Week van de Starter
Artikel
•
09 oktober 2023
Van 9 tot en met 13 oktober 2023 vindt voor de derde keer de Week van de Starter plaats bestemd voor alle starters in het VO in Nederland. Voor alle mensen die een nieuwe rol of volgende carrièrestap in het onderwijs gekozen hebben. Die willen groeien in hun loopbaan en in hun onderwijskundige of leidinggevende vaardigheden. Het vormgeven en begeleiden van het opstarten van de professionele ontwikkeling voor de ander en een zachte landing voor jezelf staat in deze week centraal. De Week van de Starter is gratis toegankelijk (m.u.v. de masterclass op dinsdag 10 oktober). De Week van de Starter wordt georganiseerd door Voortgezet Leren, Begeleiding Startende Leraren en de VO-academie.
Bestuurder Maria van Hattum: 'de themacommissie mag een kleurenwaaier zijn van de sector'
Artikel
•
17 mei 2023
Een aantal themacommissies is op zoek naar versterking. We vroegen Maria van Hattum, voorzitter van de themacommissie governance, wat voor haar de meerwaarde is van betrokkenheid bij de themacommissie en daarmee onze vereniging.
Praktijkvoorbeelden: Hoe ga je om met smartphones op school?
Praktijkvoorbeeld
•
16 mei 2023
Hoe ga je om met smartphones op school? Deze vijf scholen ontwikkelden elk een eigen beleid en werken daar naar tevredenheid mee. Wat zijn hun ervaringen?
Smartphonebeleid op school: Marecollege
Praktijkvoorbeeld
•
10 mei 2023
Hoe ga je om met smartphones op school? De VO-raad spreekt vijf scholen die elk een eigen beleid ontwikkelden en daar naar tevredenheid mee werken. Wat zijn hun ervaringen? Deze week: Smartphonebeleid op het Marecollege in Leiden.
Staat van de Schoolleider 2023
Artikel
•
10 mei 2023
Op woensdag 10 mei 2023 presenteerde inspecteur-generaal van het Onderwijs Alida Oppers De Staat van het Onderwijs 2023, tijdens het gelijknamige congres. Aansluitend daarop overhandigde schoolleiders Melanie Brandenburg (directeur van Vonk en lid van de Adviesraad van Schoolleiders binnen de VO-raad) en Bas Vernooij (meerscholendirecteur SCOPE scholengroep en lid van de ledenraad van AVS) de facsheet 'Staat van de Schoolleider 2023' aan de ministers. De factsheet geeft inzicht in het vak schoolleider, de uitdagingen die er zijn en de kansen die er liggen om het schoolleiderschap te versterken.
Helpdesk beantwoordt: Is het toegestaan foto’s van leerlingen, leraren of andere betrokkenen te publiceren?
Artikel
•
25 april 2023
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of het is toegestaan foto's van leerlingen, leraren of andere betrokkenen te publiceren.
Smartphonebeleid op school: Fortes Lyceum
Praktijkvoorbeeld
•
20 april 2023
Hoe ga je om met smartphones op school? De VO-raad spreekt vijf scholen die elk een eigen beleid ontwikkelden en daar naar tevredenheid mee werken. Wat zijn hun ervaringen? Deze week: Smartphonebeleid op het Fortes Lyceum in Gorinchem.
Blog Henk Hagoort: Wie staat er op één?
Blog
•
19 april 2023
Deze week verscheen er een prima Haags rapport over de sturing op het onderwijs. Feilloos legt dit rapport van een interdepartementale werkgroep bloot dat het funderend onderwijs last heeft van zwabberbeleid van de overheid en een overload aan sturing. Tegelijk ontbreken er heldere doelen, is er geen lange-termijnvisie en wordt er een confetti aan subsidies over scholen uitgestort. In de algehele verwarring die is ontstaan, is niet meer duidelijk wie waar over gaat. Het rapport roept op tot een fundamenteel gesprek over doelen, sturing en rollen. Niks mis mee. Dat gesprek gaan we graag aan.
Vacature leden Klankbordgroep Sectorrapportage PO/VO
Artikel
•
13 april 2023
De PO-Raad en VO-raad zoeken twee nieuwe leden voor de klankbordgroep Sectorrapportage. Ben je geïnteresseerd in de ontwikkeling van de sector, heb je een brede visie op het veld en wil je meedenken hoe we het verhaal over de sector met feiten kunnen vertellen? Solliciteer dan gauw.
Smartphonebeleid op school: Eligant Lyceum
Praktijkvoorbeeld
•
13 april 2023
Hoe ga je om met smartphones op school? De VO-raad spreekt vijf scholen die elk een eigen beleid ontwikkelden en daar naar tevredenheid mee werken. Wat zijn hun ervaringen? Deze week: Smartphonebeleid op het Eligant Lyceum in Zutphen.
Helpdesk beantwoordt: Wet vrijwillige ouderbijdrage: is het mogelijk onderscheid te maken in het aanbieden van excursies op verschillende onderwijsniveaus?
Artikel
•
12 april 2023
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of het met de nieuwe Wet vrijwillige ouderbijdrage mogelijk is een onderscheid te maken in het aanbieden van excursies op onderwijsniveau.
Smartphonebeleid op school: CSG Buitenveldert
Praktijkvoorbeeld
•
06 april 2023
Hoe ga je om met smartphones op school? De VO-raad spreekt vijf scholen die elk een eigen beleid ontwikkelden en daar naar tevredenheid mee werken. Wat zijn hun ervaringen? Deze week: Smartphonebeleid op Christelijke scholengemeenschap Buitenveldert.
Je plek in de maatschappij vinden, vraagt om meer dan kennis alleen
Praktijkvoorbeeld
•
02 april 2023
Om je plek te vinden en te functioneren in onze complexe samenleving, is meer nodig dan alleen kennis uit boeken. Op het Vox College is brede vorming een structureel onderdeel van het lesprogramma.
Breng prioriteiten zichtbaar in kaart met de SWOT-analyse
Praktijkvoorbeeld
•
02 april 2023
Waarom maak je een SWOT-analyse? Waar helpt het je bij? Volgens projectleider onderwijsinnovatie Zehra Kaya van Het Rhedens Dieren biedt het een heleboel inzichten en handvatten voor schoolontwikkeling. Met teamlid Richard Brandsma vertelt ze wat de tool hen bracht.
Blog Henk Hagoort: Uitstel van selectie: hoe verder?
Blog
•
30 maart 2023
Afgelopen vrijdag sprak Kim Putters, de kersverse voorzitter van de SER, de Kohnstammlezing 2023 uit onder de titel: De toekomst zal het leren. Putters ziet een leven lang leren als de belangrijkste voorwaarde om ervoor te zorgen dat iedereen kansen krijgt om in een tijd van grote transities mee te blijven doen. Anders worden de tegenstellingen alleen maar groter.
Binnen de leerteams maken we beter gebruik van de kennis die er is
Praktijkvoorbeeld
•
29 maart 2023
Hoe creëer je een professionele leercultuur op je school? Hoe zorg je ervoor dat niet alleen de leerlingen, maar ook de medewerkers elke dag blijven leren? De Bonifatius Mavo in Emmeloord startte schooljaar 2020-2021 met het werken in leerteams. Locatiedirecteur Mark Brijan: “Het is de beste keuze die we hebben gemaakt.”
Overzicht instrumenten voor schoolontwikkeling
Toolbox
•
28 maart 2023
Deze instrumenten kan je zelf gebruiken op jouw school. Breng bijvoorbeeld het gesprek over eigenaarschap van leren op gang of onderzoek hoe leerlingen en collega’s een ontwikkeling op school ervaren.
Commissie Code Goed Onderwijsbestuur
Artikel
•
23 maart 2023
Op 1 januari 2020 is de commissie Code Goed Onderwijsbestuur van start gegaan. Deze commissie heeft een tweeledige opdracht:
Met een datateam bouw je aan een goede basis voor schoolontwikkeling
Praktijkvoorbeeld
•
20 maart 2023
Op het Augustinianum in Eindhoven werken ze met een datateam dat gedegen onderzoek doet naar de oorzaak van een dilemma voordat ze actie ondernemen. Met als resultaat: een doeltreffende schoolontwikkeling.
Leerlingen zoeken de uitdaging op
Praktijkvoorbeeld
•
20 maart 2023
Is het (nog) niet haalbaar om met de hele school een eigen invulling te geven aan toetsing en examinering? De vakgroep Engels van vmbo-school Het Rijks in Nijmegen laat zien dat ook een enkel vak verschil kan maken.
Stappenplan projectplanning maken
Toolbox
•
17 maart 2023
Jullie hebben een duidelijke ambitie geformuleerd en gaan een ontwikkeling starten binnen de school. Maar hoe pak je dat precies aan? Waar moet je beginnen? En welke acties ga je precies wanneer ondernemen? Het maken van een projectplanning kan uitkomst bieden. Met dit stappenplan ontdek je hoe je samen met collega’s een projectplanning maakt.
Checklist borgen in de school
Toolbox
•
17 maart 2023
Om ervoor te zorgen dat ontwikkelingen beklijven, is het belangrijk om deze te borgen in je schoolorganisatie. De checklist ‘Borgen in de school’ bevat aspecten die belangrijk zijn bij het borgen van een ontwikkeling en helpt je om in kaart te brengen welke aanvullende acties nodig zijn.
Scan School als professionele leergemeenschap
Toolbox
•
17 maart 2023
De scan 'School als professionele leergemeenschap' laat precies zien hoe het met de lerende cultuur in jouw school staat. Ontdek welke elementen voor een PLG al wel op jouw school aanwezig zijn en aan welke je nog kan werken.
Formulier voortgang innovatietraject
Toolbox
•
17 maart 2023
Wil je het gesprek binnen je school aangaan over de voortgang van je innovatietraject? Met dit formulier krijg je inzicht in hoe je ervoor staat en bekijk je samen waar actie nodig is.
Stappenplan succesinterview
Toolbox
•
17 maart 2023
Met je team, werkgroep of sectie terugblikken op een bepaalde periode of ontwikkeling? Het stappenplan succesinterview staat op een constructieve manier stil bij een succesmoment om vanuit daar vervolgstappen te bepalen. Zo ga je op zoek naar positieve drijfveren die energie en plezier opleveren binnen de samenwerking. Deze intervisiewerkvorm haalt de sterke punten en de kracht van het team naar boven. Zo laat je jouw team ervaren waar jullie op kunnen voortbouwen, wat energie voor het individu en het team oplevert, waar je collega’s toe in staat zijn en waar jullie warm voor lopen.
Actie-onderzoek door leerlingen
Toolbox
•
17 maart 2023
Met het actie-onderzoek van Schoolleiders voor de Toekomst kun je samen met leerlingen een volgende stap zetten in een ontwikkeling op jullie school. Het idee is dat leerlingen onderzoek gaan doen in de school. Dit onderzoek is toegespitst op de specifieke innovatie waar jullie mee bezig zijn. Je komt er met dit actie-onderzoek achter wat volgens leerlingen goed werkt en wat er beter kan.
We own the school
Toolbox
•
17 maart 2023
We Own The School is een bordspel waarmee je het gesprek over ‘eigenaarschap van leren’ op gang brengt. Door dit spel samen met anderen te spelen, kom je erachter hoe je eigenaarschap op school kunt bevorderen.
Stappenplan ontwikkelvraagstuk analyseren
Toolbox
•
17 maart 2023
Jullie gaan een ontwikkeling starten binnen de school. Jullie hebben een duidelijke visie geformuleerd waar jullie naartoe willen en waarom deze ontwikkeling (de probleemstelling) noodzakelijk is. Met een werkgroep gaan jullie aan de slag. Maar wat behelst dit vraagstuk allemaal? Wie zijn de betrokkenen en belanghebbenden in dit vraagstuk? Door het vraagstuk goed te analyseren kun je met focus aan de schoolontwikkeling beginnen, en op de juiste plek de juiste interventies inzetten.
Stappenplan visiesessie
Toolbox
•
17 maart 2023
Jullie hebben een wens, idee of ambitie voor een verandering en willen daarmee starten in de school. Dan is het belangrijk om het met elkaar te hebben over wat dit plan precies betekent. Waarom doen we dit? Wat is onze verandervisie? En hoe kunnen we de ambitie concreet maken?
Stappenplan SMART jaardoel opstellen
Toolbox
•
17 maart 2023
Jullie gaan een ontwikkeling starten binnen de school. Daarvoor hebben jullie een verandervisie en doelen geformuleerd. Maar wat willen jullie precies bereikt hebben eind van het jaar? Door het SMART formuleren van het jaardoel kunnen jullie de ambitie concreet en meetbaar maken. Ontdek aan de hand van dit stappenplan hoe je dit doet.
Format opdrachtformulering opstellen
Toolbox
•
17 maart 2023
Jullie gaan een ontwikkeling starten binnen de school. Jullie hebben een duidelijke visie geformuleerd waarom deze ontwikkeling noodzakelijk is en willen graag met een werkgroep aan de slag. Maar wat moet deze werkgroep precies doen, hoe worden ze gefaciliteerd en wat moeten ze bereikt hebben aan het einde van het schooljaar? Door de opdracht van de werkgroep helder op te stellen kun je met duidelijkheid aan de schoolontwikkeling beginnen en heb je iets om tijdens het traject naar terug te grijpen.
Stappenplan communicatiestrategie bepalen
Toolbox
•
17 maart 2023
Wanneer je op jouw school bezig bent met een ontwikkeling of verandering is het belangrijk dat je communicatie op orde is. Je wilt natuurlijk graag dat docenten, leerlingen en ouders op het goede moment op de hoogte zijn en mee kunnen denken over de ontwikkeling van de school. Maar hoe zorg je dat je de juiste mensen op het juiste moment meeneemt? Met dit stappenplan krijg je aan de hand van de trap van Quirke inzicht in hoe je dat doet.
Stappenplan maken
Toolbox
•
17 maart 2023
Op basis van de ontwikkelstrategie kunnen jullie het stappenplan maken. In dit plan formuleren jullie de concrete resultaten die jullie willen bereiken. Welke acties gaan jullie ondernemen om de resultaten te behalen? En hoe verdelen jullie de rollen en verantwoordelijkheden?
Ambitie vaststellen
Toolbox
•
17 maart 2023
In deze fase bepalen jullie als schoolleiding, vaksectie of werkgroep waar jullie op korte en lange termijn naartoe willen, afgestemd op de onderwijsvisie en context van de school. Wat is de stip op de horizon? Waarom streven jullie daarnaar? En waarom is dat nu relevant?
Beginsituatie analyseren
Toolbox
•
17 maart 2023
Om naar de nieuwe situatie toe kunnen bewegen, moeten jullie weten waar jullie nu staan ten opzichte van de ambitie. Dat vraagt om een goede analyse van de beginsituatie. Breng in kaart wat goed gaat en wat beter kan. Welke kansen en bedreigingen zien jullie op weg naar het realiseren van de ambitie?
Evalueren en vervolgstappen bepalen
Toolbox
•
17 maart 2023
Evaluatie en borging zijn belangrijke onderdelen van onderwijsontwikkeling. Evalueer samen met de betrokkenen en onderzoek of jullie doel is bereikt en wat de genomen stappen tot nu toe hebben opgeleverd. Gaan jullie op dezelfde weg door of kiezen jullie voor een andere vervolgstap?
Uitvoeren in de praktijk
Toolbox
•
17 maart 2023
Tijdens het ontwikkeltraject is het belangrijk dat jullie alert blijven op vorderingen die worden gemaakt en op de betrokkenheid binnen de school. Hebben jullie nog hetzelfde doel voor ogen? En hoe zorgen jullie ervoor dat iedereen binnen de school wordt gefaciliteerd in de ontwikkeling?
Stappenplan succes- en faalfactoren analyseren
Toolbox
•
17 maart 2023
Jullie gaan een ontwikkeling starten binnen de school. Daarvoor hebben jullie een verandervisie en doelen geformuleerd. Maar wat willen jullie precies bereikt hebben eind van het jaar? Door het SMART formuleren van het jaardoel kunnen jullie de ambitie concreet en meetbaar maken. Ontdek aan de hand van dit stappenplan hoe je dit doet.
Strategie bepalen
Toolbox
•
17 maart 2023
In deze fase bepalen jullie de ontwikkelstrategie. Kies voor een strategie die aansluit bij de analyse en die past bij jullie ambitie, de (cultuur van de) organisatie en de betrokkenen. Kiezen jullie bijvoorbeeld een traject met een strakke planning of een meer organisch traject?
Stappenplan SWOT-analyse & confrontatiematrix
Toolbox
•
17 maart 2023
Jullie hebben een wens, idee of ambitie voor een ontwikkeling en willen daarmee starten in de school. Als je hiermee aan de slag gaat, is het belangrijk om van tevoren de beginsituatie van de school in kaart te brengen. Vanuit dat startpunt kun je onderbouwde keuzes maken voor de ontwikkeling.
Stappenplan communiceren over schoolontwikkeling
Toolbox
•
17 maart 2023
Hoe creëer je draagvlak en krijg je collega’s mee in een ontwikkeling op school? Een helder verhaal is hiervoor cruciaal. Hiermee kun je duidelijk maken waarom jullie de ontwikkeling doorvoeren, hoe jullie dit gaan doen en wat daarvoor moet gebeuren. Doorloop dit stappenplan en ontdek hoe je samen met collega’s een duidelijk verhaal maakt over een ontwikkeling op jullie school.
Scan Onderzoekscultuur in de school
Toolbox
•
17 maart 2023
Hoe is het met de onderzoekscultuur in jouw school? Met de scan 'Onderzoekscultuur in de school' bepaal je je positie en acties om een onderzoekscultuur in de school te ontwikkelen.
Scan leerlingenparticipatie
Toolbox
•
17 maart 2023
Wat is de status van leerlingenparticipatie in jouw school? Met de scan leerlingenparticipatie krijg je inzicht in de huidige inspraakmogelijkheden van leerlingen in de school. Door middel van het invullen van twee werkbladen krijg je inzicht in de stappen die je kan zetten rondom leerlingenparticipatie.
Schoolcontext vaststellen
Toolbox
•
17 maart 2023
Om te kunnen ontwikkelen, is het belangrijk om te weten hoe de context van de school eruit ziet. Hoe zit de organisatie in elkaar? Hoe worden beslissingen genomen? Wat is de cultuur binnen de school? En met welke in- en externe ontwikkelingen moeten jullie rekening houden?
Vier vacatures in de Ledenadviesraad
Artikel
•
16 maart 2023
In de Ledenadviesraad (LAR) van de VO-raad zijn vier vacatures voor nieuwe leden.
Blog Henk Hagoort: Onderwijsregio’s en het lerarentekort
Blog
•
09 maart 2023
Het tekort aan leraren raakt bijna iedereen. Leerlingen en ouders merken dat er lessen uitvallen, leraren ervaren extra werkdruk door vacatures en schoolleiders krijgen de roosters steeds moeilijker rond. Dat groeiende tekort aan leraren gaan we niet zomaar oplossen. Wat we wel kunnen doen, is alles uit de kast halen om zoveel mogelijk bevoegde leraren voor de klas te krijgen en te behouden.
Helpdesk beantwoordt: heeft werknemer ongeacht hoogte van werktijdfactor recht op de 90 lpb-uren?
Artikel
•
09 maart 2023
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of de werknemer als bedoeld in artikel 7.1 Lid 1 CAO VO ongeacht de hoogte van zijn werktijdfactor recht heeft op de volledige 90 lpb-uren (levensfasebewust personeelsbeleid).
Sterke rolmodellen, grote impact
Artikel
•
08 maart 2023
In 1911 werd 8 maart tot Internationale Vrouwendag uitgeroepen. Thema’s als empowerment, economische zelfstandigheid, vrouwelijk leiderschap en solidariteit onder vrouwen staan deze dag wereldwijd centraal. Onderwijs is de bepalende factor en vrouwelijke leiders in het onderwijs maken soms meer impact dan zij denken. Welke visie hebben vrouwelijke leiders en rolmodellen in het vo op vrouwelijk leiderschap en diversiteit onder werknemers in de sector? Voion maakte drie portretten van vrouwelijke inspirators in het vo.
Werken met een transitieteam: "Schoolontwikkeling doen wij samen met docenten."
Praktijkvoorbeeld
•
27 februari 2023
RSG Enkhuizen wil leerlingen méer meegeven dan alleen een diploma. Het opstellen van een nieuw schoolplan (2020-2024) gaf aanleiding om aan de slag te gaan met het thema brede vorming. Maar hoe rol je zo’n thema vervolgens uit in de praktijk? De schoolleiding besloot een transitieteam op te richten, bestaande uit vijf schoolleiders en vijf docenten. Het transitieteam bracht vervolgens succesvol het vak burgerschap tot stand.