus op onderwijs

Praktijkvoorbeeld • 02 september 2024
Het Amadeus Lyceum in Utrecht is een school met bijna 2.000 leerlingen en circa 240 medewerkers. Voorheen werd op deze school met een hiërarchische organisatiestructuur gewerkt. Twee jaar geleden begon de school met een Teamgecentreerde Arbeidsorganisatie (TAO). Hiermee kwam de focus op meer verantwoordelijkheid voor de leraren en daarmee op het onderwijs te liggen. Rector Anita Swenneker en leraar Bob Stel vertellen over het implementatieproces.

Nieuwe bundel over strategisch personeelsbeleid: laat je inspireren

Nieuws • 07 mei 2024

Onderwijstijd verminderen: “Laat de keuze aan de vaksecties”

Praktijkvoorbeeld • 10 april 2024
Drie jaar geleden stond het Keizer Karel College in Amstelveen voor een pittige opgave: er was sprake van een onvoorziene financiële tegenslag, de lessentabel was overvol en de school had een groeiopdracht van de gemeente. Om het financiële gat te dichten en voor leerlingen meer ruimte in het rooster te creëren, werd de lestijd met 15% gereduceerd. De schoolleiding liet de vaksecties bepalen hoe en waar zij die uren konden besparen. Vanaf het begin was de personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad bij dat proces betrokken.

Minder les en toch versnellen: het kan op het Tabor College d’Ampte

Praktijkvoorbeeld • 10 april 2024
Het Tabor College d’Ampte biedt twee technische opleidingen met een doorlopende leerroute naar het mbo. Op het rooster staan minder uren voor biologie en wiskunde, en het vak drama ontbreekt. Zo komt meer onderwijstijd vrij voor de technische vakken en daardoor doen de leerlingen al in het derde jaar eindexamen in het beroepsgerichte vak. Doordat ze in het vierde jaar geen technieklessen meer volgen, ontstaat ruimte om één dag per week naar het mbo te gaan én een dag mbo-stage te lopen.

“De meerwaarde van een vaste ontwikkelmiddag is dat leraren elkaar weten te vinden”

Praktijkvoorbeeld • 10 april 2024
Op het Coornhert Lyceum zijn alle leraren elke dinsdagmiddag vrijgeroosterd om met onderwijsontwikkeling bezig te zijn. De schoolleiding faciliteert Maaktijd, Inspiratietijd, Reflectietijd en Afstemtijd (MIRA) om de kwaliteit van de lessen te verbeteren en samenwerking te bevorderen.

Meer efficiëntie in onderwijstijd

Praktijkvoorbeeld • 10 april 2024
In leerjaar 1 van het nieuwe Metropolis Lyceum geven leraren in teams vakoverstijgend les en bouwen ze het lesprogramma vanuit de leerdoelen op. Ze geven les in negen blokken van drie uur per week en het tiende blok is vrijgemaakt voor ontwikkeltijd voor de leraren. Dit leidt tot meer efficiëntie in onderwijstijd en laat volgens teamleider Anne de Hoop het onderwijsvlammetje branden.

Hoe kun je organisatiewaarden koppelen aan de praktijk? | VO-praat met Inge Andersen

Artikel • 30 oktober 2023
“Een team dat werkt vanuit gedeelde waarden, bruist vaak van de energie”. Dat is de overtuiging van dr. Inge Andersen, bestuursadviseur CSG Het Streek en voormalig lector Waardengericht Leiderschap. Menig school heeft kernwaarden geformuleerd, maar geven deze daadwerkelijk richting of blijft het beperkt bij mooie woorden? En hoe zorg je ervoor dat het niet bij alleen mooie woorden blijft? Dat zijn de vragen die dr. Andersen in deze aflevering van VO-praat behandelt. Bekijk hieronder de video!

Interne Academie: een lerende cultuur vóór en dóór leraren

Praktijkvoorbeeld • 18 oktober 2023
Op het Martinuscollege hebben leraren een Interne Academie opgezet. Hierbij verzorgen leraren scholing voor andere leraren, gebaseerd op onderzoek en literatuur. Een lerende cultuur vóór en dóór leraren dus. Schoolleider Bert Haalboom en docent Cathy Baars vertellen over het ontstaan van de Interne Academie, geleerde lessen en toekomstdromen.

Regeling SHRM voor 2024 gecontinueerd; wijziging vanaf 2025

Nieuws • 28 september 2023

Nieuwe factsheet '3 x aan de slag als schoolleider: zo kun je leraren beter ondersteunen vanuit het personeelsbeleid'

Nieuws • 22 september 2023

Prestatieboxmiddelen voor 2023 alsnog verhoogd

Nieuws • 25 augustus 2023

Monitoronderzoek strategisch personeelsbeleid op scholen: werk aan de winkel!

Nieuws • 29 juni 2023

VO-raad geeft kritische reactie op wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

Nieuws • 20 juni 2023

Het samenspel tussen schoolleiders en bestuurders | VO-praat met Jesse Segers

Artikel • 17 januari 2023
In deze aflevering vertelt Jesse Segers (rector van Sioo, het interuniversitair opleidingsinstituut voor organisatiekunde en verandermanagement) over het samenspel tussen schoolleiders en bestuurders en welke rollen ze kunnen innemen zodat strategie, visie en operatie beter op elkaar afgestemd raken. Bekijk hieronder de video!

Prestatieboxmiddelen (deels) voortgezet in 2023

Nieuws • 12 januari 2023

Zorgen voor een zachte landing voor starters | VO-praat met Piety Runhaar

Artikel • 15 november 2022
In deze aflevering vertelt Piety Runhaar (universitair hoofddocent HRM in het onderwijs, Wageningen Universiteit) waarom goede begeleiding en goed HRM-beleid belangrijk zijn voor het aantrekken en behouden van starters in het onderwijs. Bekijk hieronder de video!

Inductie als opmaat naar een leven lang leren | VO-praat Marcelle Hobma

Artikel • 04 oktober 2022
In deze aflevering vertelt Marcelle Hobma (projectleider zij-instroom VU-lerarenacademie, RAP Groot-Amsterdam) waarom het belangrijk is om te investeren in goede inductietrajecten, zodat goede leraren zich kunnen (blijven) ontwikkelen en behouden blijven voor het onderwijs. Bekijk hieronder de video!

Op het Farel College is aandacht voor het welzijn van medewerkers met een interne personeelscoach

Praktijkvoorbeeld • 06 juni 2022
In het onderwijs is het gebruikelijk dat leidinggevenden zelf begeleiding bieden bij het welzijn en de professionele ontwikkeling van medewerkers. Wanneer er meer nodig is zoeken medewerkers externe hulp. Op het Farel College doen ze het anders. Daar is Matthijs Boer interne personeelscoach en ondersteunt hij medewerkers in hun ontwikkeling en welzijn.

Twee schoolbesturen, één onderwijsacademie: zo maken scholen een professionaliseringsslag

Praktijkvoorbeeld • 14 februari 2022
Van en met elkaar leren; dat kan binnen je eigen schoolorganisatie, maar ook over de bestuurs- en schoolgrenzen heen. In Den Haag bundelen twee schoolbesturen hun krachten om met de gezamenlijke Haagse OnderwijsAcademie (HOA) een professionaliseringsslag te maken.

Nieuwe factsheet: hoe faciliteert u de professionele ontwikkeling van leraren?

Nieuws • 17 januari 2022

Nieuwe factsheet: hoe faciliteert u de professionele ontwikkeling van schoolleiders?

Nieuws • 14 december 2021

Nieuwe collega’s op weg helpen met onboardingsbeleid

Praktijkvoorbeeld • 16 november 2021
Hoe voorkom of verklein je het risico op uitval van nieuwe leraren? De locatie Herle van het Beroepscollege Parkstad Limburg (BCPL) biedt begeleiding met een onboardingprogramma. “Je wilt niet dat nieuwe leraren verdwaald rondlopen en zich alleen voelen.”

Cals College legt focus op formatief voor leerlingen en medewerkers

Praktijkvoorbeeld • 20 oktober 2021
De beste manier om strategisch personeelsbeleid los te krijgen van het papier? Maak het onderdeel van je ontwikkelaanpak. Op het Cals College in Nieuwegein is alles verbonden met formatief werken, ook de ontwikkeling van medewerkers en secties.

 ‘Werk maken van strategisch HRM’ in 10 praktijkvoorbeelden - Versterk het peoplemanagement

Artikel • 13 juni 2021
Steeds meer besturen zien strategisch personeelsbeleid (SHRM) als aangrijpingspunt voor kwaliteitsverbetering, onderwijsontwikkeling en professionele ontwikkeling. SHRM kan ook helpen bij actuele vraagstukken zoals het terugdringen van het lerarentekort, personeelsbehoud bij krimp, ontwikkeling van de school als professionele (school)organisatie en goed werkgeverschap. Hoe geven we SHRM vorm in het vo? In deze artikelenreeks bouwen we voort op de 10 opdrachten uit het slothoofdstuk van het katern ‘Werk maken van strategisch HRM’. Ditmaal: versterk het peoplemanagement.

 ‘Werk maken van strategisch HRM’ in 10 praktijkvoorbeelden - Breng het beleid tot leven

Artikel • 13 juni 2021
Steeds meer besturen zien strategisch personeelsbeleid (SHRM) als aangrijpingspunt voor kwaliteitsverbetering, onderwijsontwikkeling en professionele ontwikkeling. SHRM kan ook helpen bij actuele vraagstukken zoals het terugdringen van het lerarentekort, personeelsbehoud bij krimp, ontwikkeling van de school als professionele (school)organisatie en goed werkgeverschap. Hoe geven we SHRM vorm in het vo? In deze artikelenreeks bouwen we voort op de 10 opdrachten uit het slothoofdstuk van het katern ‘Werk maken van strategisch HRM’. Ditmaal: breng het beleid tot leven.

Gespreid leiderschap: meer verantwoordelijkheid én meer vrijheid voor leraren

Praktijkvoorbeeld • 24 maart 2021
Het schoolbeleid van ALASCA wordt breed gedragen, omdat iedereen eraan meewerkt. Schoolleiders Mireille en Martijn en leraar Lenn delen hun ervaringen met gespreid leiderschap.

Praktijkvoorbeelden strategisch HRM

Praktijkvoorbeeld • 18 maart 2021
Steeds meer besturen zien strategisch personeelsbeleid (SHRM) als aangrijpingspunt voor kwaliteitsverbetering, onderwijsontwikkeling en professionele ontwikkeling. SHRM kan ook helpen bij actuele vraagstukken zoals het terugdringen van het lerarentekort, personeelsbehoud bij krimp, ontwikkeling van de school als professionele (school)organisatie en goed werkgeverschap.

Stappenplan strategisch personeelsbeleid 2020-2021

Download (PDF)

Personeelsbeleid VO strategischer geworden

Nieuws • 08 maart 2021

Servicedocument inzet prestatieboxmiddelen gepubliceerd

Nieuws • 24 februari 2021

Hoe je gericht kunt werken aan de versterking van strategisch personeelsbeleid

Artikel • 18 februari 2021
Het is belangrijk om strategisch personeelsbeleid (HRM) binnen het voortgezet onderwijs op een (nog) hoger plan te brengen. Het kabinet stelt in zowel 2021 als 2022 € 88 miljoen beschikbaar aan schoolbesturen om hun strategisch personeelsbeleid te versterken, aansluitend op hun onderwijskundige koers en passend bij de eigen context. Elk schoolbestuur heeft als opdracht werk te maken van thema 1) de versterking van strategisch personeelsbeleid. Daarnaast kan het bestuur kiezen voor ofwel thema 2) begeleiding startende leraren en/ of begeleiding startende schoolleiders, ofwel thema 3) duurzame inzetbaarheid en loopbaanbeleid. Met onderstaand stappenplan, inclusief achterliggende informatie en tips op de website, geeft de VO-raad schoolbesturen en schoolleiders handvatten om zelf verder vorm te geven aan de afspraken uit het Sectorakkoord.

 ‘Werk maken van strategisch HRM’ in 10 praktijkvoorbeelden - Bied ook schoolleiders meer ontwikkelperspectief

Artikel • 01 februari 2021
Steeds meer besturen zien strategisch personeelsbeleid (SHRM) als aangrijpingspunt voor kwaliteitsverbetering, onderwijsontwikkeling en professionele ontwikkeling. SHRM kan ook helpen bij actuele vraagstukken zoals het terugdringen van het lerarentekort, personeelsbehoud bij krimp, ontwikkeling van de school als professionele (school)organisatie en goed werkgeverschap. Hoe geven we SHRM vorm in het vo? In deze artikelenreeks bouwen we voort op de 10 opdrachten uit het slothoofdstuk van het katern ‘Werk maken van strategisch HRM’. Ditmaal: bied ook schoolleiders meer ontwikkelperspectief.

‘Werk maken van strategisch HRM’ in 10 praktijkvoorbeelden - Werk maken van duurzame inzetbaarheid

Artikel • 24 november 2020
Steeds meer besturen zien strategisch personeelsbeleid (SHRM) als aangrijpingspunt voor kwaliteitsverbetering, onderwijsontwikkeling en professionele ontwikkeling. SHRM kan ook helpen bij actuele vraagstukken zoals het terugdringen van het lerarentekort, personeelsbehoud bij krimp, ontwikkeling van de school als professionele (school)organisatie en goed werkgeverschap. Hoe geven we SHRM vorm in het vo? In deze artikelenreeks bouwen we voort op de 10 opdrachten uit het slothoofdstuk van het katern ‘Werk maken van strategisch HRM’. Ditmaal: werk maken van duurzame inzetbaarheid.

Neem deel aan het monitoringsonderzoek strategisch personeelsbeleid 2020

Nieuws • 30 september 2020

Met scholingsprogramma meer regie over balans werk-privé

Praktijkvoorbeeld • 07 juli 2020
Het Isendoorn College in Warnsveld deed na de meivakantie van schooljaar 2019-2020 een uitgebreide enquête onder de ruim 120 leraren. Hoe hebben zij lesgeven op afstand vanuit huis ervaren? Eén van de zaken die eruit sprongen was ‘de regie nemen in de balans tussen werk en privé’. Dit onderwerp komt in schooljaar 2020-2021 terug in het nieuwe scholingsprogramma.

Versterk uw SHRM-beleid met nieuw ontwikkelde tools

Nieuws • 31 maart 2020

Samen aan het roer: zo werkt een zelfsturend team

Praktijkvoorbeeld • 17 december 2019
Met een zelfsturend lerarenteam een nieuw onderwijsconcept van de grond tillen, kan dat? Evert-Jan Oppelaar en zijn collega’s van Herbert Vissers eXplore kregen het voor elkaar.

De ‘pedaccer’ als motor voor schoolontwikkeling

Praktijkvoorbeeld • 11 december 2019
Een leraar die op het Stedelijk College Eindhoven het voortouw wil nemen in onderwijsontwikkeling, leerlingenzorg of kwaliteitszorg, kan als ‘pedaccer’ aan de slag. “De leukste functie die er is”, zegt pedaccer Theo van der Maazen.

Een schoolcultuur met meer gedeelde verantwoordelijkheid: “We geven ons team veel vertrouwen”

Praktijkvoorbeeld • 10 december 2019
“Een cultuurverandering creëer je niet van de ene op de andere dag. We hebben duidelijk aan ons team uitgelegd wat we voor ogen hadden: een open cultuur, waarin leerlingen én leraren ruimte voelen om mee te denken, om met initiatieven te komen.” André Dokman (directeur), Carolien Gerritsen (adjunct-directeur) en Alwin Smit (leraar) vertellen over de cultuurverandering die op het Futura College in Woerden gaande is.

De huisacademie: nog nooit zo veel onderwijskundig rumoer in de school

Praktijkvoorbeeld • 03 december 2019
In 2015 startte op het Corderius College een huisacademie. Wat begon als een nieuwe aanpak van professionalisering, resulteerde al snel in de ontwikkeling van leergemeenschappen in de school.

Vergroot de betrokkenheid van medewerkers met behulp van het AMO-model

Praktijkvoorbeeld • 28 oktober 2019
Het Comenius College in Hilversum vindt het belangrijk om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren. Daarom maken zij gebruik van strategisch personeelsbeleid en het AMO-model.

Nieuw katern: Werk maken van strategisch personeelsbeleid (HRM)

Nieuws • 11 september 2019

Met relatie, competentie en autonomie ruimte creëren voor ontwikkeling

Praktijkvoorbeeld • 18 juni 2019
“Ik geef leiding op een manier waarop we willen dat leerlingen leren in de school.” Lees hoe schoolleiders, teamleiders en leraren op het Corlaer College met relatie, competentie en autonomie ruimte creëren voor ontwikkeling.

Magazine 'Opbrengsten leernetwerken Strategisch HRM en professionele schoolorganisatie'

Download (PDF)
Dit magazine staat vol praktijkverhalen over het nut van leernetwerken rond de thema’s strategisch HRM en de professionele schoolorganisatie. Schoolleiders, bestuurders en HR-adviseurs vertellen hoe zij deelname aan een leernetwerk hebben ervaren en wat het hen heeft opgeleverd.
1 2 Volgende Laatste
logo Created with Sketch.
  • Contact en helpdesk
  • Pers
  • summary (en)
  • Privacy Statement
Volg ons op:
Group Created with Sketch. Shape Created with Sketch.