• VO in cijfers & Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2
  • Onderwerpen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over De VO-raad
    • Pers
    • Contact en helpdesk
    • VO in cijfers & Sectorrapportage
    • Contact en helpdesk
    • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2

    Artikelen

    Shape Created with Sketch.
    filters Page 1 Copy 2 Created with Sketch.
    Filter:
    Jaar
    Bekijk meer
    Aantal resultaten: 515

    Vacature Projectmedewerker Digitalisering (hbo/wo - 0,6 fte)

    Vacature • 25 januari 2023
    De VO-raad en PO-Raad zijn voor de periode van 1 maart tot 31 december 2023 op zoek naar een slagvaardige projectmedewerker voor het project ‘Veilig en doordacht digitaliseren’.

    Femke Geijsel: ‘Hoe mooi zou het zijn als je een vernieuwing kunt onderbouwen met eigen data?’ 

    Artikel • 24 januari 2023
    Onderwijskwaliteit gaat niet alleen over leerprestaties, maar ook over de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. In het basisonderwijs wordt dit vastgelegd in het leerlingvolgsysteem, op middelbare scholen niet. Volgens onderzoeker Femke Geijsel is ook in het voortgezet onderwijs systematische registratie nodig om aan onderwijskwaliteit en -vernieuwing te kunnen werken. Tijdens corona ontwikkelde ze met onderzoekers en scholen de NPO-Schoolscan om het welzijn van leerlingen in kaart te brengen. 

    Samen een idee kiezen, omarmen en vormgeven: zo ontwikkelt de NXT-dag zich op De Goudse Waarden

    Praktijkvoorbeeld • 23 januari 2023
    Hoe kunnen we leerlingen motiveren meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces? Vanuit deze vraag ontwikkelde De Goudse Waarden de NXT-dag. “De leerlingen leren omgaan met de vrijheid en grijpen hun kans.”

    Helpdesk beantwoordt: Wanneer moet voor toelating van kinderen een onderwijsnummer worden aangevraagd?

    Artikel • 19 januari 2023
    De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag wanneer scholen voor toelating van kinderen een onderwijsnummer moeten aanvragen?

    Leerdoelgerichte rubrics helpen leerlingen groeien

    Praktijkvoorbeeld • 19 januari 2023
    Toetsen voor een cijfer? Leerlingen van het Marcanti College (vmbo/havo) krijgen er pas in het derde leerjaar mee te maken. De school werkt liever met rubrics omdat die veel beter laten zien waar leerlingen staan en wat ze nog te doen hebben. “Bij ons draait het onderwijs om groeikansen en zo hebben we ook de toetsing ingericht”, zegt adjunct-directeur Linda Spierings.

    Handreiking smartphonebeleid op school

    Handreiking • 16 januari 2023
    Smartphones in de klas, verbieden of toestaan? Scholen zijn niet geholpen bij een eenzijdig antwoord, het gaat juist om het maken en volgen van integraal beleid dat past bij de school. Bovendien is het belangrijk om in te zetten op zelfregulering van leerlingen als het gaat om het gebruik van hun smartphone. Dat staat in de publicatie ‘Schoolbeleid voor smartphones’, een initiatief van Kennisnet en de VO-raad.

    Vier nieuwe leden gezocht voor de commissie Code Goed Onderwijsbestuur VO

    Vacature • 12 januari 2023
    Binnen de Commissie Code Goed Onderwijsbestuur VO zijn vier plaatsen vrijgekomen. Bestuurders die interesse hebben om toe te treden tot deze commissie worden van harte uitgenodigd voor 6 februari aanstaande hun belangstelling kenbaar te maken.

    Een formatieve cultuur met behulp van RTTI en OMZA: acht tips van het Emelwerda College

    Praktijkvoorbeeld • 09 januari 2023
    Wat in 2018 begon met een pilot formatief evalueren op het Emelwerda College, groeide uit tot de ontwikkeling van een feedbackcultuur waar formatief handelen in alle klassen centraal staat. Afdelingsleider Marja Dragt blikt terug én vooruit. De school wil nu onderzoeken of en hoe ze de ondersteunende instrumenten RTTI en OMZA in de bovenbouw kan implementeren.

    Kim Groothuis: ‘Het maakt uit of je als leraar trots bent op wat je doet’ 

    Artikel • 09 januari 2023
    Kim Groothuis (26) is leraar Nederlands op vmbo-school De Marke, Locatie Zuid in Deventer. Ze staat al sinds haar twintigste voor de klas. Aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen en het inzetten van digitale leermiddelen vindt ze essentiële onderdelen van het leraarsvak. Daarom volgt ze geen standaard lesmethode: “Techniekleerlingen willen geen teksten over paarden lezen.”

    Kaartenset Beroepsstandaard schoolleiders VO

    Artikel • 01 januari 2023
    Deze kaartenset geeft een praktische uitwerking om de beroepsstandaard in de dagelijkse praktijk te benutten. Het is bedoeld als een speelse manier om je de beroepsstandaard eigen te maken, gezamenlijk het gesprek erover aan te gaan met collega’s en als managementteam de brede blik op leiderschap in een school te bespreken.

    Q&A CAO 2022/2023

    Artikel • 22 december 2022
    Op 22 juni 2022 hebben sociale partners een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe CAO VO 2022/2023. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over deze cao.

    Ilse van Eekelen: ‘We willen als bestuurders nu samen met de gemeente een nieuw Integraal Huisvestingsplan schrijven’ 

    Artikel • 19 december 2022
    Ilse van Eekelen is sinds 2019 bestuurder van Scholengroep Over- en Midden-Betuwe (SGOMB). Zij werkt nauw samen met andere bestuurders in de regio op het gebied van huisvesting. De nieuwste sectorrapportages PO en VO laten zien dat veel schoolgebouwen in Nederland zijn verouderd en dat 80% een binnenklimaat heeft dat niet voldoet aan de normen. Van Eekelen trekt op met andere bestuurders om gemeentes te overtuigen van het belang van goede, eigentijdse onderwijshuisvesting. ‘Het idee van klaslokalen langs een gang is achterhaald.’ 

    Blog Henk Hagoort: Druk

    Blog • 15 december 2022
    We naderen het einde van 2022. Ik weet dat jullie richting de Kerst allemaal heel druk zijn en realiseer me hoeveel het afgelopen jaar van iedereen binnen de scholen gevraagd heeft. Ik wil mijn waardering uitspreken voor jullie inzet en doorzettingsvermogen. Want het was nogal een jaar! We begonnen het jaar nog volop in coronatijd. Velen van ons hadden misschien de verwachting dat het na corona weer normaal zou worden. Ook in de scholen. Nu, aan het einde van het jaar, weten we wel beter. De druk is niet minder maar groter geworden. Ik schrik er zelf van wanneer ik op een rijtje zet wat er op leraren, medewerkers en schoolleiders afkomt. Hierbij een beknopt ‘jaaroverzicht’.

    Samen het wiel uitvinden: deelnemers webinar ‘Scholen en armoede’ delen tips

    Artikel • 08 december 2022
    Hoe kunnen we armoede signaleren, hoe kunnen we leerlingen en hun ouders die hiermee te maken hebben ondersteunen, wat kan en moet de rol van de school hierbij zijn? Met de toenemende armoedeproblematiek in onze samenleving hebben alle scholen in Nederland – in meer of mindere mate – momenteel met dit soort vraagstukken te maken. In de zoektocht naar antwoorden en goed beleid op dit vlak, kan het waardevol zijn om binnen de sector tips en goede aanpakken uit te wisselen en zo samen het wiel uit te vinden. En dat is precies wat ruim 70 onderwijsprofessionals deden tijdens het webinar ‘Scholen en armoede’ van de VO-raad, op 17 november jl. Een aantal veelgenoemde tips uit dit webinar willen we via onze website breder delen.

    Sectorrapportage 2022: wat vinden betrokkenen uit het onderwijs belangrijk?

    Artikel • 07 december 2022
    Op 10 november presenteerden de PO-Raad en de VO-raad de sectorrapporages PO en VO 2022 met onder meer cijfers over het lerarentekort, kansengelijkheid, onderwijs op maat en het welbevinden van leerlingen. Het is de tweede sectorrapportage in deze vorm. We spraken erover met diverse onderwijsprofessionals zoals bestuurders, docenten en experts buiten de school. De komende weken zullen er meer interviews verschijnen.

    Harald Huijssoon: ‘Schoolleider zijn is een ambacht’ 

    Artikel • 05 december 2022
    De schoolleider heeft een belangrijke rol als het gaat om onderwijskwaliteit, zo staat in de Sectorrapportage VO. Harald Huijssoon, locatiedirecteur van het Bonhoeffer College in Enschede, is zich daar terdege van bewust: ‘Je kunt, nee, móet het verschil maken.’ 

    Landelijk netwerk voor HR-functionarissen

    Artikel • 01 december 2022
    De VO-raad heeft een netwerk opgezet voor HR-functionarissen in het voortgezet onderwijs, van wie het schoolbestuur lid is van de VO-raad. Bij deelname aan dit netwerk krijg je meer informatie over recente ontwikkelingen rond werkgeverszaken en professionalisering van de schoolorganisatie (onder meer CAO VO, banenafspraak, arbeidsrecht, lerarentekort, strategisch hrm), kan je praktijkvoorbeelden en oplossingen delen met collega’s uit het veld én kan je de VO-raad van input voorzien rond deze thema’s.

    Videoportretten: burgerschapsonderwijs op diverse scholen

    Video • 30 november 2022
    Sinds augustus 2021 zijn scholen verplicht om doelgericht, samenhangend en herkenbaar burgerschapsonderwijs aan te bieden. Om scholen te informeren en vooral ook te inspireren op dit vlak, zijn vanuit het project 'Burgerschap vo' van de VO-raad videoportretten gemaakt van scholen, die bij de inrichting van hun burgerschapsonderwijs gebruikmaken van wetenschappelijke inzichten.

    Presentaties workshop VO-congres 2022

    Artikel • 29 november 2022
    Een van de belangrijkste onderdelen van het VO-congres zijn de workshops. Hieronder kunt u de presentaties (terug)zien die we kunnen delen. Meer zullen de komende dagen volgen. De presentaties zijn niet voor commercieel gebruik bedoeld.

    Gespreid leiderschap in een groeiende school is een continu leerproces

    Praktijkvoorbeeld • 28 november 2022
    Hoe zorg je ervoor dat het leiderschap gespreid blijft als de school en het lerarenteam groeien? Met achttien nieuwe collega’s zijn ze op ALASCA​​ op zoek naar de juiste aanpak.

    Speech Henk Hagoort en Ingrid de Bonth, VO-congres 2022

    Artikel • 23 november 2022
    Hieronder kan je de speech van Henk Hagoort (voorzitter VO-raad) en Ingrid de Bonth (vicevoorzitter VO-raad) op het VO-congres 2022, in zijn geheel teruglezen. Ook vind je hier de video's die deel uitmaakten van deze speech.

    Impressie VO-congres 2022: vlinders, vertrouwen en verantwoordelijkheid

    Artikel • 23 november 2022
    Als een rups die zich langzaam ontpopt tot een mooie vlinder, zo omschreef Kajal Makhanlal, leerling van het Stanislas College in Delft, haar ontwikkeling op de middelbare school. Deze metafoor kwam herhaaldelijk terug tijdens het VO-congres 2022, in de plenaire opening, lezingen en workshops. Sprekers als Marcel van Herpen (pedagoog) herinnerden de aanwezigen aan het belang van leerlingen echt zien en hen vragen naar hun ambities en behoeften, om het onderwijs hier vervolgens op aan te kunnen passen. Afsluiter Gregory Sedoc (voormalig Olympisch atleet), stelde in een persoonlijk verhaal: “Sport was voor mij meer dan bewegen, het ging om gezien worden, mijn dromen waarmaken en het gevoel van waardering en eigenwaarde dat ik eruit haalde. Het onderwijs kan hetzelfde betekenen voor leerlingen.”

    Edith Hooge: ‘Niet elk kind heeft dezelfde kans op goed onderwijs’

    Artikel • 22 november 2022
    De Onderwijsraad ziet dat ons onderwijs onder druk staat. Dalende leerlingenprestaties, groeiende lerarentekorten en toenemende kansenongelijkheid vragen nú onze aandacht, zegt Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad. De data van de nieuwste Sectorrapportage weerspiegelen deze zorgwekkende ontwikkelingen. De Onderwijsraad bracht over deze belangrijke thema's de afgelopen maanden meerdere adviezen uit.

    Blog Henk Hagoort: Boemerang

    Blog • 17 november 2022
    Vorige week presenteerden we als VO-raad en PO-Raad gezamenlijk de sectorrapportage 2022 aan de Vaste Kamercommissie Onderwijs. Deze sectorrapportage geeft op data gebaseerde informatie over de belangrijkste ontwikkelingen in onze sector. We konden de Kamerleden bijvoorbeeld met cijfers laten zien dat het stapelen van diploma’s na jaren van daling weer wat stijgt, dat te veel schoolgebouwen sterk verouderd zijn en dat onze overhead beperkt is.

    VO-magazines

    Artikel • 16 november 2022
    Hieronder vindt u een aantal recente jaargangen van het VO-magazine:

    Mireille Ollivieira: "Zie de kleur!"

    Artikel • 15 november 2022
    In de Bijlmermeer, later bekend als Amsterdam-Zuidoost, waren de sociale scheidslijnen in de jaren zeventig scherp getrokken. Rijkere witte mensen woonden in de laagbouw, de rest in de hoogbouw. Mireille Ollivieira, kind van zwarte Surinaamse ouders, hoorde bij die rest. Natuurlijk was zij zich van jongs af aan bewust van het verschil. Juist daardoor is ze nu in staat om als trainer/coach het verschil te maken voor witte schoolbesturen die meer kleur willen krijgen.

    VO-raad presenteert de nieuwe Sectorrapportage VO 2022

    Artikel • 10 november 2022
    De VO-raad heeft de Sectorrapportage 2022 VO gepresenteerd. Op basis van cijfers rond thema’s als het lerarentekort, onderwijs op maat, kansenongelijkheid, het welbevinden van leerlingen en financiële reserves laten we zien hoe het vo ervoor staat. We vertellen ook welke oplossingsrichtingen we zien voor vraagstukken als het lerarentekort, huisvesting en kansenongelijkheid.

    “Kansenongelijkheid zit ingebakken in het huidige onderwijssysteem”

    Artikel • 10 november 2022
    In de Sectorrapportage is dit jaar een apart hoofdstuk gewijd aan kansengelijkheid. Daarin zijn uitstel van selectie en onderadvisering belangrijke thema’s. Mariëtte Hamer houdt zich in haar loopbaan in verschillende rollen bezig met kansengelijkheid. De Sociaal-Economische Raad (SER) bracht in 2021 onder voorzitterschap van Hamer het advies ‘Gelijke kansen in het onderwijs. Structureel investeren in kansengelijkheid voor iedereen’ uit. Hamer is lid van de Maatschappelijke Adviesraad van de PO-Raad en voorzitter van het algemeen bestuur van Stichting BOOR in Rotterdam, dat 75 scholen onder haar hoede heeft.

    In korte tijd een onderwijsverandering doorvoeren? ‘Laat feedback leidend zijn’

    Praktijkvoorbeeld • 09 november 2022
    Een ingrijpende onderwijsverandering doorvoeren zonder een lang ontwikkeltraject vooraf? Het kan, weet het Rotterdamse Emmauscollege. De school voerde na 6 maanden voorbereiden een compleet nieuw rooster in, ínclusief keuzeuren. Door feedback en goede evaluaties werd de verandering een succes. “Ik zou het achteraf niet anders doen.”

    Stichtse Vrije School: ‘Durf je PTA een eigen invulling te geven’

    Praktijkvoorbeeld • 09 november 2022
    De Stichtse Vrije School (mavo/havo/vwo) had al een schooleigen schoolexamen lang voordat dit een begrip werd. Dat is kenmerkend voor het vrijeschoolonderwijs, zegt schoolexamencoördinator Wisse de Blaauw: “We werken aan de brede ontwikkeling van de leerling en dat laten we terugkomen in de afsluiting.”

    Begin op tijd met digitale veiligheid, haak aan bij lopende initiatieven

    Artikel • 03 november 2022
    Van ‘niet meer weg te denken’ naar ‘doordacht inzetten’: dat is de uitdaging waar het onderwijs wat betreft ICT voor staat. Nieuwe kansen dienen zich aan in de vorm van intelligente technologie, maar intussen nemen de veiligheidsrisico’s toe. Het komende halfjaar ontwikkelt de sector een normenkader om de digitale veiligheid van leerlingen en medewerkers te vergroten. Zorg dat je bestuur daar klaar voor is, adviseren de bestuurders uit de adviesgroep Regie op ICT: haak nu alvast aan bij lopende initiatieven.

    Blog Henk Hagoort: Code rood

    Blog • 03 november 2022
    Afgelopen week was ik een paar dagen in Finland met minister Wiersma en een divers gezelschap uit funderend onderwijsland. Er gaan naar mijn weten al jaren allerlei onderwijsgroepen naar Finland om te leren van het Finse succes. De Finnen scoren traditioneel hoog in de PISA-scores, kennen geen Onderwijsinspectie en er werken in het hele funderend onderwijs alleen masteropgeleide docenten, die maatschappelijk hoog in aanzien staan. En last but not least: alle leerlingen zitten ongeacht hun achtergrond of ‘special needs’ in dezelfde klassen. Jaloersmakend natuurlijk.

    Helpdesk beantwoordt: wat gebeurt er met het pb-budget dat eerder gespaard is?

    Artikel • 02 november 2022
    De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag wat er gebeurt met het pb-budget dat eerder gespaard is op grond van artikel 7.2 lid 2 sub b CAO VO 2021.

    Helpdesk beantwoordt: mogen we afspraken over ouderschapsverlof met ouders met kinderen ouder dan vier jaar honoreren?

    Artikel • 02 november 2022
    De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of scholen reeds gemaakte afspraken over ouderschapsverlof met ouders met kinderen ouder dan vier jaar mogen honoreren.

    “Financiële educatie moet een normaal iets zijn”

    Praktijkvoorbeeld • 27 oktober 2022
    Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB) startte ruim twee jaar geleden in samenwerking met stichting Humanitas met een financieel loket, waar leerlingen en hun ouders terechtkunnen voor financiële informatie en advies. Een initiatief dat met de toenemende armoedeproblematiek, maar ook daarvoor al, van grote meerwaarde blijkt. “Het biedt op een laagdrempelige manier steun aan ouders en leerlingen in (dreigende) armoede,” aldus Maryse Knook, directeur-bestuurder van de school. “Maar ook voor andere leerlingen is het belangrijk; in de nabije toekomst komt er financieel heel veel op hen af. Elke school heeft er absoluut een rol in om hen hier goed op voor te bereiden.”

    Alle schoolkosten afgeschaft op Praktijkschool de Brug

    Praktijkvoorbeeld • 20 oktober 2022
    Praktijkschool De Brug, een kleine zelfstandige school in Zaltbommel, heeft de knoop doorgehakt: ouders betalen niet meer mee aan de schoolkosten. Geen vrijwillige bijdrage en ook geen verplichte schoolkosten. Zonder financiële drempels hebben alle leerlingen evenveel kansen om hier naar school te gaan.

    Helpdesk beantwoordt: is de regeling seniorenverlof gewijzigd door de extra 40 uur individueel keuzebudget?

    Artikel • 19 oktober 2022
    De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of de regeling voor seniorenverlof is gewijzigd door de toevoeging van extra 40 uur individueel keuzebudget?

    Webinar Didactief over diep lezen

    Video • 16 oktober 2022
    Het begrijpend leesniveau van Nederlandse leerlingen daalt hard. Wat kunnen we doen om het tij te keren? In dit webinar geven hoogleraar Eliane Segers (UT) en leerkracht en leesexpert Heleen Bührs (Alan Turingschool) je inzichten uit wetenschap en praktijk. Vol concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt op je eigen school.

    ‘Meer kleur in het schoolexamen’ - Acht praktijkvoorbeelden van schooleigen examenkeuzes

    Praktijkvoorbeeld • 13 oktober 2022
    Het schoolexamen biedt, anders dan het centraal examen, scholen de ruimte om binnen en naast de voorgeschreven stof in de examenprogramma’s eigen keuzes te maken. Een toenemend aantal scholen gebruikt steeds meer van deze ruimte en doet daarmee recht aan een breed curriculum en/of aan de onderwijsvisie. De wijzigingen in het voormalige Eindexamenbesluit (sinds 1 augustus 2022 opgenomen in de WVO 2020 en het Uitvoeringsbesluit WVO) ondersteunen deze ontwikkeling. Hoe kan zo’n schooleigen invulling eruitzien? Lees hier een greep uit de praktijkvoorbeelden.

    Portfolio en assessment: onderzoekend leren in het schoolexamen

    Praktijkvoorbeeld • 13 oktober 2022
    Bij De Nieuwste School in Tilburg loopt onderzoekend leren als een rode draad door het onderwijs. Voor havo/vwo-leerlingen met een natuurprofiel komt dit onder meer terug in het schoolexamen nlt. De leerlingen stellen een portfolio samen met bewijzen van hun onderzoeksvaardigheden en voeren daarover een assessmentgesprek.

    Een nieuw platform voor schoolleiders

    Artikel • 11 oktober 2022
    Jezelf verder ontwikkelen, elkaar inspireren, bespreken wat je belangrijk vindt voor de kwaliteit en ontwikkeling van het onderwijs en je samen hard maken voor de middelen die daarvoor nodig zijn: die mogelijkheden biedt een nieuw schoolleidersplatform dat wordt opgezet door de VO-raad en het Schoolleidersregister VO (SRVO). Deelnemers kunnen er ook ontdekken welke thema’s op meer scholen spelen en thema’s waar nodig landelijk agenderen. Drie kartrekkers vertellen wat zij van het platform verwachten en aan welk thema zij werken. Artikel uit het VO-magazine, oktober 2022.

    Helpdesk beantwoordt: hoe wordt de jaarlijkse uitkering van €275 voor het OOP berekend?

    Artikel • 05 oktober 2022
    De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag hoe de jaarlijkse uitkering van €275 voor het OOP wordt berekend?

    Hoe visitaties bevestiging, inspiratie en steun bieden bij Fricolore

    Praktijkvoorbeeld • 03 oktober 2022
    Een intensiever mentoraat is één van de resultaten van het nieuwe visitatieproject van onderwijsgroep Fricolore. Hoe pakken ze de visitaties aan en wat is de meerwaarde van visitaties binnen samenwerkingsverbanden? Bestuurder Joost Visser en schoolleider Dirk-Jan Dekker vertellen.

    Maatwerk: wat kan en mag?

    Artikel • 21 september 2022
    Met maatwerk kunt u meer ruimte aan talentontwikkeling en persoonlijke kwaliteiten van leerlingen geven: laat álle leerlingen presteren in eigen tempo en naar eigen kunnen, van praktijkonderwijs tot vwo. Welke mogelijkheden zijn er om uw leerlingen maatwerk aan te bieden?

    Helpdesk beantwoordt: is er recht op compensatie als bijzonder verlof in weekend of vakantie valt?

    Artikel • 21 september 2022
    De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of een medewerker recht heeft op compensatie van kortdurend bijzonder verlof (artikel 15 CAO VO) indien de betreffende bijzondere gebeurtenis in het weekend of in de vakantie valt.

    Leernetwerk 'Onderwijsontwikkeling stimuleren met technologie'

    Artikel • 20 september 2022
    Hoe draagt technologie op jouw school bij aan onderwijsontwikkeling? Hebben jullie hier op school al stappen in gezet? En wil je nog meer leren over hoe je dit goed implementeert in de school? Dan is dit leernetwerk - dat van start gaat op 22 november in de regio Utrecht - iets voor jou!

    Blogs VO-raad voorzitter Henk Hagoort

    Artikel • 15 september 2022
    Op deze pagina vindt u een overzicht van alle blogs van VO-raad voorzitter Henk Hagoort.

    Met succes ontwikkelen? Uit onderzoek blijkt: draagvlak, eigenaarschap en leiderschap maken het verschil

    Praktijkvoorbeeld • 15 september 2022
    Twee nieuwe onderwijsontwikkelingen binnen één school: het bèta-leerplein is een succes, de invoering van keuzewerktijd niet. Het verschil? Het leerplein is ontwikkeld vanuit een professionele leergemeenschap. Lees waarom deze aanpak het verschil maakt.

    Formatief werken? Begin klein en neem de tijd!

    Praktijkvoorbeeld • 06 september 2022
    Aan de slag met formatief werken? Begin klein, ontwikkel een gezamenlijke taal en neem de tijd om een goede basis te leggen. Dat is wat Corné Dekker en Rob van Tol leerden van de pilot ‘formatief werken’ op Lyceum Oudehoven.

    Vergaderdata Adviesraad Schoolleiders (AS) VO-raad

    Artikel • 05 september 2022
    De Adviesraad Schoolleiders (AS) van de VO-raad komt zes keer per schooljaar bij elkaar.
    1 2 3 4 5 ... Volgende Laatste
    logo Created with Sketch.
    • Contact en helpdesk
    • Pers
    • summary (en)
    • Privacy Statement
    Volg ons op:
    Group Created with Sketch. Shape Created with Sketch.