• Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2
  • Onderwerpen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over De VO-raad
  • Pers
  • Contact en helpdesk
  • Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2

*

Shape Created with Sketch.
filters Page 1 Copy 2 Created with Sketch.
Filter:
Jaar
Bekijk meer
Aantal resultaten: 113
jul
1

Oplossingsmarathon ‘Brede scholengemeenschappen’

Agenda • Utrecht

Groot aantal basisscholieren presteert slechter door armoede

Nieuws • 26 mei 2025

Weinig effect van de arbeidsmarktoelage voor scholen met de meeste achterstandsvraagstukken

Nieuws • 24 april 2025

Later selecteren voor het voortgezet onderwijs vraagt structurele aanpak | VO-praat met Louise Elffers

Video • 22 april 2025
In deze aflevering zie en hoor je prof. dr. Louise Elffers, voorzitter van de Onderwijsraad. Zij gaat in op de kansen(on)gelijkheid in het Nederlandse onderwijs: hoe is het systeem van vroege selectie ontstaan, welke kritiek speelt er, en wat is er nodig om tot verandering te komen?

Onderwijsraad: Vergroot toegankelijkheid onderwijs voor jongeren in armoede

Nieuws • 17 april 2025

Ministerie verkent drie scenario’s doorstroomtoets

Nieuws • 16 april 2025

Oproep aan Kamer: maak werk van brede scholengemeenschappen en herziening onderwijsresultatenmodel

Nieuws • 20 maart 2025

Onderwijssegregatie houdt aan

Nieuws • 18 maart 2025

Middelen School en Omgeving vanaf 2029 structureel voor doelgroepscholen

Nieuws • 13 maart 2025

VO-raad onderschrijft noodzaak van één doorstroomtoets

Nieuws • 29 januari 2025

Onderzoek: wat waren/zijn jouw overwegingen bij het kiezen van een schooltype om op te werken?

Nieuws • 17 december 2024

Ook Onderwijsraad benadrukt: stelselwijziging gericht op latere selectie noodzakelijk

Nieuws • 21 november 2024

‘Herstelplan’ of ‘Deltaplan’, een aanpak voor de lange termijn is cruciaal

Nieuws • 12 november 2024

VOG-verplichting uitgebreid naar werknemers aanvullend onderwijs

Nieuws • 04 november 2024

Kabinet neemt geen grote maatregelen gericht op later selecteren

Nieuws • 28 oktober 2024

Programma Schoolmaaltijden verlengd

Nieuws • 21 oktober 2024

Kamerbrief neemt zorgen VO-raad rond wet doorstroomtoets niet weg

Nieuws • 17 juli 2024

Verslag Kansen Tour LAKS: wat vinden leerlingen van het anti-armoedebeleid op scholen?

Nieuws • 01 juli 2024

Heterogene groepen en later selecteren met 10-18 onderwijs

Praktijkvoorbeeld • 21 mei 2024
In Heerenveen werd in oktober 2023 feestelijk een nieuwe school geopend: KiiM. Een school voor jongeren van 10 tot 18 jaar. De school werkt met heterogene groepen waarin alle onderwijsrichtingen en -jaren samenkomen. Uiteindelijk kiezen leerlingen rond hun 14e voor een onderwijsrichting. Moniek Bergsma, directeur van KiiM, vertelt over hun onderwijsconcept, hoe later selecteren werkt en hoe dit bijdraagt aan het vergroten van kansengelijkheid.

Landelijke monitor onderwijssegregatie beschikbaar

Nieuws • 25 april 2024

Brugjaar Jan Lighart op het St-Gregorius College: toegroeien naar een goede landing op het vo

Praktijkvoorbeeld • 24 april 2024
“Bepaald is dat leerlingen op hun twaalfde naar het voortgezet onderwijs gaan, maar er zijn best veel kinderen die nog wat langer moeten groeien voordat ze hier klaar voor zijn. Voor dit soort leerlingen hebben wij een brugjaar gecreëerd, een extra jaar voordat ze naar het vo overstappen.” Aan het woord is Bibian Gilissen, teamleider van dit zogenoemde ‘brugjaar Jan Lighart’ op het St-Gregorius College in Utrecht. De school voerde het brugjaar in 2021 in, vanuit de overtuiging dat dit extra jaar – en de uitstel van selectie die het biedt – veel kan betekenen voor bepaalde groepen leerlingen. “Als ze niet eerst bij ons zouden komen, zouden veel van hen niet soepel doorstromen, op een niet passende plek in het vo terechtkomen of zelfs uitvallen.”

Heterogene brugklas op het Liemers College: 'Het zelf kunnen ervaren maakt een wereld van verschil'

Praktijkvoorbeeld • 10 april 2024
“Mavo, havo, vwo, dat zijn niet meer dan woorden voor leerlingen in groep 8. Het leeft nog niet, ze hebben er nog niet echt een idee bij wat het inhoudt.” Aldus Ronald Smidts, onderwijsdirecteur van het Liemers College (locatie Didam). Deze school kent daarom op de locatie in Didam een tweejarige heterogene brugklas mavo, havo, vwo. “Het belangrijkste voor ons is dat leerlingen in deze twee jaar kunnen uitproberen, ontdekken, beleven, voordat een keuze in onderwijsrichting wordt gemaakt. Alleen door zelf te ervaren, kan je erachter komen wat bij je past, zo is onze overtuiging. Dit maakt een wereld van verschil.”

Factsheet: brede brugklas vergroot kansen leerlingen

Nieuws • 09 april 2024

Het SOOOOL 10-14 concept: ‘Leerlingen voeden met mogelijkheden’

Praktijkvoorbeeld • 26 maart 2024
“We zeggen vaak: tussen de 10 en 14 jaar valt er nog een wereld te vinden en te winnen voor veel leerlingen. Met SOOOOL 10-14 willen we hen een brede blik meegeven op wat er allemaal bestaat en kan – qua vakken, richtingen, beroepen – en hen extra ruimte en tijd bieden om hierbinnen zelf op ontdekkingsreis te gaan. Ook is er extra tijd en aandacht voor hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Pas als duidelijk is wat past en als ze er klaar voor zijn, volgt dan de overstap naar het vo.” Aldus Dorien Stals, teamleider van dit onderwijsconcept, een samenwerking tussen de vo-scholen Yuverta en het Dendron College – beiden in Horst – en de Dynamiek Scholengroep (po) in Horst aan de Maas en Venray.

Blog Henk Hagoort: bubbels

Blog • 21 maart 2024
De afgelopen week verschenen er in het dagblad Trouw drie interessante artikelen over de waarde van brede scholengemeenschappen. Dit naar aanleiding van recent onderzoek door SEOR en Oberon. Het onderzoek toont aan dat het huisvesten van meerdere onderwijsrichtingen in één gebouw de segregatie stevig kan verminderen. Bovendien draagt het bij aan kansengelijkheid omdat het voor leerlingen veel gemakkelijker is om van onderwijsrichting te veranderen. In een tijd waarin we ons zorgen maken over de toenemende segregatie en polarisering zou juist de school de plek kunnen zijn waar je niet in je eigen bubbel zit. De in Trouw geciteerde theoloog Erik Borgman noemt het “de school als bouwplaats voor een inclusieve samenleving”.

Heterogene brugklassen op @Forum: 'Als je leerlingen groei wilt bieden, vraagt dat iets van hoe je je onderwijs inricht'

Praktijkvoorbeeld • 12 maart 2024
Het belang van heterogene brugklassen? Marinus Giesing, directeur van @Forum in Leeuwarden, is stellig: “De groei van leerlingen, in brede zin, staat voor ons voorop. Dat vraagt iets van hoe je het onderwijs inricht. Bij ons vertaalde dit zich onder andere uit in het invoeren van heterogene tweejarige brugklassen (mavo-havo en havo-vwo). Leerlingen komen hier met verschillende onderwijsrichtingen en een meer diverse groep klasgenoten in aanraking; we zien dat dit een impuls geeft aan hun motivatie en brede ontwikkeling. En dit helpt hen ook, en geeft hen langer de tijd, om te ontdekken wie ze zijn, waar hun talenten en ambities liggen en welke onderwijsrichting hier het beste bij past.”

Minister: maatregel bijstellen schooladvies van groot belang voor kansengelijkheid

Nieuws • 07 maart 2024

Brochure 'Werk maken van kansengelijkheid: later selecteren'

Download (PDF)
Door werk te maken van latere selectie kunnen scholen kansengelijkheid bevorderen. Latere selectie draagt eraan bij dat alle leerlingen – ongeacht hun achtergrond of thuissituatie – de kans krijgen om in de onderwijsrichting terecht te komen die het meeste rechtdoet aan hun talenten en interesses, en zich hier optimaal verder te ontwikkelen. In deze brochure vinden schoolbestuurders en schoolleiders inspiratie over hoe je concreet met latere selectie aan de slag kunt: welke vormen zijn bijvoorbeeld mogelijk, hoe kan je deze in de praktijk brengen en wat zijn aandachtspunten hierbij? Ook delen we vijf voorbeelden van scholen die met latere selectie werken aan kansengelijkheid.

Brochure kansengelijkheid: later selecteren

Handreiking • 29 februari 2024
Hoe kan je als school concreet werk maken van later selecteren, en hoe draagt dit bij aan kansengelijkheid? In deze brochure vinden schoolleiders en -bestuurders achtergrondinformatie en tips. Ook delen vijf scholen hoe en waarom zij aan de slag zijn gegaan met later selecteren.

Brochure kansengelijkheid: later selecteren

Nieuws • 29 februari 2024

Regeling onderwijskansen gepubliceerd

Nieuws • 08 februari 2024

Sector studiebegeleidingsinstituten introduceert kwaliteitskeurmerk

Nieuws • 21 november 2023

Leerlingen in de rol van juniordocenten en juniortutoren

Praktijkvoorbeeld • 11 oktober 2023
Op het Openbaar Lyceum de Amersfoortse Berg kunnen leerlingen uit de bovenbouw zich opgeven voor het project ‘Met en voor elkaar’ met daarin verschillende juniorrollen: juniordocenten, juniortutoren, juniormentoren en juniormaatjes. De juniordocenten en -tutoren helpen andere leerlingen met respectievelijk bijles en studievaardigheden.

Leraren geven bijspijkerlessen, verrijkingslessen en examentraining

Praktijkvoorbeeld • 26 september 2023
Op het Spaarne College in Haarlem geven leraren bijspijkerlessen en verrijkingslessen in het reguliere rooster. Ook geven leraren examentraining in de meivakantie.

Subsidie beschikbaar voor verrijkte schooldag

Nieuws • 06 juli 2023

Brochure kansengelijkheid: aanvullend onderwijs

Nieuws • 03 juli 2023

Leerplusarrangement wordt Onderwijskansenregeling: budget verdrievoudigd en nieuwe indicator

Nieuws • 21 juni 2023

Aanvullend onderwijs: richtlijnen OCW en brief aan besturen

Nieuws • 06 juni 2023

Armoede en geldzorgen: wat kan de school betekenen?

Nieuws • 22 januari 2023

Samen het wiel uitvinden: deelnemers webinar ‘Scholen en armoede’ delen tips

Artikel • 08 december 2022
Hoe kunnen we armoede signaleren, hoe kunnen we leerlingen en hun ouders die hiermee te maken hebben ondersteunen, wat kan en moet de rol van de school hierbij zijn? Met de toenemende armoedeproblematiek in onze samenleving hebben alle scholen in Nederland – in meer of mindere mate – momenteel met dit soort vraagstukken te maken. In de zoektocht naar antwoorden en goed beleid op dit vlak, kan het waardevol zijn om binnen de sector tips en goede aanpakken uit te wisselen en zo samen het wiel uit te vinden. En dat is precies wat ruim 70 onderwijsprofessionals deden tijdens het webinar ‘Scholen en armoede’ van de VO-raad, op 17 november jl. Een aantal veelgenoemde tips uit dit webinar willen we via onze website breder delen.

Edith Hooge: ‘Niet elk kind heeft dezelfde kans op goed onderwijs’

Artikel • 22 november 2022
De Onderwijsraad ziet dat ons onderwijs onder druk staat. Dalende leerlingenprestaties, groeiende lerarentekorten en toenemende kansenongelijkheid vragen nú onze aandacht, zegt Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad. De data van de nieuwste Sectorrapportage weerspiegelen deze zorgwekkende ontwikkelingen. De Onderwijsraad bracht over deze belangrijke thema's de afgelopen maanden meerdere adviezen uit.

“Kansenongelijkheid zit ingebakken in het huidige onderwijssysteem”

Artikel • 10 november 2022
In de Sectorrapportage is dit jaar een apart hoofdstuk gewijd aan kansengelijkheid. Daarin zijn uitstel van selectie en onderadvisering belangrijke thema’s. Mariëtte Hamer houdt zich in haar loopbaan in verschillende rollen bezig met kansengelijkheid. De Sociaal-Economische Raad (SER) bracht in 2021 onder voorzitterschap van Hamer het advies ‘Gelijke kansen in het onderwijs. Structureel investeren in kansengelijkheid voor iedereen’ uit. Hamer is lid van de Maatschappelijke Adviesraad van de PO-Raad en voorzitter van het algemeen bestuur van Stichting BOOR in Rotterdam, dat 75 scholen onder haar hoede heeft.

Blog Henk Hagoort: Code rood

Blog • 03 november 2022
Afgelopen week was ik een paar dagen in Finland met minister Wiersma en een divers gezelschap uit funderend onderwijsland. Er gaan naar mijn weten al jaren allerlei onderwijsgroepen naar Finland om te leren van het Finse succes. De Finnen scoren traditioneel hoog in de PISA-scores, kennen geen Onderwijsinspectie en er werken in het hele funderend onderwijs alleen masteropgeleide docenten, die maatschappelijk hoog in aanzien staan. En last but not least: alle leerlingen zitten ongeacht hun achtergrond of ‘special needs’ in dezelfde klassen. Jaloersmakend natuurlijk.

GKA bundelt 264 interventies voor gelijke kansen

Nieuws • 01 november 2022

“Financiële educatie moet een normaal iets zijn”

Praktijkvoorbeeld • 27 oktober 2022
Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) startte ruim twee jaar geleden in samenwerking met stichting Humanitas met een financieel loket, waar leerlingen en hun ouders terechtkunnen voor financiële informatie en advies. Een initiatief dat met de toenemende armoedeproblematiek, maar ook daarvoor al, van grote meerwaarde blijkt. “Het biedt op een laagdrempelige manier steun aan ouders en leerlingen in (dreigende) armoede,” aldus Maryse Knook, directeur-bestuurder van de school. “Maar ook voor andere leerlingen is het belangrijk; in de nabije toekomst komt er financieel heel veel op hen af. Elke school heeft er absoluut een rol in om hen hier goed op voor te bereiden.”

Brochure Schoolkosten (serie 'Werk maken van kansengelijkheid')

Download (PDF)
Schoolkosten - waaronder de vrijwillige ouderbijdrage - kunnen een negatief effect hebben op de kansengelijkheid. Als school kan je met relatief eenvoudige maatregelen echter al een groot verschil maken op dit vlak. In de nieuwe brochure ‘Schoolkosten’ van de VO-raad wordt een aantal concrete acties op een rij gezet die schoolleiders en -bestuurders kunnen nemen rond schoolkosten om zo de kansengelijkheid te versterken. Ook delen drie scholen hun aanpak.

Schoolkosten & kansengelijkheid: concrete acties voor scholen

Nieuws • 20 oktober 2022

In de media: Geen lunch, geen ouderbijdrage en zelfs douchen op school; armoede sijpelt scholen binnen

Nieuws • 27 september 2022

Begroting 2023 in teken van uitwerking coalitieakkoord

Nieuws • 20 september 2022

Blog Henk Hagoort: Aftrap of losse flodder?

Blog • 25 augustus 2022
“Kabinet wil uitstel schoolkeuze” kopte het Algemeen Dagblad afgelopen maandag. Als aftrap van het nieuwe schooljaar gaf minister Wiersma een interview aan de krant over het thema kansengelijkheid. De media pakten vervolgens goed uit. “Minister wil keuze voor vmbo, havo of vwo veranderen” was de headline van BNR Nieuwsradio. RTL maakte ervan dat volgens de minister de keuze voor het onderwijsniveau later moet gaan plaatsvinden. Een ferme aftrap dus.
1 2 3 Volgende Laatste
logo Created with Sketch.
  • Contact en helpdesk
  • Pers
  • summary (en)
  • Privacy Statement
Volg ons op:
Group Created with Sketch. Shape Created with Sketch.