Vacature in de auditcommissie
Vacature
•
12 februari 2025
De auditcommissie van de VO-raad heeft een vacature. Vind je het leuk om actief mee te denken en te praten over de koers en het financieel beleid van de vereniging? Heb je kennis van financieel beleid en beheer, maar ook van bedrijfsvoering en besluitvorming in de vereniging? Dan nodigen we je uit om je aan te melden voor de auditcommissie.
Bouwen aan vertrouwen
Blog
•
12 februari 2025
Vandaag is een belangrijke dag voor het Nederlandse onderwijs. De Tweede Kamer debatteert over het thema ‘sturing’ in het stelsel. Weinig leerlingen zullen vanmorgen zijn opgestaan met de vraag hoe dit debat afloopt, maar menig onderwijsbestuurder stelt zich die vraag wel. Zij spelen namelijk een cruciale rol in ons onderwijsstelsel. Het debat in de Kamer gaat voor een belangrijk deel over hen en over het vertrouwen dat de politiek in onderwijsbestuurders heeft.
'Onderwijs op maat eenvoudiger door digitalisering'
Praktijkvoorbeeld
•
10 februari 2025
Welke betekenis heeft digitalisering voor het onderwijs? Peter de Visser, bestuurder van VOMEO heeft hierop een duidelijke visie. “Als school heb je een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Je kunt digitalisering echt niet meer wegcijferen.” Ga mee in gesprek over de meerwaarde van een monitor en hoe digitalisering helpt bij het personaliseren van het onderwijs.
Vacature: Projectsecretaresse (28 uur)
Vacature
•
06 februari 2025
Ben jij een gedreven en servicegerichte secretaresse die graag in teamverband werkt, maar ook zelfstandig je weg vindt? En zorg jij er graag voor dat de administratieve ondersteuning op rolletjes loopt? Dan is de functie van Projectsecretaresse bij de VO-raad wellicht iets voor jou!
Helpdesk beantwoordt: Is 5 mei (Bevrijdingsdag) voor werknemers een standaard vrije dag?
Artikel
•
05 februari 2025
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of 5 mei (Bevrijdingsdag) een standaard vrije dag voor werknemers is.
Sneak-preview katern 'Een school om (op) te bouwen'
Artikel
•
03 februari 2025
Een gebouw is meer dan muren, vloeren en ramen. Voor leerlingen, leraren en schoolleiders is het de plek waar ze een groot deel van de dag doorbrengen. Daarom moeten leerlingen en personeel zich thuis voelen om optimaal te leren en werken. Een goed schoolgebouw dat onderwijsadaptief, inclusief, gezond, duurzaam en betaalbaar in de exploitatie is zorgt daarvoor.
Blogs VO-raad voorzitter Henk Hagoort
Blog
•
30 januari 2025
Op deze pagina vind je een overzicht van alle blogs van VO-raad voorzitter Henk Hagoort.
Monitor Digitalisering Onderwijs
Artikel
•
30 januari 2025
De Monitor Digitalisering Onderwijs geeft schoolbestuurders, schoolleiders en ICT-coördinatoren inzicht in de stand van zaken van digitalisering op scholen én die van de sector als geheel. De monitor gaat in op de verschillende thema’s van ICT in het funderend onderwijs.
Blog Henk Hagoort: Onderwijsregio’s en de Haagse politiek
Blog
•
30 januari 2025
Deze week kwamen de vertegenwoordigers van 18 onderwijsregio’s uit het voortgezet onderwijs bijeen in Utrecht. Centrale vragen waren: waar staan we met de onderwijsregio’s, wat levert het op en wat is de volgende stap? Het was een inspirerende bijeenkomst. Tegelijk vond er vorige week in de Tweede Kamer een fel debat plaats over een motie van de Kamerleden Soepboer (NSC) en Ceder (CU) over onderwijsregio’s. Er vielen woorden als ‘kleuterklas’. De vraag was of de bewindspersoon deze motie over onderwijsregio’s nu wel of niet had uitgevoerd en in hoeverre de Kamer serieus genomen werd.
Boekrecensie: Archetypen en leiderschap. Kwaliteiten en schaduwkanten (van Santen)
Artikel
•
28 januari 2025
Leren vragen stellen over het lerarentekort | VO-praat met Marc van der Meer
Video
•
28 januari 2025
In deze aflevering gaat Marc van der Meer, zelfstandig onderzoeker en onafhankelijk adviseur, in op het lerarentekort en hoe we dit vraagstuk op een andere manier kunnen benaderen.
"Een visie op onderwijs geeft voeding aan professionalisering" - Ruud van de Hoef, teamleider
Artikel
•
28 januari 2025
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
“Hoe stiller je wordt, hoe meer je kunt horen” – Mijn eerste jaar als VO-managementcoach
Artikel
•
28 januari 2025
“Zit iedereen op de juiste stoel?” | Interview met Jeanette Warmels
Artikel
•
28 januari 2025
Jeanette Warmels nam 4 jaar geleden als rector van het Cals College deel aan het leertraject Oriëntatie op besturen. De intentie om bestuurder te worden was er toen al, en inmiddels werkt ze 3 jaar als rector-bestuurder bij CSG Willem van Oranje. In haar huidige functie plukt ze vandaag de dag nog steeds de vruchten van het traject dat ze in 2021 volgde. “Door het traject word je je bewust van wat je eigenlijk al weet en kan, het gaf mij nog meer zekerheid om de stap te wagen.”
Helpdesk beantwoordt: mag er afgeweken worden van de CAO VO?
Artikel
•
23 januari 2025
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of je mag afwijken van de CAO VO.
Masterclassreeks inclusief onderwijs
Artikel
•
20 januari 2025
In 2025 organiseren de PO-Academie, de VO-academie en het Steunpunt Passend Onderwijs een masterclassreeks rondom het thema ‘Inclusie’. In 4 verschillende masterclasses gaan we in op verschillende vraagstukken over richting geven aan inclusief onderwijs. Welke onderwijskundige en pedagogische keuzes rond diversiteit en inclusie kun je tegenkomen als schoolleider? Wat is er vanuit onderzoek bekend, en hoe draagt Universal Design for Learning (UDL) bij aan passend onderwijs en gelijke kansen voor iedereen?
Vier sleutels tot succes voor een effectieve examencommissie
Praktijkvoorbeeld
•
20 januari 2025
Solide en effectief doet de examencommissie van De Meerwaarde wat ze moet doen: signaleren, evalueren en gevraagd en ongevraagd advies geven aan de schoolleiding. Hoe? De examencommissie vertelt wat hun succesfactoren zijn.
Helpdesk beantwoordt: werkzaamheden op therapeutische basis of wenselijk geachte arbeid, wat is het verschil?
Artikel
•
16 januari 2025
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag wat het verschil is tussen werkzaamheden op therapeutische basis en wenselijk geachte arbeid.
Aanvraagformulier maatwerk bestuursverslag 2024
Artikel
•
15 januari 2025
Vraag via onderstaand webformulier de Word-versie aan van de Handreiking Bestuursverslag (Word, invulbaar) (bijgewerkt januari 2025). Je ontvangt daarna een e-mail met de Handreiking. Dit document kun je daarna direct invullen. Optioneel: stuur de ingevulde handreiking naar een vormgever om het in de huisstijl van de schoolorganisatie op te laten maken.
Digitalisering als motregen door de hele organisatie
Praktijkvoorbeeld
•
15 januari 2025
Uitsluitend Apple devices en digitaliseringsvraagstukken druppelsgewijs de organisatie inbrengen: dat stichting Ambion een eigen kijk heeft op innovatie en digitalisering, mag duidelijk zijn. Sijbrand Dijkstra, beleidsadviseur onderwijs, innovatie en ICT, vertelt over de manier waarop de (basis)scholengemeenschap in de regio Heerenveen en Joure georganiseerd is en hoe een landelijke monitor het benodigde inzicht geeft.
Het Greijdanus heeft een auctoraat: “Je wilt naar die cyclische manier van kennisgedreven werken”
Praktijkvoorbeeld
•
08 januari 2025
Het Greijdanus - met vestigingen in Zwolle, Hardenberg, Meppel en Enschede - heeft een auctoraat: een plek voor praktijkgericht onderzoek binnen de school. Auctor Hans Vogelzang onderzoekt hoe brede vorming meer ingebed kan worden in het onderwijs. “In het onderwijs zijn we goed in het initiëren van ideeën. Maar wat we lastig vinden is om na te gaan wat het effect van iets is. Een auctoraat kan daaraan bijdragen.”
“Het goede gesprek: daar draait het om als teamcoach”
Praktijkvoorbeeld
•
19 december 2024
Op het Stedelijk College miste verbinding. Zowel tussen de docenten en de schoolleiding als tussen de docenten onderling. De schoolleiding pakte daarom enkele jaren geleden de organisatiestructuur aan. Hierin spelen teamcoaches, in plaats van teamleiders, een rol. Een docent, teamcoach en schoolleider vertellen hoe dat bevalt.
Vraag en antwoord CAO VO 2024/2025
Artikel
•
18 december 2024
Op 18 december 2024 hebben de sociale partners een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe CAO VO 2024/2025. Hieronder vind je de meest gestelde vragen over het onderhandelaarsakkoord.
Boekrecensie: De bestuurssecretaris: essentieel voor excellent bestuur (Kraan)
Artikel
•
17 december 2024
Hoe we voorbij de polarisatie in het gesprek over onderwijs kunnen komen | VO-praat met Gert Biesta
Video
•
17 december 2024
In deze aflevering van VO-praat hoor je Gert Biesta, hoogleraar ‘Educational Theory and Pedagogy’ aan de University of Edinburgh in Schotland en hoogleraar ‘Public Education’ aan Maynooth University in Ierland. Hij gaat in op de vraag: hoe komen we voorbij de polarisatie in het gesprek over onderwijs?
"Het beste van jezelf geven, dat is wat je kan doen" - Harald Huijssoon, rector-bestuurder
Artikel
•
17 december 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Nederland organiseert ICP Council Meeting 2027: impressie van editie 2024 in Mombasa, Kenia
Artikel
•
13 december 2024
Nederland organiseert in 2027 de Council Meeting van de International Confederation of Principals (ICP), een evenement voor schoolleiders van over de hele wereld. Tijd om die organisatie op de kaart te zetten, vinden onze projectmanager Marieke van Tienhoven en inmiddels voormalig voorzitter Karin Wouters. Zij vertellen over hun ervaringen en belevenissen tijdens de editie die afgelopen zomer in de Keniaanse hoofdstad Mombasa werd gehouden.
Digitalisering en goed onderwijs gaan hand in hand
Artikel
•
12 december 2024
“Als bestuurder moet je het onderwerp digitalisering serieus nemen en weten waar je staat. Digitalisering is zoveel meer dan alleen een randvoorwaarde voor goed onderwijs.” Een duidelijke oproep van Frank Tigges, bestuurder van Nestas scholengroep om de Monitor Digitalisering Onderwijs 2025 in te vullen. Samen met beleidsmedewerker Remco van der Sluis vertelt hij over het thema digitalisering binnen de scholengroep en de wijze waarop zij de monitor toepassen.
Praktijkvoorbeeld Carmel: digitale veiligheid vereist nauwe samenwerking tussen Raad van Toezicht en Bestuur
Praktijkvoorbeeld
•
10 december 2024
In een tijd waarin digitale technologieën de ruggengraat vormen van het onderwijs, is digitale veiligheid belangrijker dan ooit. Het waarborgen van deze veiligheid is uitdagend en een nauwe samenwerking tussen de Raad van Toezicht (RvT) en het Bestuur van onderwijsinstellingen kan daarbij erg helpend zijn. Stichting Carmelcollege is een goed voorbeeld van hoe deze samenwerking in de praktijk vorm krijgt. In een uitgebreid interview delen Jan Kees Meindersma, bestuurder bij Carmel, en Oscar van Leeuwen, RvT-lid en voorzitter van de auditcommissie, hun inzichten en ervaringen rondom digitale veiligheid binnen hun schoolorganisatie.
Sectorrapportage VO: trends rondom leren en professionaliseren
Artikel
•
10 december 2024
Een veranderproces onder de loep: Hoe het Broeklandcollege en Emmacollege werken aan pedagogisch klimaat
Artikel
•
09 december 2024
Veranderen vraagt veel van een school. Lef, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, maar ook (veranderkundige) kennis, vaardigheden en middelen. Het veranderproces van het Broeklandcollege en Emmacollege in Heerlen laat zien hoe inzichten uit de praktijk en de wetenschap samen een stevig fundament voor duurzame verandering vormen.
Helpdesk beantwoordt: is er bij een verhuizing van een werknemer recht op doorbetaald verlof?
Artikel
•
05 december 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of een werknemer recht op doorbetaald verlof heeft bij een verhuizing.
Het retroperspectief van beroepsprofiel en accreditatie
Artikel
•
05 december 2024
De ‘wording’ van het beroepsprofiel en accreditatie in retroperspectief zetten is niet alleen terugblikken op wat wel of niet goed ging, maar ook vooruitkijken naar hoe de sector en de beroepsgroep onderwijsbestuurders zich verder ontwikkelen. Een vraaggesprek met scheidend vicevoorzitter Ingrid de Bonth die vanuit de VO-raad deze ‘wording’ in portefeuille heeft.
Regie op digitalisering: 10 lessen
Artikel
•
03 december 2024
Hoe houd je regie op digitalisering in en voor jouw schoolorganisatie? Deze 10 lessen - afkomstig uit het leertraject 'Regie op digitalisering' van de PO-Raad en VO-raad – helpen je op weg. Op 13 maart start een nieuw leertraject; de aanmelding hiervoor staat open.
Helpdesk beantwoordt: heeft de (G)MR een bevoegdheid ten aanzien van de begroting?
Artikel
•
28 november 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of de (G)MR een bevoegdheid heeft ten aanzien van de begroting?
"Als mensen ruimte ervaren en merken dat hun inbreng ertoe doet, dan ontstaat er beweging."- Maaike Bosman, schoolleider
Artikel
•
26 november 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Boekrecensie: Trots op je team! Vliegend van start als teammanager (Ijszenga)
Artikel
•
19 november 2024
Het schoolplein van je dromen: Het François Vatel vmbo betrekt leerlingen bij hun schoolontwikkeling
Praktijkvoorbeeld
•
19 november 2024
Leerlingen betrekken bij schoolontwikkelingen. Hoe doe je dat? Het François Vatel vmbo begon hiermee tijdens de invoering van het flexrooster, en doet het opnieuw bij de herinrichting van het schoolplein. Toch blijkt het een uitdaging om het betrekken van leerlingen structureel bij schoolontwikkelingen in te bedden. Afdelingsleider Erwin van der Meulen vertelt erover.
Betrouwbaar voortgezet onderwijs, hoe kun je dat zichtbaar maken? | VO-praat met Marc Vermeulen
Video
•
19 november 2024
In deze aflevering hoor je Marc Vermeulen, hoogleraar bij TIAS School for Business and Society en lid van het algemeen bestuur van Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Hij gaat in op de meerwaarde van accreditatie in het voortgezet onderwijs.
Vacature vicevoorzitter VO-raad
Vacature
•
15 november 2024
De VO-raad zoekt door het vertrek van Ingrid de Bonth een nieuwe vicevoorzitter. De VO-raad is de vereniging voor en van scholen in het voortgezet onderwijs. De vicevoorzitter vormt samen met de voorzitter het dagelijks bestuur van de vereniging. De VO-raad behartigt de belangen van de sector bij overheid, politiek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisatie en geeft (mede) vorm aan de ontwikkeling van de sector.
Helpdesk beantwoordt: kun je verlof voor een feestdag ruilen voor een feestdag die niet in de cao staat?
Artikel
•
14 november 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of het is toegestaan een feestdag te ruilen voor verlof op een feestdag die niet in de cao genoemd staat?
Een onvoldoende voor burgerschap
Blog
•
13 november 2024
Het kabinet staat onvoldoende voor het vak burgerschap. De toets werd afgelopen dagen afgenomen en die werd niet gehaald. De vaardigheden, die we van alle leerlingen in het onderwijs vragen, beheerst dit kabinet zelf niet. Dat is mijn trieste conclusie na een week van maatschappelijk debat over de gewelddadigheden rond de voetbalwedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv.
Csg Bogerman maakt leerlingmotivatie inzichtelijk
Praktijkvoorbeeld
•
12 november 2024
Het csg Bogerman zag dat leerlingen steeds minder gemotiveerd zijn. Ze wilden daarom inzicht krijgen in waardoor leerlingen gemotiveerd worden én tegelijkertijd handvatten bieden aan docenten. Dit resulteerde in gedegen literatuuronderzoek en interactief praktijkonderzoek met een eindproduct: de Motivatiewaaier.
Hoe om te gaan met spanning of discussie in de klas n.a.v. onrust Amsterdam?
Handreiking
•
11 november 2024
De afgelopen dagen was het behoorlijk onrustig in Amsterdam vanwege spanningen tussen pro-Palestinabetogers en fans van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv. In aanloop naar en na afloop van de voetbalwedstrijd kwam het op meerdere plekken tot gewelddadigheden. Dat leverde nare beelden op. Die beelden en de onrust kunnen natuurlijk vragen en emoties oproepen bij leerlingen. En dat kan weer tot discussies en/of spanning leiden in de klas en op school. Op haar website biedt Stichting School & Veiligheid handvatten en tips over hoe je hiermee om kunt gaan.
Veelgestelde vragen bij de Juridische Helpdesk
Artikel
•
28 oktober 2024
De juridische helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we in deze FAQ antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt.
Helpdesk beantwoordt: mogen ouders de leerlinggegevens inzien die de school over hun kind bewaart?
Artikel
•
28 oktober 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of ouders de leerlinggegevens mogen inzien die de school over hun kind bewaart?
Vragen en antwoorden over de vastgelopen cao-onderhandelingen
Artikel
•
24 oktober 2024
“Elke school moet een brede school willen zijn”
Praktijkvoorbeeld
•
24 oktober 2024
Een brede school zijn kent een boel uitdagingen. Daar is Judith van Biemen, voorzitter van het College van Bestuur bij Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Progresso (SOVOP), realistisch in. Het zijn echter de positieve effecten die brede scholen op de samenleving hebben, waardoor het volgens de bestuurder het allemaal waard is. “Onze scholen moeten de grote gelijkmaker zijn.”
Van ‘t (Eigen) Huis: academie als kweekvijver van talent
Artikel
•
24 oktober 2024
Stichting Quadraam uit regio Arnhem, Liemers en Overbetuwe startte zo’n 7 jaar geleden met haar eigen huisacademie: Quriuz. Medewerkers vanuit alle 14 scholen – docenten, OOP’ers en leidinggevenden – maken hier gebruik van de expertise en talenten van hun collega’s om te netwerken en verder te professionaliseren. Wij spraken trainer Babs Hermsen, Hans de Reus (HR-directeur) en Lizanne Hompe (HR&O-netwerkpartner). We lichten de huisacademie uit ter inspiratie voor andere scholen en stichtingen, en gaan in op de plek die het leertraject Oriëntatie op leiderschap van de VO-academie heeft gekregen in de loopbaanlijn voor leidinggevenden.
"Relatie gaat voor prestatie" - Arend Smit, bestuurder
Artikel
•
22 oktober 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.