• Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2
  • Onderwerpen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over De VO-raad
  • Pers
  • Contact en helpdesk
  • Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2

*

Shape Created with Sketch.
filters Page 1 Copy 2 Created with Sketch.
Filter:
Jaar
Bekijk meer
Aantal resultaten: 50

Denk mee over pilot vmbo onderbouw

Nieuws • 22 mei 2025

Meld je aan voor NRO’s effectmeting kansrijke interventies basisvaardigheden

Nieuws • 22 april 2025

Scholen kunnen subsidie aanvragen voor programma Ontwikkelkracht

Nieuws • 13 maart 2025

Het Greijdanus heeft een auctoraat: “Je wilt naar die cyclische manier van kennisgedreven werken”

Praktijkvoorbeeld • 08 januari 2025
Het Greijdanus - met vestigingen in Zwolle, Hardenberg, Meppel en Enschede - heeft een auctoraat: een plek voor praktijkgericht onderzoek binnen de school. Auctor Hans Vogelzang onderzoekt hoe brede vorming meer ingebed kan worden in het onderwijs. “In het onderwijs zijn we goed in het initiëren van ideeën. Maar wat we lastig vinden is om na te gaan wat het effect van iets is. Een auctoraat kan daaraan bijdragen.”

Evaluatie Nationaal Regieorgaan Onderwijs

Nieuws • 19 december 2024

Een veranderproces onder de loep: Hoe het Broeklandcollege en Emmacollege werken aan pedagogisch klimaat

Artikel • 09 december 2024
Veranderen vraagt veel van een school. Lef, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, maar ook (veranderkundige) kennis, vaardigheden en middelen. Het veranderproces van het Broeklandcollege en Emmacollege in Heerlen laat zien hoe inzichten uit de praktijk en de wetenschap samen een stevig fundament voor duurzame verandering vormen.

Adviesrapport: kansen om evidence-informed werken verder te verankeren in het onderwijs

Nieuws • 19 november 2024

Verder bouwen aan de kennisinfrastructuur

Nieuws • 13 juni 2024

Gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties voor onderwijsprofessionals met drie jaar verlengd

Nieuws • 26 oktober 2023

Programma Week van de Starter

Artikel • 06 juni 2023
Van 9 tot en met 13 oktober 2023 vindt voor de derde keer de Week van de Starter plaats bestemd voor alle starters in het VO in Nederland. Voor alle mensen die een nieuwe rol of volgende carrièrestap in het onderwijs gekozen hebben. Die willen groeien in hun loopbaan en in hun onderwijskundige of leidinggevende vaardigheden. Het vormgeven en begeleiden van het opstarten van de professionele ontwikkeling voor de ander en een zachte landing voor jezelf staat in deze week centraal. De Week van de Starter is gratis toegankelijk (m.u.v. de masterclass op dinsdag 10 oktober). De Week van de Starter wordt georganiseerd door Voortgezet Leren, Begeleiding Startende Leraren en de VO-academie.

Binnen de leerteams maken we beter gebruik van de kennis die er is

Praktijkvoorbeeld • 29 maart 2023
Hoe creëer je een professionele leercultuur op je school? Hoe zorg je ervoor dat niet alleen de leerlingen, maar ook de medewerkers elke dag blijven leren? De Bonifatius Mavo in Emmeloord startte schooljaar 2020-2021 met het werken in leerteams. Locatiedirecteur Mark Brijan: “Het is de beste keuze die we hebben gemaakt.”

Kennisagenda voor het onderwijs gelanceerd

Nieuws • 06 april 2022

Ministerie dient vier onderwijsplannen in bij Nationaal Groeifonds

Nieuws • 03 november 2021

Samenvatting Digitaal Onderwijs - Goed Geregeld Groeifonds

Download (PDF)

Samenvatting Voorstel Impuls Open Leermateriaal Groeifonds

Download (PDF)

Nieuw KaternPlus over leidinggeven aan innovatie

Nieuws • 18 mei 2021

VO-magazine: Permanent leren met het Opleidingshuis van Academie Tien

Download (PDF)
Voor wie goed kijkt, heeft Academie Tien nog een opvallend kenmerk: er lopen grote aantallen studenten van de lerarenopleidingen van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht rond. Het zijn er ruim veertig op een totaal van zo’n honderdtien docenten en docenten-in-opleiding: ruim een derde dus. Die studenten zijn meer dan stagiairs, legt Van den Berg uit: “Het zijn gewoon onze collega’s.” De studenten zijn voor meer dan de helft van hun studietijd in het schoolgebouw van Academie Tien. “We geven samen les: startende docenten, ervaren docenten, alles door elkaar. Het is een vorm van co-teaching waarbij veel afhangt van ieders vragen en behoeften.”

VO-magazine: Vernieuwen in het klaslokaal | Innovatie van onderop met Lesson Study

Download (PDF)
De crux van Lesson Study is dat het een actief didactisch hulpmiddel voor leraren is, zegt Siebrich de Vries: je betrekt de leerlingen bij het verbeteren van je onderwijs, je lessen en je lesmethode. Een voorwaarde is dat er een goede, afgebakende onderzoeksvraag ligt, op basis van een vakdidactisch probleem. “Neem het vak wiskunde”, zegt De Vries. “Daar zijn vaak problemen rondom de kennis van de sinus. Hoeveel leerlingen begrijpen het écht?, vragen docenten zich af. Kunnen we een aanpak ontwikkelen waardoor álle leerlingen het begrijpen? Als je daarmee via Lesson Study aan de slag gaat, kun je je lessen en lesmethode bijstellen. Datzelfde geldt voor andere lastige vakvragen. Al kun je Lesson Study ook toepassen bij meer pedagogisch gerichte vragen.”

VO-magazine: Greijdanus richt eigen onderzoekswerkplaats in

Download (PDF)
Tempelman-Lam raakte betrokken bij de opzet van het auctoraat toen ze via de VO-raad hoorde over een idee voor de oprichting van onderzoeksplekken en zo begon het balletje te rollen. “We zeiden meteen: dat gaan we zelf doen!”, zegt Martin Jan de Jong, bestuurder van Greijdanus en eveneens initiatiefnemer van het auctoraat. “We zochten al langer naar verdieping in de vorm van onderzoek, en we hadden iemand binnen onze organisatie op het oog die net bezig was te promoveren – dat was Hans Vogelzang.” (Vogelzang promoveerde in november op de leeropbrengst van de scrum-methode in het scheikundeonderwijs; zie kader.) “Hans zag dat gelukkig zitten en toen zijn we met z’n drieën teksten gaan schrijven. We wisten meteen wat het thema en het onderzoeksobject van dit auctoraat zou moeten zijn: brede vorming. Daar zijn we binnen Greijdanus al lang mee bezig en dat wilden we van een steviger ondergrond voorzien.”

Verder komen door vertraging - kennisgedreven werken op het Citadel College (het vervolg)

Artikel • 05 april 2021
Het Nijmeegse Citadel College is een jonge school, dertien jaar geleden gestart door een groep enthousiaste mensen met een duidelijke visie: kwalitatief goed onderwijs, geborgenheid en betrokkenheid. Inmiddels zijn er zo’n 1.400 leerlingen. De school heeft meerdere maatwerkprogramma’s voor leerlingen. Een groep docenten gaat onderzoek doen naar de effectiviteit en overlap van deze programma’s om in het voorjaar 2021 beslissingen te kunnen nemen over het vervolg. Martijn Robben is als onderzoekscoördinator direct betrokken, samen met Bram Verweij (teamleider havo/vwo bovenbouw).

Verder komen door vertraging - kennisgedreven werken op het Citadel College (het vervolg)

Download (PDF)

Coaching als vliegwiel - kennisgedreven werken op het Dr. Mollercollege (het vervolg)

Download (PDF)

Eerst de cultuur, dan de structuur - kennisgedreven werken bij het Openbaar Onderwijs Groningen (het vervolg)

Download (PDF)

Eerst de structuur, dan de cultuur - kennisgedreven werken bij het Openbaar Onderwijs Groningen (het vervolg)

Artikel • 31 maart 2021
Samen sterk in leren is het motto van stichting Openbaar Onderwijs Groningen. Dat geldt niet alleen voor het onderwijs op de achttien basisscholen, veertien middelbare scholen en vier scholen voor speciaal onderwijs, de stichting wil ook een lerende organisatie zijn met een sterke nadruk op professionalisering. Om onderzoek binnen de organisatie een vaste en duidelijke plek te geven worden didactoraten opgericht. Tom Drukker is projectleider Onderzoeksagenda, Albert Noord is rector op het Harens Lyceum, en voorzitter van de Groninger Opleidingsschool (GOS).

Coaching als vliegwiel - kennisgedreven werken op het Dr. Mollercollege (het vervolg)

Artikel • 31 maart 2021
Het Dr. Mollercollege is een van de vier scholen van de OMO Scholengroep De Langstraat in Waalwijk. Een aantal jaren geleden heeft de scholengroep een eigen huisacademie opgericht om docenten de kans te geven permanent met hun professionele ontwikkeling bezig te zijn. Daarnaast zijn onderzoek doen en onderzoekend handelen een belangrijke motor voor de individuele docenten voor de school. Kees Maas is directeur, Helma van der Kamp is coördinator academie en onderzoek van de gehele scholengroep.

Artikel: Op onderzoek uit - De start

Download (PDF)

Verder komen door vertraging - kennisgedreven werken op het Citadel College (de start)

Artikel • 03 maart 2021
Het Nijmeegse Citadel College is een jonge school, dertien jaar geleden gestart door een groep enthousiaste mensen met een duidelijke visie: kwalitatief goed onderwijs, geborgenheid en betrokkenheid. Inmiddels zijn er zo’n 1.400 leerlingen. De school heeft meerdere maatwerkprogramma’s voor leerlingen. Een groep docenten gaat onderzoek doen naar de effectiviteit en overlap van deze programma’s om in het voorjaar 2021 beslissingen te kunnen nemen over het vervolg. Martijn Robben is als onderzoekscoördinator direct betrokken, samen met Bram Verweij (teamleider havo/vwo bovenbouw).

Coaching als vliegwiel - kennisgedreven werken op het Dr. Mollercollege (de start)

Artikel • 03 maart 2021
Het Dr. Mollercollege is een van de vier scholen van de OMO Scholengroep De Langstraat in Waalwijk. Een aantal jaren geleden heeft de scholengroep een eigen huisacademie opgericht om docenten de kans te geven permanent met hun professionele ontwikkeling bezig te zijn. Daarnaast zijn onderzoek doen en onderzoekend handelen een belangrijke motor voor de individuele docenten voor de school. Kees Maas is directeur, Helma van der Kamp is coördinator academie en onderzoek van de gehele scholengroep.

Eerst de structuur, dan de cultuur - kennisgedreven werken bij het Openbaar Onderwijs Groningen (de start)

Artikel • 03 maart 2021
Samen sterk in leren is het motto van stichting Openbaar Onderwijs Groningen. Dat geldt niet alleen voor het onderwijs op de achttien basisscholen, veertien middelbare scholen en vier scholen voor speciaal onderwijs, de stichting wil ook een lerende organisatie zijn met een sterke nadruk op professionalisering. Om onderzoek binnen de organisatie een vaste en duidelijke plek te geven worden didactoraten opgericht. Tom Drukker is projectleider Onderzoeksagenda, Albert Noord is rector op het Harens Lyceum, en voorzitter van de Groninger Opleidingsschool (GOS).

Teacher Tapp Nederland helpt leraren van elkaar te leren

Nieuws • 18 februari 2021

Leden voor nieuwe werkgroep Innovatie en Onderzoek gezocht

Nieuws • 14 februari 2021

Een leerdoelenwand als voorbereiding op de bovenbouw

Praktijkvoorbeeld • 19 november 2020
Op Agora Liemers zoekt coach Anke Swanenberg samen met haar collega’s de ruimte op in het PTA, zodat deze beter aansluit bij de onderwijsvisie van de school. Om de onderbouwleerlingen op een goede manier voor te bereiden op het PTA in de bovenbouw, is er in de Agora-ruimte op school een grote leerdoelenwand gemaakt.

Altijd blijven ontwikkelen? Er zijn onderzoekbeurzen beschikbaar

Nieuws • 17 november 2020

Winnaars NRO-verbindingsprijzen 2020 bekend

Nieuws • 28 oktober 2020

Met de hele school op weg naar effectief leren

Praktijkvoorbeeld • 26 oktober 2020
Leraar Gert Verbrugghen overtuigde het hele Alfrinkcollege in Deurne om te gaan werken met een kennisgedreven aanpak waarin effectieve lessen centraal staan.

4 manieren waarop kennisgedreven werken bijdraagt tijdens een onderwijsontwikkeling

Praktijkvoorbeeld • 05 oktober 2020
Wanneer je bezig bent met onderwijsontwikkeling, is het belangrijk om onderbouwde keuzes te maken. Bijvoorbeeld aan de hand van vragenlijsten, andere onderzoeksinstrumenten, ervaringen van andere scholen of wetenschappelijk onderzoek. Hoe passen de scholen binnen het innovatietraject van Voortgezet Leren dit kennisgedreven werken toe? Vier scholen delen een voorbeeld.

Interview Ingrid de Bonth: 'Kennis uit onderzoek moet toegankelijker en begrijpelijker'

Artikel • 28 september 2020
Stimuleren dat kennis uit onderwijsonderzoek gedeeld en toegepast wordt, dat is de kerntaak van de Kennisbenuttingsraad van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). In deze recent opgerichte raad is ook het onderwijsveld vertegenwoordigd. Een interview met Ingrid de Bonth, vicevoorzitter van Lucas Onderwijs én voorzitter van de Kennisbenuttingsraad.

Rapport Kinderombudsman: Passend onderwijs is nog geen inclusief onderwijs

Nieuws • 23 september 2020

Meerdere onderzoeken passend onderwijs verschenen

Nieuws • 23 september 2020

Pilot ‘Gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties’: leraren aan het woord

Artikel • 02 september 2020
Sinds oktober 2019 hebben onderwijsprofessionals die verbonden zijn aan het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs, een jaar lang gratis toegang tot EBSCO Education Source, een database met wetenschappelijke onderwijsliteratuur. Nu, een klein jaar later, spreken de initiatiefnemers van dit pilotproject met enkele professionals die gebruik hebben gemaakt van de database. Zij vertellen over hun ervaringen en delen tips voor het gebruiken van de database.

Ichthus Lyceum: onderwijsverbetering door onderzoek en innovatie

Praktijkvoorbeeld • 25 augustus 2020
Beter onderwijs door onderzoek: het Ichthus Lyceum in Driehuis is hier sinds twee jaar volop mee bezig. Leerlingen, ouders en leraren leveren input en zijn positief over de praktijkgerichte aanpak.

Focus op kennisgedreven werken binnen de onderwijssector

Nieuws • 16 juni 2020

Relevanter onderwijsonderzoek door publieke betrokkenheid

Nieuws • 27 mei 2020

Artikel: De éne bloem is net wat mooier

Download (PDF)

Onderzoek op Spinoza Lyceum: zo zijn de daltonuren wél effectief

Praktijkvoorbeeld • 03 maart 2020
Leren omgaan met vrijheid, zelfstandigheid en samenwerken: een daltonuur raakt aan de kern van het daltononderwijs. Op het Spinoza Lyceum in Amsterdam hadden de leraren door het rumoer tijdens hun daltonuren echter het idee dat er te weinig werd gewerkt. En ook uit het rapport van de daltonvisitatiecommissie bleek dat de school deze uren nog niet effectief genoeg invult. Docent Jate Terpstra onderzoekt samen met collega Nellie Wagner hoe de school dit kan verbeteren.

Leraren op het Maasland ontwikkelen zelf nieuw onderwijsconcept GO

Praktijkvoorbeeld • 25 februari 2020
Zo’n twee jaar geleden wilde het Maasland College een nieuwe weg inslaan met hun onderwijs. Het resultaat mag er zijn: vanaf volgend schooljaar wordt het nieuwe onderwijsconcept GO (Gepersonaliseerd Onderwijs) ingevoerd. Hoe pakt de school dat aan?

Sectorraden presenteren advies ‘Slimme Verbindingen’ aan ministers van onderwijs

Nieuws • 27 november 2019

Een jaar lang gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties

Nieuws • 28 oktober 2019

Flowchart onderzoekontwikkeling in de school

Download (PDF)
Veel scholen die bezig zijn met de (door)ontwikkeling van hun onderwijs, vragen zich af: ‘hoe weet ik nu of het werkt?’, ‘wat vinden leerlingen eigenlijk van de pilot?’ of ‘hoe weet ik hoe mijn school ervoor staat?’. U kunt verschillende onderzoeksinstrumenten gebruiken om zelf onderzoek te doen in de school of in de les. Weet u nog niet welk instrument daarvoor geschikt is? Bekijk de flowchart met alle onderzoeksinstrumenten om in de eigen school te gebruiken.

De rol van onderzoek bij de invoering van keuze-uren

Praktijkvoorbeeld • 08 oktober 2019
Leraren Johan Fietelaars en Thomas Buster van het Dr.-Knippenbergcollege leggen uit hoe eigen onderzoek in de school kan bijdragen aan de invoering van een nieuwe onderwijsvisie.
logo Created with Sketch.
  • Contact en helpdesk
  • Pers
  • summary (en)
  • Privacy Statement
Volg ons op:
Group Created with Sketch. Shape Created with Sketch.