Helpdesk beantwoordt: heeft langdurige ziekte gevolgen voor de jubileumuitkering?
Artikel
•
17 oktober 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of er gevolgen zijn voor de hoogte van de jubileumuitkering als een medewerker langdurig ziek is, wordt gekort en een jubileumdatum bereikt.
Vacature directeur PrO Almere (1,0 fte)
Vacature
•
15 oktober 2024
Ben jij een bevlogen leider met een passie voor praktijkonderwijs? Heb jij de visie en het talent om een school te leiden die jongeren voorbereidt op zelfstandigheid in werk en maatschappij? Dan zijn wij voor PrO Almere op zoek naar jou!
Eerste hulp bij cybercrises - Gratis ondersteuning voor schoolbesturen
Praktijkvoorbeeld
•
15 oktober 2024
Weet jij wat je moet doen als jouw school of bestuur wordt getroffen door ransomware, een phishingaanval, datalek of een andere cybercrisis? Vanaf 15 oktober kun je in zo’n geval het School-CERT bellen. Dit team is er voor alle scholen en besturen in het primair en voortgezet onderwijs.
Het Berlage Lyceum pioniert met een nieuw vak: ‘sustainability’
Praktijkvoorbeeld
•
14 oktober 2024
Het Berlage Lyceum in Amsterdam heeft sinds 2022 een nieuw vak: sustainability. Hierin gaan leerlingen praktisch aan de slag met duurzaamheidsvraagstukken voor organisaties in de regio. Docent Felix Spee en afdelingsleider Yke Constandse vertellen over de visie en inhoud van sustainability. Ook gaan ze in op de successen en uitdagingen bij het implementeren van een nieuw vak.
Vacature in Bestuur VO-raad
Vacature
•
10 oktober 2024
In het Bestuur van de VO-raad ontstaat dit najaar een vacature. Het bestuur nodigt geïnteresseerde bestuurders uit om op deze vacatures te solliciteren.
Sectoroverstijgend leren: essentiële lessen over digitale veiligheid
Praktijkvoorbeeld
•
30 september 2024
Van de cultuursector tot het hoger onderwijs en gemeenten, wanneer het gaat om cyberincidenten zoals phishing en ransomware aanvallen of datalekken blijft geen sector gespaard. Daar waar een (fysieke of digitale) deur openstaat kunnen cybercriminelen naar binnen glippen om hun slag te slaan. In dit artikel zijn praktijkvoorbeelden uit diverse sectoren gebundeld, om als bestuurders sectoroverstijgend van elkaar te kunnen leren. Want ook in het onderwijs zijn bestuurders eindverantwoordelijk voor informatiebeveiliging en privacy. Wanneer je organisatie getroffen wordt door een cyberincident en je niet goed voorbereid bent, kunnen de continuïteit van het onderwijs, het voortbestaan en het imago van de organisatie op het spel staan. Lees dus snel de lessen van andere bestuurders.
“Het heeft voor meer rust op school gezorgd”
Praktijkvoorbeeld
•
26 september 2024
Na een toename van het aantal incidenten op dit vlak, zette het BC Broekhin de afgelopen jaren vol in op de preventie van (online) pesten. “We hebben toen de keuze gemaakt om hier actief op te acteren”, aldus Geert Thoolen, teamleider Schoolbrede Dossiers op de school. “Want het heeft een grote impact op leerlingen en het continue brandjes blussen kost veel energie en haalt de focus weg van het onderwijs. Met onze aanpak is er meer rust en veiligheid gekomen.”
Blogs VO-raad voorzitter Henk Hagoort
Blog
•
25 september 2024
Op deze pagina vind je een overzicht van alle blogs van VO-raad voorzitter Henk Hagoort.
Op de schop
Blog
•
25 september 2024
Deze week zijn de cao-onderhandelingen met de bonden geklapt. Dat is jammer. Het ging niet mis op loon, maar op het thema werkdruk. We zijn het niet oneens over het probleem van werkdruk, maar wel over de aanpak ervan. Wat is er aan de hand?
Wat schoolbestuurders kunnen leren van een cyberburgemeester: “Openheid vergroot het risicobewustzijn”
Praktijkvoorbeeld
•
25 september 2024
In mei 2023 werd de gemeente Meierijstad geconfronteerd met (digitale) CEO-fraude, waarbij een bedrag van €37.200 naar criminelen werd overgemaakt. Het incident was een wake-up call voor de gemeente en een bevestiging van de noodzaak van cyberveiligheid. Kees van Rooij, (cyber)Burgemeester van Meierijstad en Regionaal Beleidsadviseur Integrale Veiligheid Ronny van Gerven delen ervaringen, inzichten, en belangrijke lessen die voor schoolbestuurders van onschatbare waarde kunnen zijn.
Nieuwe rollen, nieuwe kansen: begeleiding van starters in het voortgezet onderwijs
Artikel
•
24 september 2024
"Leren is iets wat ieder mens van nature wil." - Marko Gaasbeek, teamleider
Artikel
•
24 september 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Luister nu naar het derde seizoen VO-praat als podcast!
Artikel
•
24 september 2024
Dicht bij jezelf blijven, balans vinden als leidinggevende
Artikel
•
24 september 2024
"Wil ik bestuurder worden of niet?"
Artikel
•
24 september 2024
Boekrecensie: Organisatieverandering: hoe moeilijk kan het zijn?! Hoe je als managementteam de organisatie soepel door de verandering loodst (van Leeuwen, Bianca)
Artikel
•
24 september 2024
Gezocht: RvC-lid SIVON met sterke relatie onderwijsveld
Artikel
•
19 september 2024
SIVON is de ict-coöperatie voor alle scholen in primair en voortgezet onderwijs. SIVON vertegenwoordigd besturen en besturen staan dan ook aan het roer. SIVON wil deze relatie met het onderwijs tevens verankeren in de raad van commissarissen. Daarom zijn bij de oprichting de PO-Raad en VO-raad gevraagd om een lid van de RvC voor te dragen. Dit lid van de RvC zorgt voor de relatie van SIVON met de sectorraden en de achterban van de raden. Voor dit profiel in de raad zoeken de sectorraden en SIVON een opvolger van het huidige lid. Let wel; deze persoon mag niet tegelijkertijd verbonden zijn aan een onderwijsorganisatie in het primair of voortgezet onderwijs.
Blog Henk Hagoort: Red het onderwijs
Blog
•
19 september 2024
Deze week publiceert het RED-Team Onderwijs in boekvorm haar manifest onder de titel 'Red het onderwijs'. De timing is goed, aan het begin van een nieuwe kabinetsperiode met het voornemen een breed gedragen 'Herstelplan kwaliteit onderwijs' te maken.
Met een grensverleggende visie bouwen aan een diverser en rijker Nederland
Artikel
•
18 september 2024
Voorzitters Freddy Weima (PO-Raad) en Henk Hagoort (VO-raad) vinden elkaar op de inhoud: wereldburgerschap en meertaligheid moet je koesteren. Het maakt ons land diverser en rijker. Een dubbelgesprek over een internationale focus in het onderwijs, nu en in de toekomst.
“Als brede school ben je samen verantwoordelijk voor elkaar”
Praktijkvoorbeeld
•
17 september 2024
Het Pieter Zeeman Lyceum is de enige middelbare school op Schouwen-Duivenland. Met zo’n belangrijke rol op het Zeeuwse eiland willen zij er daarom voor alle leerlingen zijn. De school biedt zodoende alle onderwijsrichtingen aan: van praktijkonderwijs tot en met vwo. Maakt dat het automatisch tot een brede school? “Nee”, zegt afdelingsleider Carin Gabriels resoluut. “Het moet geen papieren tijger zijn om breed te zijn. Je moet het ook echt samen beleven in je school.”
Vacature in de Commissie Samenwerkingsagenda onderwijshuisvesting
Vacature
•
13 september 2024
De VO-raad is op zoek naar een nieuw lid voor de Commissie Samenwerkingsagenda onderwijshuisvesting. Dit is een bestuurlijke commissie met afvaardiging vanuit de PO-Raad, VO-raad en VNG die adviseert aan het Dagelijks Bestuur van de sectorraden en de Commissie Zorg, Jeugd en Onderwijs van de VNG, over onderwijshuisvesting.
Helpdesk beantwoordt: stopt de loondoorbetalingsverplichting na 104 weken ziekte?
Artikel
•
05 september 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of de loondoorbetalingsverplichting na 104 weken ziekte stopt?
TAO op Amadeus Lyceum: Onderwijsteams zorgen voor focus op onderwijs
Praktijkvoorbeeld
•
02 september 2024
Het Amadeus Lyceum in Utrecht is een school met bijna 2.000 leerlingen en circa 240 medewerkers. Voorheen werd op deze school met een hiërarchische organisatiestructuur gewerkt. Twee jaar geleden begon de school met een Teamgecentreerde Arbeidsorganisatie (TAO). Hiermee kwam de focus op meer verantwoordelijkheid voor de leraren en daarmee op het onderwijs te liggen. Rector Anita Swenneker en leraar Bob Stel vertellen over het implementatieproces.
Helpdesk beantwoordt: mag je de eindejaarsuitkering en vakantie-uitkering maandelijks uitbetalen?
Artikel
•
29 augustus 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of het is toegestaan dat de eindejaarsuitkering (EJU) en vakantie-uitkering (VU) maandelijks worden uitbetaald, of dient dit echt in december (EJU) en mei (VU) te gebeuren?
Blog Henk Hagoort: Herstelplan
Blog
•
28 augustus 2024
Het nieuwe kabinet belooft een herstelplan voor het onderwijs. Voor de hand liggende onderdelen daarvan zijn bijvoorbeeld de basisvaardigheden en het schoolleiders- en lerarentekort. Maar gaan we het daarmee redden?
Veranderingen in gedrag, leiderschap en besturing van organisaties | VO-praat met Freek Peters
Video
•
26 augustus 2024
De wereld verandert, en leiderschap verandert mee. In deze aflevering van VO-praat neemt Freek Peters, hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg, je mee in de wereld van effectief leiderschap. Welke stijl van leiderschap is nodig voor schoolleiders in de hedendaagse onderwijswereld? Wat betekent dit voor je eigen gedrag, en hoe scoor jij op het profiel van nieuwe en effectief leiderschap?
Boekrecensie: Hét boek voor leiders: alles wat je wilt weten over leiderschap met impact (Kat, Wels)
Artikel
•
26 augustus 2024
Vergaderdata Ledenadviesraad (LAR) VO-raad
Artikel
•
20 augustus 2024
De Ledenadviesraad van de VO-raad vergadert zes keer per schooljaar.
Vergaderdata Adviesraad Schoolleiders (AS) VO-raad
Artikel
•
20 augustus 2024
De Adviesraad Schoolleiders (AS) van de VO-raad komt zes keer per schooljaar bij elkaar.
Vergaderdata bestuur VO-raad
Artikel
•
20 augustus 2024
Het Algemeen Bestuur van de VO-raad vergadert tien keer per schooljaar.
Blog: Voortgang van de denktank Schoolleiders VO
Blog
•
11 juli 2024
Schoolleiders VO organiseert vanaf 2024 tot eind schooljaar 2024-2025 een denktank voor schoolleiders, die ze een mogelijkheid biedt om hun eigen beroep en de beroepsgroep onder de loep te nemen. Het doel van de denktank is om met een adviesdocument een bijdrage te leveren aan een bredere discussie: Welke ondersteuning, begeleiding en scholing hebben schoolleiders nodig voor hun startende en doorlopende professionele ontwikkeling? Met het advies geven we schoolleiders een stevige stem in de discussie over de kennis en vaardigheden die je als schoolleider nodig hebt om je werk kwalitatief goed te kunnen doen. In dit artikel houden we je op de hoogte over de voortgang!
Blog Henk Hagoort: Huiswerk
Blog
•
11 juli 2024
Het onderzoek naar de integriteit van onderwijsbestuurders dat NOS/Nieuwsuur deze week naar buiten bracht zal niemand zijn ontgaan. De uitzending legt de vinger op een aantal zere plekken. Wat zijn de lessen die we ons moeten aantrekken?
Helpdesk beantwoordt: Zijn onderwijswerkgevers verplicht eigenrisicodrager voor de WW?
Artikel
•
10 juli 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag onderwijswerkgevers verplicht eigenrisicodrager zijn voor de WW?
Het vmbo bestaat 25 jaar
Artikel
•
08 juli 2024
Op 4 juni 2024 is de website vmbo25jaar.nl gelanceerd. Het is namelijk dit jaar 25 jaar geleden dat het vso-lom, vbo en mavo werden samengevoegd tot het vmbo met vier verschillende leerwegen. Om dit te vieren wordt het hele jaar het vmbo uitgelicht door middel van artikelen, talkshows en activiteiten. Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief.
Lezen en praten over maatschappelijke thema’s
Praktijkvoorbeeld
•
27 juni 2024
In de leesbevorderingsprojecten van het CSG Augustinus in Groningen gaan lezen en burgerschapsvorming hand in hand. Met een van deze projecten – over dak- en thuislozen – won de school in 2022 de Nationale Onderwijsprijs. Het stimuleerde docent Nederlands Dirk Spijk, één van de bedenkers van dit project, om meer leesbevorderingsprojecten op te zetten. Dat past mooi in het taalbeleid van het Augustinus, waarin lezen een prominente plaats heeft. Marjonne Wissink, docent Engels, is lid van de taalcommissie die het taalbeleidsplan van de school heeft geschreven.
‘Veerkracht en mentale gezondheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid’
Artikel
•
27 juni 2024
Afgelopen week zijn diverse publicaties verschenen naar aanleiding van het nieuwe HBSC-onderzoek (Health Behaviour in School-aged Children), een grootschalig internationaal welzijns- en gezondheidsonderzoek dat elke vier jaar wordt gehouden onder 11- tot 16-jarige scholieren. Het beeld in heel Europa is dat de mentale gezondheid van jongeren in de afgelopen jaren verder achteruit is gegaan. Wat kun je hier als school nu mee? De VO-raad wil graag een recent verschenen artikel uitlichten, waarin Anne-Laura van Harmelen (hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht aan de Universiteit Leiden) en Marloes Kleinjan, (bijzonder hoogleraar Youth Mental Health Promotion aan de Universiteit Utrecht en programmahoofd Jeugd bij het Trimbos-instituut) ingaan op deze vraag.
“Hoe ver ga je met digitalisering en met AI? Daar moeten we wel over nadenken"
Praktijkvoorbeeld
•
26 juni 2024
Stichting Keizer Karel wil zijn leerlingen optimaal voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst. En dat die toekomst digitaal is beseffen ze daar heel goed. Ontwikkelingen rondom digitalisering brengen ook uitdagende vraagstukken met zich mee. Deelnemen aan het leertraject Regie op Digitalisering ‘23/’24 zag Arend Smit, bestuurder van Stichting Keizer Karel, als een kans om te kunnen aanhaken bij actuele ontwikkelingen op digitaal gebied.
Een ontdekkingsreis naar leidinggeven
Artikel
•
25 juni 2024
Voor veel docenten is lesgeven het allermooiste dat er is. Maar ook als docent zijn er genoeg mogelijkheden om door te groeien. Dit ondervond Maarten van Heijningen, docent maatschappijleer en -wetenschappen aan het d’Oultremont College in Drunen. Met spoed was er iemand nodig als teamleider vwo, en Maarten wierp zich hiervoor op. Zo zette hij zijn eerste stap richting het teamleiderschap.
Aandacht voor de mens: “Daar kunnen wij nog van leren”
Artikel
•
25 juni 2024
“Als je al zolang in het onderwijs zit, is het heel leuk dat je buiten de onderwijssector bij drie heel andere branches en werkomgevingen kunt kijken. Ik was daar erg benieuwd naar. Het heeft mij wel wat opgeleverd: een frisse blik hoe het daar aan toe gaat. Heel leerzaam en het brengt je op andere ideeën.” Aan het woord is Yolande de Beer, bestuurder van PCPO Barendrecht en Ridderkerk over haar deelname aan het intersectoraal besturenprogramma.
Intervisie: een gouden leerproces
Artikel
•
25 juni 2024
Hoe kun je doorgroeien als schoolleider en wat leer je van werkvormen zoals intervisie en andere schoolleiders? De antwoorden op deze elementaire vragen - en de toegevoegde waarde en inzichten die het oplevert - licht Hugo Vos toe in dit interview. Vos is locatiedirecteur van het Nuborgh College Veluvine in Nunspeet en volgde het leertraject Beginnend Eindverantwoordelijk Schoolleider van de VO-academie. Hoe ervaarde hij het traject?
Waardevermeerdering creëren als leider van een team
Artikel
•
24 juni 2024
“Ik vond het een prettig traject. De sprekers waren heel inspirerend, de keynote was een goed startmoment en met elkaar in de intervisie allerlei casussen doorakkeren leerzaam”. Aan het woord is Tijs Gerritsen, afdelingsleider van de havo-afdeling op het Oosterlicht College in Nieuwegein. Hij volgde het leertraject Beginnend schoolleider en blikt terug op zijn ervaringen.
Hoezo hiërarchie? Nieuwe, eigentijdse en zinnige performancegesprekken voor leidinggevenden | VO-praat met Evert Hatzmann
Video
•
24 juni 2024
In deze aflevering spreekt Evert Hatzmann - auteur van bestseller ‘Hoezo Hiërarchie?’ - over eigentijdse gesprekken op de werkvloer tussen medewerkers en leidinggevenden. Hoe kom je tot verbondenheid en affectie?
"Mensen ontwikkelen beter wanneer zij daar de ruimte en eigenaarschap over krijgen" - Thijs Habraken, adjunct-directeur
Artikel
•
21 juni 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Blog Henk Hagoort: Basis-waardigheden
Blog
•
19 juni 2024
Wat als Dounia en Ariya het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet zouden lezen? Dat vraag ik me af wanneer beide leerlingen van 15 jaar oud ons rondleiden door hun school in de Haagse Schilderswijk. Hun Nederlands is goed genoeg om het te kunnen lezen. Ze zijn beiden anderhalf jaar in Nederland en het is verbluffend hoe goed ze het Nederlands beheersen.
Commissie Code Goed Onderwijsbestuur
Artikel
•
18 juni 2024
Op 1 januari 2020 is de commissie Code Goed Onderwijsbestuur van start gegaan. Deze commissie heeft een tweeledige opdracht:
Aanpak digitale veiligheid bij vereniging OMO: 'Verantwoordelijkheid kun je niet outsourcen’
Praktijkvoorbeeld
•
11 juni 2024
Digitale veiligheid is in het onderwijs van cruciaal belang. Leerlingen, ouders en medewerkers vertrouwen ons immers hun gegevens toe. Maar wat is ‘veilig genoeg’? Vereniging OMO heeft een organisatiebrede aanpak voor al haar (ruim zestig) scholen in Noord-Brabant.
"Gun jezelf de tijd om te blijven kijken" - Bo Gertsen, adjunct-directeur
Artikel
•
10 juni 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Blog Henk Hagoort: Wie vertelt het de ouders?
Blog
•
05 juni 2024
‘Eventuele spanningen of geldzorgen thuis mogen zich niet vertalen naar het klaslokaal. Voor veel leerlingen kan een schoolmaaltijd dan ook een enorm verschil maken.’ Dat schreef minister Wiersma in maart 2023 aan de Kamer. Wanneer we ons zorgen maken over basisvaardigheden en gelijke kansen, dan moeten we er in ieder geval voor zorgen dat alle kinderen met een volle maag aan de schooldag beginnen en zich kunnen concentreren op het leren. Wiersma maakte daarom in 2023 100 miljoen euro vrij en verscheen trots in de krant met foto’s waarop hij samen met leerlingen aan het schoolontbijt zit.
Zó komt de examencommissie in positie
Artikel
•
05 juni 2024
Stevig, deskundig én onafhankelijk: zo ziet de ideale examencommissie eruit. Maar wie zet je er dan in? En hoe komt zo’n commissie goed in positie? Drie scholen vertellen.