• Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2
  • Onderwerpen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over De VO-raad
  • Pers
  • Contact en helpdesk
  • Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2

*

Shape Created with Sketch.
filters Page 1 Copy 2 Created with Sketch.
Filter:
Jaar
Bekijk meer
Aantal resultaten: 79
sep
26

Start leergang Burgerschap

Agenda • Online
sep
26

Burgerschapstafel 2025: de brug tussen beleid, onderzoek en praktijk

Agenda • Amersfoort
sep
23

Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’

Agenda • Online

Jezelf mogen zijn op school: twee bestuurders over Pride, inclusie en identiteit

Artikel • 10 juni 2025
Pride-maand is veel meer dan een feest van kleur, muziek en zichtbaarheid. Het is een moment om stil te staan bij een fundamentele vraag: kunnen leerlingen, leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs echt zichzelf zijn? Aan het woord bestuurders Jeroen Goes (Stichting Delta De Bilt) en Camyre de Adelhart Toorop (Purmerendse ScholenGroep) over hun eigen coming out, hoe het ervoor staat met de acceptatie en wat we als scholen daar nog in kunnen betekenen.

Subsidie beschikbaar voor scholing in voeren van ‘schurende gesprekken’

Nieuws • 22 mei 2025

Nieuwe subsidieronde Maatschappelijke Diensttijd (MDT)

Nieuws • 15 mei 2025

Burgerschap: heel belangrijk, niet eenvoudig

Praktijkvoorbeeld • 16 april 2025
In de Staat van het Onderwijs 2025 staat de inspectie stil bij het feit dat bijna 65% van de bezochte scholen een herstelopdracht krijgt voor burgerschap. Dat betekent niet dat 65% van de scholen slecht burgerschapsonderwijs geeft. De werkelijkheid ligt genuanceerder, en heeft alles te maken met de complexe opdracht, tijd en middelen van scholen en met de vraag wát de inspectie eigenlijk meet.

“Laten zien hoe je met elkaar om kunt gaan”

Praktijkvoorbeeld • 16 april 2025
De Argo is een kleine school voor voortgezet speciaal onderwijs in Terneuzen en omstreken. Niek Wisse, kookdocent op de hoofdlocatie van deze school, vertelt hoe ze hier omgaan met polarisatie en dit proberen tegen te gaan. “Steeds komt op onze school de boodschap terug: we zijn allemaal verschillend en het is belangrijk elkaar te respecteren en te helpen. In onze lessen en activiteiten, tijdens gesprekken met leerlingen, en ook door dit als onderwijspersoneel voor te leven.”

Inspectie roept op tot aandacht voor onbenut talent in samenleving

Nieuws • 16 april 2025

Een blik bieden op de buitenwereld

Praktijkvoorbeeld • 09 april 2025
Het Van Lodenstein College (locatie Kesteren) is een reformatorische scholengemeenschap voor praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo in een dorp in de Betuwe. Hoe zorg je bij de leerlingen van deze school – die voornamelijk met gelijkgestemde mensen met eenzelfde achtergrond opgroeien – voor begrip en verbinding met mensen die ‘anders’ zijn? Jan Willem Ruitenberg, docent wiskunde op de locatie in Kesteren, vertelt over hoe zijn school polarisatie zoveel mogelijk voorkomt en aanpakt.

Aandacht op school voor de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag

Nieuws • 03 april 2025

“We zetten alle culturen en identiteiten een keer in de spotlight”

Praktijkvoorbeeld • 02 april 2025
X11 in Utrecht, een vmbo/havo school gericht op media en vormgeving, heeft een diversiteitskalender. Op deze kalender, samengesteld door leraren en leerlingen, staan verschillende dagen die de school viert. Op deze manier staan alle culturen en identiteiten een keer in de spotlight. De school hoopt hiermee bij te dragen aan meer tolerantie.

"We brengen het gemeenschapsgevoel verder”

Praktijkvoorbeeld • 26 maart 2025
Hoe kan je als school met een diverse leerlingenpopulatie, in een maatschappij waarin het wij-zij gevoel steeds meer lijkt toe te nemen, zorgen voor begrip en verbinding tussen leerlingen? “Het gaat erom dat je blijft proberen dingen van de grond te krijgen op dit vlak, tegen de maatschappelijke ontwikkelingen in”, aldus Hinke Brinkman, afdelingsleider op het Spinoza Lyceum in Amsterdam. “Constant het gesprek blijven voeren, het goede voorbeeld geven en investeren in de school als gemeenschap, zijn heel belangrijk.”

“Je moet kennismaking bewust organiseren”

Praktijkvoorbeeld • 20 maart 2025
Op het DaCapo College in Sittard krijgen leerlingen van het vmbo en de eerste opvang anderstaligen (EOA) samen in één schoolgebouw les. Dat betekent echter niet dat hun werelden automatisch samenkomen, aldus Tim Bominaar, conrector vmbo op de school. “Leerlingen bij elkaar in huis zetten, maar niet laten kennismaken, dat werkt niet. Dan krijg je een school in een school.” Op het DaCapo College steekt men daarom veel tijd en energie in het organiseren van deze kennismaking en in het elkaar meenemen in het verhaal van de ander.

Onderwijssegregatie houdt aan

Nieuws • 18 maart 2025

Moeilijke gesprekken op een grootstedelijke school: “Werk aan een goede relatie met de klas, ken je positie en kies een geschikte werkvorm”

Praktijkvoorbeeld • 12 maart 2025
Als docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen op verschillende middelbare scholen in Utrecht weet Jonas Vergeldt wat polarisatie in de klas betekent. Tegenwoordig werkt hij op Descart en is hij verbonden aan de onderzoeksgroep Dialoog+. Als docent voert hij vaak bewust gesprekken over gevoelige onderwerpen in de klas. “Werk aan een goede relatie met de klas, ken je eigen positie en kies een geschikte werkvorm. Een gevoelig onderwerp met de hele klas willen bespreken, is een beginnersfout. Dat is echt de Champions League.”

Tips voor jongerenprojecten: praktische kennis uit de Maatschappelijke Diensttijd

Nieuws • 04 maart 2025

Een onvoldoende voor burgerschap

Blog • 13 november 2024
Het kabinet staat onvoldoende voor het vak burgerschap. De toets werd afgelopen dagen afgenomen en die werd niet gehaald. De vaardigheden, die we van alle leerlingen in het onderwijs vragen, beheerst dit kabinet zelf niet. Dat is mijn trieste conclusie na een week van maatschappelijk debat over de gewelddadigheden rond de voetbalwedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv.

‘Herstelplan’ of ‘Deltaplan’, een aanpak voor de lange termijn is cruciaal

Nieuws • 12 november 2024

Hoe om te gaan met spanning of discussie in de klas n.a.v. onrust Amsterdam?

Handreiking • 11 november 2024
De afgelopen dagen was het behoorlijk onrustig in Amsterdam vanwege spanningen tussen pro-Palestinabetogers en fans van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv. In aanloop naar en na afloop van de voetbalwedstrijd kwam het op meerdere plekken tot gewelddadigheden. Dat leverde nare beelden op. Die beelden en de onrust kunnen natuurlijk vragen en emoties oproepen bij leerlingen. En dat kan weer tot discussies en/of spanning leiden in de klas en op school. Op haar website biedt Stichting School & Veiligheid handvatten en tips over hoe je hiermee om kunt gaan.

Nieuw kennisplatform voor scholen rond het thema mensenrechten

Nieuws • 09 oktober 2024

Onderzoek UvA: steun voor democratie groot onder scholieren, vmbo’ers voelen zich wel minder vertegenwoordigd

Nieuws • 01 oktober 2024

Een havo/vwo-route met praktische insteek: "Onze visie is onze meetlat"

Praktijkvoorbeeld • 22 mei 2024
Het Agnieten College in Zwartsluis is een middelbare school die vmbo en de eerste drie leerjaren van havo en vwo aanbiedt. De school wilde het havo/vwo-onderwijs duidelijker profileren en aantrekkelijker maken, onder andere omdat steeds meer leerlingen in de regio voor andere scholen in de buurt kozen. Daarbij wilde de school aansluiten bij de behoeften die typerend zijn voor havo/vwo leerlingen. Dit werd vanaf 2022/2023 de HV-route met een praktische insteek. Teamleider Bart Broek en docent Amarinske Rusticus vertellen hoe ze tot de HV-route zijn gekomen.

QuickScan Burgerschap vernieuwd

Nieuws • 01 februari 2024

'De politiek dichtbij - Hoe brengen leraren de politiek in de klas?

Download (PDF)
Hoe brengen leraren de politiek in de klas? Vier leraren die lesgeven in maatschappijleer, maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen, vertellen in het VO-magazine van november 2023 over hoe ze leerlingen enthousiasmeren voor politiek. Van het maken van een eigen politieke partij tot een politieke jongerendag op het gemeentehuis.

Burgerschapskennis en -vaardigheden Nederlandse leerlingen blijven nog achter, wel forse stappen gezet

Nieuws • 29 november 2023

Nieuw: Magazine 'Aan de slag met brede vorming en burgerschap'

Nieuws • 01 november 2023

Aandacht op het Lauwers College voor het conflict Hamas-Israël: Alles begint bij feitenkennis

Praktijkvoorbeeld • 12 oktober 2023
“Meneer, dan zijn álle burgers daar eigenlijk toch gewoon de klos”. Aldus een leerling op het Lauwers College in Buitenpost, waar het conflict tussen Israël en Hamas veel leerlingen bezighoudt. Het is belangrijk om dit soort gevoelige thema's te bespreken in de klas, stelt geschiedenisdocent Hendrik Atze van Doezum. “Je kunt leerlingen zo waardevolle kennis, alsook vaardigheden op het vlak van burgerschap bijbrengen. Ze leren zo hun mening te vormen op basis van feiten.”

Hoe bespreek je op school het conflict tussen Israël en Hamas?

Nieuws • 10 oktober 2023

Technieklessen vanaf het eerste leerjaar: “Er gaat een wereld voor ze open.”

Praktijkvoorbeeld • 29 september 2023
In september 2022 zijn de eerste leerlingen van de CSG Anna Maria van Schuurman (AMS) in Franeker en de CSG Ulbe van Houten in Sint Annaparochie vanaf het eerste leerjaar met de nieuwe leerroute techniek LTS 2.0 begonnen. Met als doel om leerlingen soepeler te laten doorstromen naar een opleiding en een baan in de techniek, waar veel behoefte aan is.

Goudse Waarden zet actie op voor Marokko: ‘Ook al geven ze 50 cent, zo belangrijk dat ze dit doen’

Praktijkvoorbeeld • 14 september 2023
Toen Marokko op vrijdag 8 september werd getroffen door een aardbeving, besloot De Goudse Waarden, een brede school in Gouda, al heel snel: hier gaan we iets mee doen. Net als in februari voor Turkije en Syrië werd in korte tijd een doneeractie in gang gezet. “Het zijn geen gigantische bedragen die we ophalen”, aldus verzuimcoördinator Esther Reijerkerk, maar het gaat ook om het kunnen helpen en het leren te helpen, aan een ander te denken. Een stuk bewustwording bij de leerlingen, dat is het belangrijkste.”

Wat kan je als school doen rond de aardbeving in Marokko?

Nieuws • 11 september 2023

Burgerschap naar een hoger niveau tillen | VO-praat met Bram Eidhof

Artikel • 16 mei 2023
In deze aflevering spreekt Bram Eidhof (Bureau Common Ground en Stichting Stadslab) over hoe je burgerschap in het onderwijs naar een hoger niveau kunt tillen. Bekijk hieronder de video!

PV Vox College - Format Project Atlas

Download (PDF)

PV Vox College - Instructiekaart Escape game

Download (PDF)

PV Vox College - Projectoverzicht Mijn Vrede

Download (PDF)

Je plek in de maatschappij vinden, vraagt om meer dan kennis alleen

Praktijkvoorbeeld • 02 april 2023
Om je plek te vinden en te functioneren in onze complexe samenleving, is meer nodig dan alleen kennis uit boeken. Op het Vox College is brede vorming een structureel onderdeel van het lesprogramma.

Scholierenverkiezingen als onderdeel van burgerschapsonderwijs

Nieuws • 15 maart 2023

Werken met een transitieteam: "Schoolontwikkeling doen wij samen met docenten."

Praktijkvoorbeeld • 27 februari 2023
RSG Enkhuizen wil leerlingen méer meegeven dan alleen een diploma. Het opstellen van een nieuw schoolplan (2020-2024) gaf aanleiding om aan de slag te gaan met het thema brede vorming. Maar hoe rol je zo’n thema vervolgens uit in de praktijk? De schoolleiding besloot een transitieteam op te richten, bestaande uit vijf schoolleiders en vijf docenten. Het transitieteam bracht vervolgens succesvol het vak burgerschap tot stand.

SLO lanceert online platform basisvaardigheden

Nieuws • 07 december 2022

Videoportretten: burgerschapsonderwijs op diverse scholen

Video • 30 november 2022
Sinds augustus 2021 zijn scholen verplicht om doelgericht, samenhangend en herkenbaar burgerschapsonderwijs aan te bieden. Om scholen te informeren en vooral ook te inspireren op dit vlak, zijn vanuit het project 'Burgerschap vo' van de VO-raad videoportretten gemaakt van scholen, die bij de inrichting van hun burgerschapsonderwijs gebruikmaken van wetenschappelijke inzichten.

Project burgerschap vo wordt Expertisepunt Burgerschap

Nieuws • 14 juli 2022

Inspectie gaat handhaven op wettelijke eisen burgerschap

Nieuws • 21 juni 2022

Katern 18: Democratie, participatie en identiteit | Over burgerschap (2022)

Download (PDF)
Dit katern van de VO-academie schetst een beeld van burgerschapsonderwijs in de school en van de rol die schoolleiders en bestuurders daarbij kunnen spelen. Experts delen hun inzichten en schoolleiders vertellen hoe zij burgerschap precies vormgeven binnen hun organisatie.

VO-raad: ‘Niet eenzijdig nadruk leggen op verbeteren taal en rekenen’

Nieuws • 12 april 2022

De oorlog in Oekraïne bespreken op school

Nieuws • 27 februari 2022

Nieuw katern over burgerschap in het voortgezet onderwijs gepubliceerd

Nieuws • 08 februari 2022

Publicatie '9 IJkpunten voor goed burgerschapsonderwijs met voorbeelden uit de praktijk (2021)

Download (PDF)
Deze publicatie bevat negen ijkpunten - ontwikkeld door de VO-raad, PO-Raad, Stichting School & Veiligheid en Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit onderwijs - die je als checklist of spoorboekje kunt gebruiken bij het vormgeven van kwalitatief goed burgerschapsonderwijs. Met achttien korte praktijkverhalen willen we je daarnaast een indruk geven van hoe scholen invulling kunnen geven aan deze ijkpunten.

Magazine 'Burgerschap vanuit eigen identiteit' (2021)

Download (PDF)
Op 23 juni 2021 heeft de online bijeenkomst ‘Burgerschap in beweging’ plaatsgevonden met medewerking van ISBO, VBS, VERUS, VGS, VOO, VOS/ABB en Stichting School & Veiligheid. Deze publicatie is daar een naslag van en geeft handvatten aan scholen die inspiratie zoeken om burgerschapsonderwijs vanuit eigen levensbeschouwing vorm te geven. Inspiratie is te vinden in de voorbeelden van scholen en toelichting van een aantal experts.

Videoreeks burgerschapsonderwijs: invulling geven aan nieuwe wettelijke eisen

Video • 29 november 2021
Om je te helpen bij de invoering van burgerschapsonderwijs op jouw school, hebben we een serie van zes korte video's gemaakt, in samenwerking met de PO-Raad, Burgerschap op de basisschool en de Academische Werkplaats Sociale Kwaliteit Onderwijs.
1 2 Volgende Laatste
logo Created with Sketch.
  • Contact en helpdesk
  • Pers
  • summary (en)
  • Privacy Statement
Volg ons op:
Group Created with Sketch. Shape Created with Sketch.